۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴

معاون جنتی: سخنان کیارستمی تحریف شد!

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: برداشت من از صحبت با کیارستمی این است که این فیلمساز برخلاف آنچه مطرح می شود به دفاع مقدس عشق می ورزد و بارها در محافل دوستانه تاکید کرده که دوست دارد به شیوه خودش جلوه هایی از دفاع مقدس را ترسیم کند.
کد خبر : ۱۹۹۹۷۹
صراط: رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: برداشت من از صحبت با کیارستمی این است که این فیلمساز برخلاف آنچه مطرح می شود به دفاع مقدس عشق می ورزد و بارها در محافل دوستانه تاکید کرده که دوست دارد به شیوه خودش جلوه هایی از دفاع مقدس را ترسیم کند.

رئیس سازمان سینمایی درباره اظهارات اخیر عباس کیارستمی کارگردان سینما درباره دفاع مقدس گفت: سخنان منتسب به او از یک کامنت نقل شده و با اعتقادات وی فاصله دارد بنابر این اشاعه این سخنان به این شکل تحریف شده، بی عدالتی است.

حجت الله ایوبی در حاشیه نشست هم اندیشی گروه سینمایی 'هنر و تجربه' در جمع خبرنگاران افزود: درخواست دارم که برای مردم توضیح دهید که عباس کیارستمی فقط نقل قول کرده است. زمانی که مقاله ای نوشته می شود و نقل قول های بسیاری در آن آورده می شود این بدین معنا نیست که این نقل قول ها مورد قبول نگارنده است.

وی افزود: نکته مورد غفلت در پوشش خبری صحبت های عباس کیارستمی هم در رادیو و تلویزیون و هم در رسانه های دیگر این است که این فیلمساز از کامنت نوشته شده در یکی از مطالب منتشر شده در شبکه های اجتماعی نقل قول کرده و این نقل قول به هیچ عنوان به اعتقادات این فیلمساز درباره دفاع مقدس ربط ندارد.

ایوبی در پاسخ به این که آیا با این فیلمساز صحبت هم کرده است؟ گفت: بله من با عباس کیارستمی چندین بار صحبت کردم. البته این فیلمساز به من اجازه نداد که صحبت های رد و بدل شده بین ما را رسانه ای کنم و البته من هم رسم امانت داری را به جا می آورم اما اجازه می خواهم حسم از گفتگویی که بین ما رد و بدل شده مطرح کنم.

**کیارستمی با تمام وجود به دفاع مقدس عشق می ورزد

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: برداشت من از صحبت با کیارستمی این است که این فیلمساز برخلاف آنچه مطرح می شود به دفاع مقدس عشق می ورزد و بارها در محافل دوستانه تاکید کرده که دوست دارد به شیوه خودش جلوه هایی از دفاع مقدس را ترسیم کند.

**جشنواره فیلم مقاومت به سبک فیلم فجر بود

ایوبی در ارزیابی برگزاری جشنواره فیلم مقاومت گفت: جشنواره فیلم مقاومت با هر کیفیتی که برگزار شد به نوعی تکرار جشنواره فیلم فجر با همان شیوه برگزاری و جایزه ها بود اما به هر حال باعث رونق سینمای دفاع مقدس می شود اما به معنای واقعی فعالیت اساسی در این حوزه نیست و من امید دارم از این جشن و جشنواره برگزار کردن ها عبور کنیم و به ساخت فیلم در این حوزه بپردازیم.

**بنای سازمان سینمایی تعامل با مجلس است

معاون وزیر ارشاد در پاسخ به این پرسش که چندی پیش قرار بود نمایندگان مجلس برخی از فیلم های توقیفی را ببینند آیا این اتفاق افتاد؟ گفت: جریان فیلم های توقیفی را معاونت نظارت و ارزشیابی مدیریت می کند و من مدتی است به دلیل مشغله های زیاد نتوانسته و نرسیده ام موضوع فیلم های توقیفی را مرور کنم، اما در هر صورت بنای ما بر تعامل با مجلس است.

و ی افزود: البته تا این لحظه اعضای کمیسیون فرهنگی هیچ یک از فیلم ها را ندیدند اما ابراز علاقه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس برای دیدن این فیلم ها وجود داشته است.

ایوبی تایید کرد: در همین راستا من به اهالی سینما اعتماد دارم و معتقدم که سینماگران هم برای اینکه اقدامات تنش آفرین در سینما به وجود نیاید با من همکاری خواهند کرد چراکه آرامش به نفع همه است.

**نهادها عزم جدی برای ساخت فیلم های دفاع مقدس ندارند

این مدیر سینمایی در پاسخ به این سئوال که سهم سینمای دفاع مقدس در جشنواره فیلم فجر چقدر است؟ گفت: در این حوزه فیلم هایی در حال ساخت است اما مساله این است که در سال های گذشته سازمان ها و نهادهای مختلف فیلم های بسیاری در حوزه دفاع مقدس می ساختند اما تا این لحظه عزم جدی از سوی این نهادها به خصوص حوزه هنری برای ساخته شدن فیلم های دفاع مقدس ندیده ام.

وی ادامه داد: این در حالی است که حوزه هنری هرسال با چهار فیلم به جشنواره فیلم فجر می آمد اما هنوز به ساخت پروژه های مشترک نرسیده ایم و باقی سازمان ها و نهادهای مربوطه هنور کار جدی و فاخری شروع نکرده اند.

**آغاز ساخت فیلم های کم هزینه دفاع مقدسی

معاون وزیر ارشاد در ادامه با اشاره به حمایت های مالی از تولید فیلم های دفاع مقدس گفت: اگر کل بودجه ساخت فیلم بنیاد سینمایی فارابی را نگه داریم، هیچ فیلمی تولید نکنیم و به هیچ فردی در این بنیاد سینمایی حقوق هم ندهیم فقط می توانیم یک فیلم دفاع مقدس با همه بودجه در اختیار بسازیم بنابراین به تنهایی نمی توانیم کاری انجام دهیم.

وی تصریح کرد: بنابراین همه باید امکانات خود را روی هم بگذاریم و ساخت فیلم های بزرگ در حوزه دفاع مقدس را شروع کنیم، اما ساخت فیلم های کم هزینه مانند 'شیار 143' شروع شده و در حال انجام است.

**برگزاری برخی جشنواره ها ضرورت ندارد

ایوبی همچنین به برگزاری جشنواره های متعدد اشاره کرد و گفت: در طول سال چندین جشنواره برگزار می شود که برگزاری بسیاری از این جشنواره ها ضروری بوده اما برگزاری برخی دیگر ضرورتی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: من با اصل برگزاری جشنواره ها موافق هستم و در حال راه اندازی جشنواره استانی هم هستیم اما در این بین جشنواره فیلم فجر، جشن رونمایی فیلم های سینمای ایران است. بنابراین جشنواره فیلم فجر کارکرد خاص خودش را دارد و باقی جشنواره ها هم وظیفه ویژه خود را انجام می دهند.
منبع: ایرنا