۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۹

جزئیات تصادف تلخ دانش‌آموزان در بیرجند

امروز بار دیگر حادثه کشته و زخمی 10 نفر از دانش‌آموزان و اولیاء آن‌ها در بیرجند خبرساز شد، اما سوال اصلی این است که چه کسانی مقصر اصلی این حادثه هستند؟
کد خبر : ۱۹۹۸۷۹
صراط: صبح امروز یک دستگاه خودرو پیکان که در خلاف جهت در مسیر شمال به جنوب بلوار میلاد واقع در انتهای بلوار موسی‌بن جعفر(ع) بیرجند در حال حرکت بود، با هفت نفر از دانش‌آموزان و سه نفر از اولیاء آن‌ها برخورد کرد که این حادثه سبب فوت یکی از اولیا و مجروح شدن 9 نفر دیگر شد.

طبق آخرین خبرهای این حادثه یکی از نوآموزان مهد کودک به دلیل مرگ مغزی به کما رفته و حال او وخیم گزارش شده است و بقیه افراد نیز دچار شکستگی و جراحات شده‌اند.

به همین دلیل خبرنگار ما در بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند حضور یافت و از نزدیک دلیل حادثه را از زبان مجروحان و شاهدان واقعه جویا شد.

زینب آرگینی یکی از دانش‌آموزانی که در این حادثه مجروح شده است در مورد حادثه گفت: به دلیل اینکه پیاده‌رو تمام خاکی بود و سنگ هم داخل مسیر ریخته بود ما نمی‌توانستیم از آن عبور کنیم و مجبور شدیم از خیابان رد شویم.

وی ادامه داد: با دوستانم در حال حرکت در خیابان بودم که ماشین با ما برخورد کرد و من به زمین افتادم و دیگر هیچ چیز از حادثه را به یاد نمی‌آورم.

مرضیه بیابانی، مادر زینب آرگینی، در این ارتباط گفت: به دلیل خاکی بودن یک طرف خیابان مقابل مدرسه، بیشتر راننده‌ها ترجیح می‌دهند از قسمت آسفالت خیابان و در خلاف جهت حرکت کنند.

وی اضافه کرد: امروز نیز به همین دلیل یک خودرو پیکان که خلاف مسیر در حال حرکت بود، برای جلوگیری از برخورد با خودرو وانت به طرف دانش‌آموزان منحرف و با آن‌ها برخورد می‌‌کند.

فاطمه قاسمی نیز یکی از دانش‌آموزان مجروح این حادثه است که در ارتباط با چگونگی وقوع حادثه گفت: با زن عمو و دخترعموی خود در حال عبور از خیابان بودم که دو نفر از دوستانم من را صدا زدند که با هم به مدرسه برویم، اما بعد از آن دیگر هیچ چیز خاطرم نیست.

وی یادآور شد: بعد از مدتی در بیمارستان متوجه شدم که دو نفر از دوستان،‌ زن عمو و دو دختر عمویم که با من بودند نیز همانند من زخمی شدند.

این دانش‌آموز با گلایه از عدم حضور پلیس مدرسه در مدرسه خود، اظهار کرد: فقط امروز که این اتفاق افتاد پلیس در محل حضور یافته و راننده را دستگیر کرد.

محمدحسن قاسمی، پدر فاطمه، نیز با گلایه از وضعیت نامناسب بلوار میلاد گفت: مسئولان به هیچ وجه به این منطقه رسیدگی نمی‌کنند و حتی پیاده‌رو پر از زباله و نخاله‌های ساختمانی است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه یک طرف این بلوار خاکی و طرف دیگر آن آسفالت شده است، راننده خودرو پیکان در جهت خلاف در حال حرکت بوده که از پشت سر با بچه‌ها برخورد می‌کند.

قاسمی با بیان اینکه هزینه آسفالت خیابان از اهالی منطقه گرفته شده، اما تاکنون هیچ کاری در این زمینه صورت نگرفته است، تصریح کرد: امروز بعد از وقوع حادثه شهرداری دست به کار شده و در حال درست کردن پیاده‌رو است، اما این کارها کافی نیست.

وی از مسئولان خواست تا به این منطقه رسیدگی کرده و برای بچه‌های مدرسه چاره‌ای بیندیشند.

مادر یکی دیگر از مجروحان حادثه نیز با بیان اینکه در این حادثه دختر و دو نفر از نوه‌های من دچار مصدومیت شدند، گفت: محدثه که تنها هفت سالش است در این حادثه دچار مرگ مغزی شده و در اتاق ICU بسر می‌برد است، همچنین دختر و نوه دیگر من دچار جراحت شدند و هم‌اکنون در بخش اورژانس بستری هستند.

نوش دارو پس از مرگ سهراب/ مسئولیت شهرک کویر تایر بیرجند با چه سازمانی است؟

وی با اشاره به اینکه اکثر خیابان‌های شهرک کویر تایر خاکی هستند، اضافه کرد: اکنون که یک مادر فوت کرده، یکی از نوه‌های من در کما است و دیگری دچار شکستگی شده نباید مسئولان رسیدگی کنند بلکه قبل از این حادثه باید کاری می‌کردند.

وی متذکر شد: مسئولان می‌توانستند حداقل در این مسیر پلیس قرار دهند تا عبور و مرور را کنترل کند.

پدربزرگ فاطمه و مطهره نیز با انتقاد از خاکی بودن خیابان‌های این شهرک، اظهار کرد: همه خیابان‌های این منطقه خاکی است و تمامی راننده‌ها ترجیح می‌دهند که خلاف حرکت کرده و از آسفالت عبور کنند و بنابراین اتفاق افتادن این حوادث، یک امر طبیعی است.

وی با بیان اینکه اکنون نه شهرداری مسئولیت شهرک کویر تایر را قبول می‌کند و نه خود شرکت، اظهار کرد: مردم این منطقه به معنای واقعی کلمه مدتی است که در محوطه‌ای مانند زندان به سر می‌برند چراکه هیچ گونه خدمات و امکاناتی برایشان فراهم نیست.

این همراه بیمار با تأکید بر اینکه مسئولان چرا علاج واقعه را قبل از وقوع نمی‌کنند؟، ادامه داد: در این بلوار نه میدانی وجود دارد و نه راهنمایی و رانندگی در آن حضور دارد که دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها را هدایت کند.

محمد شکرایی, همراه یکی از مجروحان این حادثه و روحانی مسجد باب‌الحوائج موسی‌بن جعفر (ع)  است که در این ارتباط گفت: بعد از وقوع این حادثه و کشته و زخمی شدن چند نفر، امروز مسئولان و شهرداری منطقه به فکر افتاده و چند کارگر همین الان مشغول به کار در این بلوار شده‌اند.

وی اضافه کرد: مگر شهرداری و کارگران آن قبل از این حادثه کجا بودند؟ آیا شهرداری کارگر و امکانات نداشت و اگر داشتند چرا قبل از این به فکر این خیابان نیفتادند؟!

شکرابی با بیان اینکه ما به همراه هیئت امنای مسجد برای حل این موضوع چندین مرتبه با راهنمایی و رانندگی مکاتبه کرده‌ایم، اما کسی پاسخگو نبود، تصریح کرد: امروز صبح هم که بعد از واقعه به راهنمایی و رانندگی مراجعه کردیم جوابی دریافت نکردیم.

وی ادامه داد: ما حتی برای حل این موضوع به شهرداری هم مراجعه کردیم اما آن‌ها پاسخ دادند که این منطقه هنوز به شهرداری واگذار نشده و زیر نظر تعاونی مسکن است، از طرفی به تعاونی مسکن هم که مراجعه می‌کنیم می‌گویند از دست ما خارج شده است.

شکرابی با اشاره به اینکه نظیر این حادثه در گذشته در بلوار صیاد شیرازی و مقابل هتل‌ مقدم نیز رخ داده و بلافاصله بعد از اینکه یک نفر در این مسیرها کشته شد، راهنمایی و رانندگی به فکر نصب سرعت‌گیر در خیابان‌ها افتاد، یادآور شد: چرا مسئولان قبل از حادثه این اقدامات را انجام نمی‌دهند و اگر نمی‌توانند، چرا مسئولیتی را قبول می‌کنند.

وی با اشاره به ملاقات مسئولان مربوطه از مجروحان حادثه مذکور، افزود: ملاقات بعد از حادثه فایده‌ای ندارد، چرا آن‌ها جلو  وقوع حادثه را نمی‌گیرند؟

مسئولان! شمال شهر بیرجند را هم دریابید

وی اضافه کرد: شمال شهر انگار جزء شهر نیست و مسئولان برای آن کاری انجام نمی‌دهند.

یکی دیگر از همراهان مصدومان این حادثه نیز اظهار کرد: از ابتدای بلوار میلاد تا انتهای بلوار موسی‌بن جعفر(ع) رودخانه‌ای عبور می‌کند که در انتها به رود شاهرود بیرجند وصل می‌شود و نزدیک مدرسه پل کوچکی است که تنها یک نفر می‌تواند از آن عبور کند و از طرفی این رود فاقد حفاظ مناسب برای جلوگیری از خطرات است.

گفتنی است سال تحصیلی گذشته نیز چند نفر از دانش‌آموزان بیرجندی به دلیل وضعیت نامناسب بلوار پیامبر اعظم(ص) دچار حادثه شده بودند و این تصادف، حادثه دومی است که در عرض چند ماه گذشته به دلیل وضعیت نامناسب خیابان‌ها برای دانش‌آموزان رخ می‌دهد.

به راستی چرا مسئولان ما تا حادثه‌ای اتفاق نیفتد از خواب بیدار نمی‌شوند و علاج واقعه را قبل از وقوع آن نمی‌کنند.

مسئولان باید بدانند امثال بلوار میلاد در شهر کم نیستند که باید قبل از اینکه جان چند شهروند را بگیرند برای آن چاره‌ای بیندیشند، در حال حاضر خیابان‌های سایت اداری بیرجند، شهرک مهرشهر و سایر شهرک‌های حاشیه شهر از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و مسئولان باید به فکر باشند، البته قبل از جان باختن چند نفر دیگر!

هشدار! خیابان محبت در سایت اداری بیرجند یک طرفه است و ورود و خروج وسایط نقلیه فقط از قسمت آسفالت انجام می‌شود.
منبع: فارس