۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۸

تصاویر جدید کاوشگر ناسا از سیاره سرخ

کاوشگر MAVEN ناسا در سیاره سرخ وقت خود را هدر نداده و نخستین تصاویرش از جو فوقانی این سیاره را روز دوشنبه (31 شهریور) و درست هشت ساعت پس از قرارگرفتن در مدار مریخ مخابره کرد.
کد خبر : ۱۹۹۹۱۳
صراط: این تصاویر با رنگ‌ غیرواقعی که ناسا روز چهارشنبه (دوم مهرماه) منتشر کرد، توسط ابزار «طیف‌نگار فرابنفش تصویربرداری» کاوشگر و زمانی گرفته شدند که این سامانه در ارتفاع 36 هزار و 500 کیلومتری بالاتر از سطح مریخ قرار داشت.

رنگ آبی، نور فرابنفش خورشید را نشان می‌دهد که از گاز هیدروژن اتمی موجود در ابر گسترده‌ای پخش می‌شود که این ابر هزاران کیلومتر بالاتر از سطح سیاره است. رنگ سبز، طول موج مختلف نور فرابنفش را نشان می‌دهد که در اصل نور خورشیدی است که از اکسیژن اتمی منعکس شده و ابر اکسیژنی کوچکی را نمایش می‌دهد.

رنگ قرمز نیز نشان‌دهنده نور فرابنفش خورشید است که از سطح سیاره منعکس شده و نقطه شفاف در سمت راست پایین یا از یخ قطبی یا از ابرها منعکس شده است.

ماموریت 671 میلیون دلاری MAVEN نخستین تلاش ناسا برای مطالعه جو فوقانی مریخ است. این کاوشگر از سه ابزار آنبورد خود برای اندازه‌گیری میزان انتشار گاز به فضا استفاده می‌کند. چنین تلاشی برای درک بهتر این موضوع صورت می‌گیرد که چرا مریخ بخش اعظم جوش را طی زمان‌های طولانی از دست داد. جو این سیاره در زمان‌های باستان نسبتا ضخیم بود اما در حال حاضر تنها یک درصد صخامت جو زمین را دارد.

مشاهدات MAVEN باید این موضوع را روشن کنند که چرا و چگونه مریخ از جهانی گرم و مرطوب در میلیاردها سال پیش، به سیاره سرد و خشک کنونی تغییر وضعیت داده است.

این فضاپیما هم‌اکنون در مرحله راه‌اندازی قرار دارد که طی این مرحله، تیم ماموریتی آن را به مدار نهایی‌اش می‌برد و ابزارهایش را بررسی می‌کند. ماموریت علمی یک ساله این کاوشگر اوایل ماه نوامبر آغاز می‌شود.

سامانه مزبور تنها کاوشگری نیست که به مریخ رسیده چون روز سه‌شنبه (یکم مهرماه) و فقط دو روز پس از قرارگرفتن مدارگرد ناسا در مدار، نخستین تلاش 74 میلیون دلاری هند برای رسیدن به سیاره سرخ به نام «ماموریت مدارگرد مریخ» نیز توسط گرانش این سیاره شکار شد.