۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵

نماز عید در مساجد ترکمنستان +تصاویر

نماز عید سعید قربان صبح امروز ساعت 8 صبح به وقت محلی در مساجد عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان و سایر استان‌های این کشور آسیای مرکزی مسلمان‌نشین با شور و شوق خاصی اقامه شد.
کد خبر : ۲۰۱۲۶۰
صراط: نماز عید سعید قربان همزمان با تمام مساجد جامع شهر عشق‌آباد در مسجد امام رضا(ع) این شهر نیز با حضور دیپلمات‌ها، کارکنان نهادهای ایرانی مقیم پایتخت ترکمنستان و جمع کثیری از مسلمانان شیعه و سنی ساکن شهر عشق‌آباد اقامه شد.

در این اجتماع بزرگ معنوی، خطیبان نماز عید در خطبه‌های نماز، داستان حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل (ع) در تسلیم محض خداوند شدن و پیروی از فرمان الهی را با استناد به آیات قرآن تبیین کرده و نمازگزاران را به رعایت تقوای الهی و پیروی از فرمان خالق یکتا توصیه و پرهیز از گناه فراخواندند.

رئیس جمهور ترکمنستان نیز با صدور پیامی فرارسیدن عید سعید قربان را به تمام مسلمانان این کشور تبریک گفت.

«قربانقلی بردی‌محمداف» در این پیام که از تلویزیون ملی ترکمنستان قرائت شد، عید سعید قربان را عید پاکی، شفاعت، نیکی توصیف کرد و افزود: این عید یکی از جشن‌های بزرگ مذهبی است که ملت ترکمن از دیرباز آن را گرامی داشته و این مناسبت مهم دینی را جشن می‌گیرند.

وی تاکید کرد: دولت برای آداب و رسوم و سنن ملت ترکمن احترام خاصی قائل است زیرا در این اعیاد بهترین خلق و خوی انسانی و اخلاقی، انسان دوستی و ارزشهای والای معنوی نهفته است. وزارت فرهنگ و رادیو و تلویزیون ترکمنستان نیز امروز با صدور اطلاعیه‌ای برنامه‌های فرهنگی و هنری خاص خود را که برای روزهای جشن قربان در نظر گرفته است، معرفی کرد.

مقامات دولت ترکمنستان در این ایام مبارک که به مدت سه روز تعطیل رسمی است، برنامه‌های فرهنگی و هنری متنوعی را با حضور و مشارکت هنرمندان سرشناس و برجسته این کشور در مراکز مختلف فرهنگی و تفریحی عشق‌آباد و دیگر شهرهای مهم ترکمنستان از جمله در سیرک بزرگ ملی این جمهوری اجرا خواهند کرد.

دولت ترکمنستان به مناسبت عید قربان در این کشور سه روز تعطیل رسمی اعلام کرده و مردم در این ایام با قربانی کردن، دادن صدقه و دید و بازدید از نزدیکان خود، این عید بزرگ اسلامی را گرامی می‌دارند.

بیش از ‪ 98‬درصد از مردم ترکمنستان را مسلمانان تشکیل می‌دهند که عموما اهل سنت و حنفی مذهب هستند.

منبع: فارس