۰۴ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۴
روحانی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان

نظر روحانی درباره انعطاف بیش‌ازحد در مذاکرات

رئیس جمهور ایران می‌گوید که هر کشوری مرزهایی برای انعطاف در مقابل دیگران دارد و گذشتن از این مرزها به معنای انعطاف نیست و به زیر پا گذاشته شدن حقوق ملت می‌انجامد.
کد خبر : ۱۹۹۳۸۴
صراط: رئیس جمهور ایران می‌گوید که هر کشوری مرزهایی برای انعطاف در مقابل دیگران دارد و گذشتن از این مرزها به معنای انعطاف نیست و به زیر پا گذاشته شدن حقوق ملت می‌انجامد.

«حسن روحانی» رئیس جمهور ایران در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که تروریست‌ها همیشه در حال حرکت هستند و یک ارتش منظم نیستند که با بمباران از بین بروند.

آقای روحانی در پاسخ به سوال مجری درباره علت حمایت ایران از حکومت سوریه گفت:‌«درگیری‌های سوریه از ابتداء، درگیری ارتش یک کشور با تروریست‌ها بوده است، سوال من این است که چه کسی شبه‌نظامیان مخالف دمشق را تسلیح کرده است.»

رئیس‌جمهور کشورمان در پاسخ سوالی در خصوص  به نتیجه مذاکرات اخیر با 1+5 گفت: «در موضوع هسته ای ایران همه باید قبول کنیم که یک راه بیشتر وجود ندارد و آن مذاکره است. یعنی تحریم و تهدید راه نادرستی است. مذاکرات جدی است.»

دکتر روحانی در پاسخ به نظرش در خصوص تمدید مذاکرات پس از 3 آذر گفت: «ما به فکر تمدید مذاکرات نیستیم. ما باید به یک چیز متمرکز کنیم و آن این است که مذاکره را در دو ماه به نتیجه برسانیم و اگر تا آن موقع نتیجه‌ای حاصل نشد، آن موقع در موردش فکر می‌کنیم. به نظر من رسیدن به توافق در دسترس است.»

وی در پاسخ به سوال مجری سی‌ان‌ان در خصوص وجود مخالفت‌هایی در کنگره آمریکا با توافق هسته‌ای گفت: ما هم مانند آمریکایی ها باید نتیجه مذاکرات را در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسانیم.

در این قسمت از مصاحبه، مجری سی‌ان‌ان مدعی وجود موضعی سخت از سوی نمایندگان ایران در مذاکرات شد که دکتر روحانی در پاسخ گفت: «نرمش به چه معنا است؟ برای هر کشوری یک مرزهایی وجود دارد و اگر به آن مرز برسیم دیگر انعطاف معنا ندارد و گذشتن از آن مرز زیر پا گذاشتن حقوق ملت است.»

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در خصوص میزان آزادی دسترسی ایرانیان به اینترنت گفت: «ما در این زمینه اقدامات زیادی شروع کرده‌ایم، البته هنوز به نقطه‌ای که مورد نظر مردم ما در انتخابات بوده نرسیده‌ایم. مردم هم البته می‌دانند که در این امور باید با دیگر قوا مانند مجلس و قوه قضاییه هماهنگ باشیم. ما در فکر ایجاد یک شبکه مهم اطلاعاتی در کشورش هستیم و کار را نیز شروع کرده‌ایم. در این یک سال، پهنای باند بیشتر شده؛ البته هنوز مردم به همه خواست های خود نرسیده‌اند.»

مجری سی‌ان‌ان در این بخش از مصاحبه، نام برخی اتباع ایرانی-آمریکایی دستگیر شده در ایران را برد و در خصوص اتهام آنها از آقای روحانی سوال پرسید؛ «روحانی» گفت: «ما هیچ وقت نمی‌خواهیم هیچ فرد ایرانی و یا غیرایرانی در هیچ‌جا در زندان باشد ولی بطور طبیعی افرادی از دید دستگاه قضایی دارای اتهاماتی می‌شوند، ما هم نگران ایرانیانی هستیم که در آمریکا و یا در دیگر کشورها به حکم و یا توسط مقامات آمریکایی زندانی شده‌اند؛ ما نگران آنها هستیم.»

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اصرار مجری سی‌ان‌ان مبنی بر «خبرنگار» بودن افراد بازداشت شده گفت :‌«من فکر نمی‌کنم کسی به خاطر روزنامه‌نگار بودن زندانی شده باشد، نظر شخصی من این است که رفتار ما نسبت به خبرنگاران باید با تسهیل و تسامح باشد ولی این به معنای کنار گذاشته شدن قانون نیست. در دولت من خیلی راحت از دولت انتقاد می کنند چه رادیو و چه تلویزیون، ولی ما تاکنون از کسی شکایت نکرده‌ایم؛ باید فضای بازتری برای خبرنگاران ایجاد کنیم.»
منبع: فارس