۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
توافق نهایی خیلی دور، خیلی نزدیک!

توصیف ظریف از نتیجه مذاکرات نیویورک چه معنایی دارد؟

اگر قرار باشد تیم مذاکره کننده ایران با روش "توافق به هر قیمتی" به مذاکرات نگاه کند، احتمالا توافق نهایی "بسیار نزدیک" است(!) و در نهایت آرزوی غرب از این مذاکرات نیز برآورده خواهد شد!
کد خبر : ۱۹۹۶۷۳
گروه سیاسی صراط - وزیر امور خارجه کشورمان گفت: زمان کوتاهی باقی مانده است، اما حل مسائل باقی‌مانده چندان دشوار نیست. همه ‌چیز هم می‌تواند بسیار دور و هم بسیار نزدیک باشد.

به گزارش گروه سیاسی صراط، هیچ یک از طرف های مذاکرات هسته ای، انتظار نهایی شدن مذاکرات و انعقاد توافقنامه در نیویورک را نداشتند اما هر دو طرف بارها بر مفید بودن مذاکرات تاکید کرده بودند.

با این وجود به نظر می رسد مواضع و دیدگاه های دو طرف پس از انجام مذاکرات در نیویورک تفاوت چندانی نکرده است.

همچنان دو طرف از وجود مشکلات حل نشده خبر می دهند و همچنان راه رسیدن به توافق را دشوار می دانند.

در این میان، توصیف وزیر امور خارجه ایران از احتمال توافق نهایی کمی غریب به نظر می رسد. او توافق نهایی را بسته به نوع نگاه به آن هم خیلی دور و هم خیلی نزدیک داسته است. محمد جواد ظریف مذاکرات هسته‌ای را «جدی، فشرده و بسیار صریح» توصیف کرده و گفته است که طرفین در فرصت دو ماهه باقی‌مانده تلاش می‌کنند تا بر اختلافات غلبه کنند.
 
وی در این مورد گفت: «زمان کوتاهی باقی مانده است، اما حل مسائل باقی‌مانده چندان دشوار نیست. همه‌چیز هم می‌تواند بسیار دور و هم بسیار نزدیک باشد، بستگی به این دارد که چطور به آن نگاه کنید و چه زمان بخواهید به این مسائل بپردازید. هنوز اختلاف وجود دارد. هنوز مقداری اختلاف بر سر تمامی مسائل وجود دارد.»
 
با این وجود به نظر می رسد مسئله اصلی - بر خلاف آنچه ظریف اعلام کرد - نوع نگاه تیم مذاکره کننده به پرونده هسته ای باشد نه نوع نگاه شخص سوم. اگر قرار باشد تیم مذاکره کننده ایران با روش "توافق به هر قیمتی" به مذاکرات نگاه کند، احتمالا توافق نهایی "بسیار نزدیک" است(!) و در نهایت آرزوی غرب از این مذاکرات نیز برآورده خواهد شد. حال باید منتظر ماند و دید تیم مذاکره کننده ایران با چه نگاهی مذاکرات را ادامه خواهد داد.

گفتنی است هفتمین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان روز جمعه در حالی بدون اعلام نتیجه در شهر نیویورک به پایان رسید که طرفین تنها تا سوم آذر (24 نوامبر) برای رسیدن به راهکار جامع زمان دارند.
 
هنوز تاریخ برگزاری دور بعدی مذاکرات را مشخص نکرده‌اند،‌ اما گفته می‌شود گفت‌وگوها احتمالا در ماه اکتبر و در یکی از شهرهای اروپایی ادامه پیدا می‌کند.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۰۶ مهر ۱۳۹۳
۳۵
۳۳
به هیچ وجهی با امریکا و غرب به توافق نخواهیم رسید مگر اینکه از حقوق مسلم هسته ای مان کوتاه بیاییم و هرچقدر ما کوتاه بیاییم آنها جلو می آیند و زیاده خواهی میکنند .