۲۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۶

اخراج كارمندان بلك‌واتر از خاك عراق

سفارت ایالات متحده در عراق تا‌کنون از اظهار نظر در این زمینه سرباز زده است . وزارت امور خارجه آمریکا نیز حاضر به اظهار نظر در این مورد نیست.
کد خبر : ۲۰۰۷
خبرآنلاین: پیمانکاران امنیتی امریکایی هفت روز فرصت دارند خاک عراق را ترک کنند.

صدها نیروی امینتی که در عراق تحت لوای شرکت بلک‌واتر کار می‌کنند از بیست و چهار ساعت پیش تا هفت روز دیگر فرصت دارند خاک عراق را ترک کنند. این آخرین ضرب‌الاجل دولت نوری مالکی به پیمان‌کاران امنیتی است که از شش سال پیش تا‌کنون در عراق جولان داده‌اند و البته با قتل‌عام شهروندان غیرنظامی در عراق بر موج نارضایتی‌ها از عملکرد خود افزود .

به گزارش آسوشییتدپرس، به دنبال لغو تعقیب قضایی پنج عضو بلک‌واتر در دادگاهی در ایالات متحده ، دولت نوری مالکی تعارف با امریکایی‌ها را کنار گذاشته و اعلام کرد که تمامی صدها نفری که در قالب نام بلک‌واتر در عراق فعالیت‌می‌کنند یا خاک این کشور را ترک خواهند کرد و یا بازداشت می‌شوند. در سپتامبر 2007 گروهی از همین پیمانکاران امنیتی در بغداد شهروندان غیرنظامی را به باران گلوله گرفتند که بر اثر آن هفده نفر جان خود را از دست دادند . بر اساس اطلاعات اعلام شده در زمان وفوع این حادثه قریب به 250 نفر در قالب بلک‌واتر در عراق فعالیت داشتند . برخی از گاردهای امنیتی این گروه در حال حاضر تحت لوای شرکت دیگری به فعالیت خود در عراق ادامه می‌دهند و برخی دیگر هم برای شعبه دیگری از بلک واتر که با نام دیگری فعالیت می‌کند، کار می‌کنند.

در شانزدهمین روز از ماه سپتامبر سال 2007 بود که محافظان متعلق به بلک‌واتر در حال همراهی گروهی از دیپلمات‌های امریکایی ناگهان بر آنها آتش گشودند. در میان هفده نفری که در جریان این ماجرا کشته شدند اجساد چندین زن و کودک هم مشهود بود . همین حادثه کافی بود تا احساسات ضدامریکایی در عراق بیش از پیش شعله‌ور شود . یکی از کارمندان بلک‌واتر در این خصوص می‌گوید: ما می‌خواهیم ورق را برگردانیم. می‌خواهیم آن تجربه تلخ را از ذهن عراقی‌ها پاک کنیم.

پیمان‌کارهای امنیتی بلک‌واتر از شش سال پیش تا‌کنون در عراق مستقر شده‌اند تا مسئولیت حفاظت از جان دیپلمات‌ها و خبرنگاران خارجی را عهده دار شوند . وزیر کشور عراق اعلام کرده است که تمامی افرادی که تحت لوای نیروهای امنیتی در این کشور فعالیت می‌کنند ده روز فرصت دارند تا برای ثبت نام و شماره اسلحه خود به مراکز پلیس مراجعه کنند و افرادی که در این برهه زمانی تعیین شده مراجعه نکنند؛ بی‌شک بازداشت خواهند شد .

سفارت ایالات متحده در عراق تا‌کنون از اظهار نظر در این زمینه سرباز زده است . وزارت امور خارجه آمریکا نیز حاضر به اظهار نظر در این مورد نیست.

نیروهای امنیتی بلک‌واتر که در آن حادثه شوم دست داشتند ادعا می‌کنند که برای یک لحظه احساس خطر کرده و گیج شدند. این در حالی‌ست که عراقی‌ها آنها را به استفاده از تسلیحات خود علیه شهروندانی متهم می‌کنند که هیچ‌چیز در دست نداشتند. حکم دادگاهی در واشنگتن که پنج عضو بلک‌واتر را از اتهام‌های وارده تبرئه کرد در حقیقت تیر خلاصی بود به خشم عراقی‌ها . ایالات متحده نه تنها قاتلان هفده نفر را محاکمه نکرد بلکه اتهام‌های وارد بر آنها را نیز بی‌مورد دانست .

این در حالی‌ست که نوری مالکی و دیگر رهبران عراقی‌ اعلام کردند که تمام تلاش خود را برای اعاده این دادرسی در دیوان‌های بین‌المللی به کار خواهند گرفت . جو بایدن معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز در سفر ماه گذشته خود به عراق تاکید کرد که دولتش همچنان پیگیر این پرونده خواهد بود .