۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۹

نخستین انتصاب در دولت اشرف‌غنی

یک منبع نزدیک به رئیس جمهور جدید افغانستان اعلام کرد: اشرف‎غنی در نخستین اقدام چند مقام ارشد دولتی را تعیین کرد.
کد خبر : ۲۰۰۲۰۸
صراط: «طاهر زهیر» منبع نزدیک به اشرف‌غنی احمدزی رئیس جمهور افغانستان اظهار داشت: اشرف‎غنی احمدزی در نخستین اقدام رئیس دفتر، نماینده رئیس جمهور در امور دولت‎داری و اصلاحات اداری و مشاور امنیت ملی خود را تعیین کرد.

زهیر افزود: اشرف‎غنی احمدزی پس از انجام مراسم تحلیف، «حنیف اتمر» را به عنوان مشاور امنیت ملی، «احمدضیا مسعود» را به عنوان نماینده خود در امور دولت‎داری و اصلاحات اداری و «سلام رحیمی» را به عنوان رئیس دفتر خود انتخاب و فرمان انتصاب آنان را صادر کرد.

وی در ادامه تأکید کرد: این انتصابات شب گذشته انجام شده و دیگر انتصابات نیز هم‎اکنون ادامه دارد.

این در حالی است که بر اساس گزارش‎ها «بشیراحمد ته‎ینج» عضو پارلمان افغانستان به عنوان معاون رئیس دفتر رئیس جمهور جدید این کشور انتخاب شده است.

این منبع نزدیک به اشرف‎غنی احمدزی که سخنگوی احتمالی وی در دولت جدید افغانستان خواهد بود، گفت: در خصوص سمت سخنگوی احمدزی تاکنون اقدام جدی نشده و «ایمل فیضی» سخنگوی «حامد کرزی» رئیس جمهور این کشور هنوز در سمت خود باقی است.

**پیمان امنیتی احتمالاً امروز امضا می‎شود

طاهر زهیر در ادامه اظهار داشت: گفت‌وگو در مورد امضای پیمان امنیتی نیز در کاخ ریاست جمهوری این کشور جریان دارد.

وی افزود: احتمال دارد که رئیس جمهور این کشور امروز فرمانی صادر کند تا پیمان امنیتی کابل-واشنگتن همین امروز امضا شود.

این منبع نزدیک به رئیس جمهور جدید افغانستان در ادامه تأکید کرد: رایزنی‎ها در مورد این که چه کسی از جانب افغانستان این پیمان را امضا کند، ادامه دارد اما تاکنون مشخص نشده چه شخصی این پیمان را امضا می‌کند.

وی تصریح کرد: پیمان امنیتی کابل-واشنگتن احتمالاً امروز توسط یکی از مقامات ارشد دولت جدید افغانستان که در تیم انتخاباتی اشرف‎غنی بوده امضا شود.

زهیر در ادامه گفت: از جانب آمریکا نیز تاکنون مشخص نیست که این پیمان را چه کسی امضا خواهد کرد، اما هم‎اکنون 2 مقام ارشد دولتی آمریکا در افغانستان حضور دارند.

وی افزود: مشاور امنیت ملی آمریکا در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید این کشور وارد کابل شده و امکان دارد وی این پیمان را امضا کند.

این عضو ستاد انتخاباتی اشرف‌غنی در ادامه خاطر نشان کرد: یکی دیگر از گزینه‎های کاخ سفید برای امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن «جیمز کانینگهام» سفیر آمریکا در کابل است و وی نیز صلاحیت امضای پیمان امنیتی با دولت کابل را دارد.

پیمان امنیتی کابل-واشنگتن از یک سال پیش روی میز «حامد کرزی» رئیس جمهور سابق افغانستان قرار داشت ولی وی این پیمان را امضا نکرد و دلیل عدم امضای این پیمان را نامناسب بودن منافع 2 طرف در آن عنوان کرد.
منبع: فارس