۰۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۷

آخرین اخبار از رایزنی‌های هسته‌ای در نیویورک

مذاکرات ایران و گروه 1+5 (آمریکا، فرانسه، روسیه، چین، انگلستان و آلمان) درباره راه‌حل جامع‌ هسته‌ای که حدود 10 روز است در نیویورک در جریان می‌باشد، هنوز نیز ادامه دارد.
کد خبر : ۱۹۹۳۷۷
صراط: رایزنی‌های هیأت مذاکره کننده ایرانی با اعضای ۱+۵ در نیویورک جریان دارد و قرار است تا ساعاتی دیگر (۱۷:۳۰ به وقت نیویورک) نشست سه جانبه ظریف، کری و اشتون برگزار شود.

مذاکرات ایران و گروه 1+5 (آمریکا، فرانسه، روسیه، چین، انگلستان و آلمان) درباره راه‌حل جامع‌ هسته‌ای که حدود 10 روز است در نیویورک در جریان می‌باشد، هنوز نیز ادامه دارد.

بر همین اساس چهارشنبه و پنجشنبه مذاکرات در سطح معاونان به صورت دوجانبه با هیأت‌های روسیه، آمریکا و همچنین سه کشور اروپایی  برگزار شد.

عصر دیروز نیز نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران و آمریکا و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد که سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار فارس این نشست را خوب خواند.

قرار است ساعت 17:30 امروز به وقت نیویورک دومین نشست سه جانبه ظریف، کری و اشتون برگزار و تا ساعت 19 ادامه یابد.

مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون در صفحه توئیتر خود زمان برگزاری این نشست را ساعت 17 به وقت نیویورک اعلام کرده بود.

پیش از این اعلام شده بود که احتمالا نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران و سه کشور اروپایی امروز برگزار می‌شود که خبرنگار فارس مطلع شد این نشست برگزار نخواهد شد.

هفتمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 درباره راه‌حل جامع هسته‌ای جمعه هفته گذشته 28 شهریور ماه رسما در شهر نیویورک آغاز شد.

تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران به ریاست محمدجواد ظریف سه‌شنبه 25 شهریور ماه به منظور شرکت در این مذاکرات راهی نیویورک شد و روز چهارشنبه 26 شهریور ماه ظریف و اشتون بر سر میز ناهار به مدت سه ساعت و نیم درباره این مذاکرات به گفت‌وگو پرداختند.

پس از آن رایزنی‌های دوجانبه بین تیم مذاکره کننده ایرانی و هیأت‌های 1+5 برگزار شد.

ظریف و کری نیز 30 شهریور ماه به مدت یک ساعت و نیم به گفت‌وگوی دوجانبه پرداختند.

ایران و گروه 1+5 تاکنون شش بار در شهر وین درباره راه‌حل جامع هسته‌ای به گفت‌وگو نشستند که در پنجمین دور مذاکرات نگارش متن پیش‌نویس توافقنامه جامع هسته‌ای آغاز شد. در ششمین دور مذاکرات در وین  60 تا 65 درصد پیشرفت در تدوین متن پیش نویس حاصل شد، ولی به دلیل اینکه اختلافات بر سر موضوعات اصلی از جمله غنی سازی، راکتور آب سنگین اراک، تحریم‌ها و بازه زمانی اجرای توافق جامع باقی ماند توافق شد که این مذاکرات برای چهار ماه دیگر نیز تمدید شود.

 

وزرای خارجه ایران و شش کشور به همراه کاترین اشتون در سوم آذر ماه سال گذشته (1392) در شهر ژنو درباره برنامه هسته‌ای ایران به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» دست یافتند که این توافقنامه در سی ام دی ماه وارد مرحله اجرا شد و پس از آن مذاکرات برای دستیابی به توافق جامع آغاز شد.

در مقدمه این توافقنامه آمده است: هدف این مذاکرات رسیدن به یک راه حل جامع مورد توافق و بلند مدت است به نحوی که تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران کاملاً صلح آمیز باقی خواهد ماند. ایران اعلام می‌نماید تحت هیچ شرایطی به دنبال دستیابی یا گسترش سلاح هسته‌ای نیست. راه حل جامع مذکور مبتنی بر این اقدامات اولیه بوده و به یک گام نهایی منجر خواهد شد که دوره زمانی آن مورد توافق قرار گرفته و به رفع نگرانی‌ها می‌انجامد. این راه حل جامع، ایران را قادر می سازد تا به طور کامل از حقوق خود در بهره گیری از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز بر اساس مواد مرتبط در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و با رعایت تعهدات خود بر طبق معاهده از آن برخوردار شود. این راه حل جامع متضمن یک برنامه غنی سازی با تعریف مشترک و محدودیت‌های عملی و اقدامات شفاف ساز به منظور تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای می‌باشد. این راه حل جامع به مثابه یک مجموعه منسجم خواهد بود که هیچ بخشی از آن مورد توافق قرار نمی‌گیرد مگر آنکه در مورد تمامی بخش‌های آن توافق حاصل شود. این راه حل جامع شامل یک فرایند متقابل و قدم به قدم می‌باشد و به رفع همه جانبه تمامی تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های چندجانبه و تحریم‌های ملی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران می‌انجامد.
منبع: فارس