۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۰

قیمت نفت رکورد 2سال گذشته را زد

قیمت نفت در بازارهای جهانی با افزایش ارزش دلار برای نخستین بار در سال 2014 به کمترین رقم در 27 ماه گذشته رسید و 92.31 دلار در هر بشکه معامله شد.
کد خبر : ۲۰۱۱۰۷
صراط: به نقل از رویترز، قیمت نفت در معاملات روز جمعه مسیر یک ماهه کاهشی خود را گسترده‌تر کرد و با کاهش بیشتری مواجه شد به طوریکه با انتشار آمار فرصت‌های شغلی مناسب آمریکا و افزایش ارزش دلار و بروز نشانه‌های بیشتر از عدم کاهش ذخایر نفت، قیمت نفت برنت به کمترین رقم در 27 ماه گذشته رسید.
 
بر اساس این گزارش، افزایش ارزش دلار در ماه‌های اخیر مجددا به عنوان عامل اصلی تاثیرگذار بر قیمت کالاهای اساسی پدیدار شده است و مواد خام را برای اکثر واردکنندگان گران ساخته است.
 
پس از اینکه گزارشی نشان داد که کارفرمایان آمریکایی مشاغل بیشتر از انتظاری نسبت به ماه گذشته ایجاد کرده‌اند و نرخ بیکاری این کشور به پایین‌ترین رقم در 6 سال گذشته رسیده است، ارزش دلار در روز جمعه به بالاترین رقم در 4 سال اخیر رسید.
 
هر بشکه نفت برنت دریای شمال 1.11 دلار کاهش یافت و 92.31 دلار معامله شد. این نوع نفت در ابتدای روز جمعه تا 91.48 دلار هم کاهش یافته بود که کمترین رقم از ژوئن 2012 محسوب می‌شود.
 
نفت برنت در هفته گذشته 5.1 درصد از ارزش خود را از داده است که شدیدترین کاهش هفتگی از آوریل 2013 به شمار می‌رود. هفته گذشته، چهارمین هفته از میان 5 هفته اخیر بود که این نوع نفت روند کاهشی داشت.
 
قیمت نفت برنت از ماه جولای که به نزدیکی 116 دلار رسید، تاکنون 20 درصد کاهش یافته است.
 
هر بشکه نفت سبک آمریکا نیز با کاهش 1.27 دلاری 89.74 دلار معامله شد. این نوع نفت در هفته گذشته نزدیک 2 دلار کاهش یافت که شدیدترین کاهش هفتگی در یک ماه به شمار می‌رود.
 
جان کیلداف تحلیلگر بازار نفت در این‌باره گفت، افزایش ارزش دلار عامل اولیه فشار بر معامله‌گران برای بازگشت دوباره به عقب است.
 
همچنین وی از افزایش تولید روسیه پس از پایان یافتن تعمیرات و انتشار گزارشی مربوط به افزایش تولید نفت اعضای اوپک به بالاترین رقم در 2 سال گذشته برابر با رکورد 31 میلیون بشکه در روز به عنوان عوامل دیگر نام برد.
 
هرگونه کاهش از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک می‌تواند سبب افزایش قیمت نفت شود اما هیچ نشانه‌ای از سوی این گروه مبنی بر انجام اقدامی پیش از نشست این کشورها در نوامبر دیده نشده است.
 
اگرچه ایران خواستار کاهش تولید نفت اعضای اوپک شده است اما دیگر اعضای اوپک انتظار دارند که شروع فصل زمستان و افزایش تقاضا برای این فصل، بازار را احیا کند.
منبع: فارس