۱۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰

چرا مجوز پرواز آنتونوف ۱۴۰ محدود نشد؟

در حالی معاون وزیر راه در جمع مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی رعایت دقیق نکات ایمنی را نصب‌العین صنعت حمل‌ونقل هوایی اعلام کرده است مشخص نیست چرا در ۹ ماه منتهی به روز حادثه مجوز پرواز آنتونوف ۱۴۰ دوباره محدود نشد.
کد خبر : ۲۰۰۹۱۴
صراط: رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در جلسه با مدیران عامل ایرلاین‌های داخلی  با  بر شمردن الزامات صنعت بر رعایت استانداردها و ضوابط، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری انتظار دارد شرکت های هواپیمایی در مواقع بروز تاخیر نسبت به پاسخگویی به موقع و سریع اقدام کنند.

جهانگیریان ایمنی را سرلوحه برنامه‌های سازمان برشمرد و رعایت دقیق نکات ایمنی براساس استانداردهای سازمان جهانی هواپیمایی کشوری را نصب العین صنعت دانست.

در حالی معاون وزیر راه و شهرسازی رعایت دقیق نکات ایمنی را نصب‌العین صنعت (حمل‌ونقل هوایی) دانسته که در هفته‌های اخیر سقوط آنتونوف 140 به محلی برای مناقشه بین کارشناسان، نمایندگان مجلس و دولتی‌ها تبدیل شده است.

گرچه جهانگیریان در نشست خبری یکشنبه گذشته  محیط، نقض فنی و خلبان را سه عامل اصلی دخیل در سقوط هواپیما اعلام کرد، اما کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس به این اظهارات پاسخ دادند.

محمد ترکمانه در این‌باره می‌گوید:« هواپیمای ایران 140 از سال 88 محل مناقشاتی بود که به این نوع هواپیما اجازه پرواز داده نشود، سال 89 آقای نخجوانی، رئیس وقت سازمان هواپیمایی کشوری مجوز پرواز محدود آنتونوف 140 نتواند با 26 نفر مسافر را به "هسا" داد.‌ اما پس از رفتن نخجوانی، با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته رئیس قبلی این سازمان مجوز 48 صندلی را به این هواپیما را داد.»

از سوی دیگر برخی دست‌اندرکاران صنعت حمل‌ونقل هوایی از محل مناقشه بودن موتور آنتونوف 140 یک هفته قبل از سقوط خبر داده‌اند. البته در روزهای پس از سقوط آنتونوف 140 هواپیمایی سپاهان که در نهایت به مرگ 40 نفر منجر شد خبری در رسانه‌ها منتشر شد با این مضمون که خلبان اوکراینی آنتونوف 140 از پرواز با این هواپیما به دلیل نقص فنی (یک روز پیش از حادثه) خودداری می‌کند.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان متولی صنعت حمل‌ونقل هوایی یا از حواشی پیرامون هواپیمای آنتونوف 140 بی‌خبر بوده یا این‌که در رابطه با صدور مجوزهای پروازی سختگیری‌ لازم را به‌عمل نیاورده است.

بی شک "چرا مجوز پرواز آنتونوف 140 دوباره محدود نشد" یکی از سئوال‌های مهمی که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری باید به آن پاسخ دهد.

منبع: تسنیم