۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۷

پاکسازی غاری پر از خرافات

«شاه‌قنداب» برای بومی‌ها غاری مقدس است که به باور مردم مراد دل می‌دهد،
کد خبر : ۲۰۱۳۳۵
صراط: «شاه‌قنداب» برای بومی‌ها غاری مقدس است که به باور مردم مراد دل می‌دهد، اما همین داستان‌ها باعث شده، نفس شاه‌قنداب بین زباله‌ها، موم شمع‌ها و پارچه‌ها و قفل‌های دخیل بسته شده، حبس شود. روز غار پاک بهانه‌ای شد تا غارنوردان گرد خرافات را از این غار، پاک و بومیان را نسبت به خرافات آگاه کنند.

غار شاه‌قنداب در 57 کیلومتری جنوب شرقی شهرضا و 35 کیلومتری غرب رامشه واقع شده است. این غار در کوه شاه‌قنداب و در ارتفاع دو هزار و 124 متری از سطح دریا قرار دارد و دارای یک دهانه است. طول کلی غار 439 متر و عمق غار 12 متر است.  این بخشی از گزارش کوتاه کلوپ غارشناسی و غارنوردی اصفهان درباره موقعیت غار شاه‌قنداب است. غارنوردان اصفهانی از فرصت روز غار پاک استفاده کردند تا نقشه غار شاه‌قنداب را برای بومی‌ها و محلی‌هایی که برای گرفتن مراد دل به این غار می‌آمدند، رونمایی کنند و توضیح دهند، این غار مسدود است و راه به جایی ندارد و طول و عمق آن نقشه‌برداری شده است.

انجمن غار و غارشناسی ایرانیان، کلوپ غارشناسی و غارنوردی اصفهان و کارگروه غارشناسی و غارنوردی هیأت کوهنوردی شهرستان اصفهان پس از پاکسازی شاه‌قنداب، 22 گونی زباله به وزن 670 کیلوگرم از غار خارج کردند.

مهرداد حاجی‌هاشمی، مسئول کارگروه غارشناسی و غارنوردی هیأت کوهنوردی شهرستان اصفهان در این‌باره به ایسنا گفت: سال گذشته در دیدار از غار شاه‌قنداب متأسفانه با غاری ویران شده و انبوهی از زباله روبه‌رو شدیم. غار شاه‌قنداب با اعتقادات و خرافات که به همراه دارد بیشتر شبیه به یک مکان مقدس زیرزمینی است، چرا که مردم به دو ستون آهکی انتهای غار دخیل بسته و معتقدند؛ هر کس از بین آن‌ها عبور کند به حاجت و مراد خود می‌رسد.  وی ادامه داد: غار به دست بازدیدکنندگان کاملاً تخریب شده، دودهای ناشی از سوخت‌های روشنایی مانند شمع و فانوس‌های بادی روی دیوارهای غار نشسته و اجازه نفس کشیدن به غار را نمی‌دهند. همچنین زباله‌های فراوانی در گوشه و کنار غار دیده می‌شود. برای همین پاکسازی این غار در اولویت و دستور کار هیأت کوهنوردی شهرستان اصفهان قرار گرفت.

مسئول کلوب غارشناسی و غارنودی اصفهان همچنین به کارگاه آموزشی حفاظت از غارها که در حاشیه پاکسازی این غار برگزار شد، اشاره کرد و افزود: این کارگاه را با هدف تغییر نگرش مردم بومی منطقه و اهمیت حفظ این غارها برای تداوم زندگی بشر برگزار کردیم. جلسه‌ای هم به همراه بازدیدکنندگان و زائران غار شاه‌قنداب ترتیب دادیم که امید است فرهنگ‌سازی شده باشد.

حاجی‌هاشمی درباره شایعاتی مبنی بر این‌که غار شاه‌قنداب انتهایی ندارد گفت: نقشه یک غار سند و شناسنامه آن است و به همه شایعات پایان می‌دهد، به طوری که در دنیای خارج از ایران غارشناسان معتقدند؛ هیچ غاری کشف نشده مگر آن‌که نقشه آن کشیده شده باشد.

رسول یحیی‌آبادی نقشه‌بردار کلوپ غارشناسی و غارنوردی اصفهان در این‌باره گفت: در این برنامه از نقشه غار شاه قنداب رونمایی شد که خود فرهنگ‌سازی درباره شایعاتی است که گفته می‌شود این غار انتهایی ندارد.

یحیی‌آبادی ادامه داد: باید ایمان داشته باشیم که پاکسازی غارها و کوهستان ها به نفع انسان‌ها است و سعی کنیم شعار ندهیم، بلکه آستین همت را بالا بزنیم و در هر شرایطی به آن عمل کنیم و همچنین برای تغییر نگرش مردم باید رسانه‌ها همصدا با غارشناسان فریاد بی‌مهری به طبیعت را گوشزد کنند. ما خوشحالیم که 31 نفر در این برنامه شرکت داشتند.

منبع: ایران