۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰

دلیل عمده مراجعات مردم به پزشکی قانونی

مدیراجرایی پزشکی قانونی استان تهران طرح دادپزشک را گامی برای کاهش پرونده های قضایی بی مورد دانست و گفت: معاینات متوفیات و صدور گواهی فوت در این طرح علمی و اصولی انجام می شود.
کد خبر : ۲۰۱۶۰۱
صراط: 'مهرداد علی بخشی' روز سه شنبه در تشریح این طرح، افزود: با اجرای طرح دادپزشک ضمن دقیق شدن معاینات متوفیات و علمی شدن صدور گواهی فوت از تشکیل پرونده های بی مورد با عنوان مرگ مشکوک که فوت آنها قابل تشخیص و طبیعی بودن فوت قابل احراز است در دستگاه قضایی و سازمان پزشکی قانونی جلوگیری می شود.



** ساماندهی در صدور جواز دفن

مسوول اجرای طرح دادپزشک اظهار کرد: با توجه به تکالیف سازمان پزشکی قانونی مندرج در بند (س) ماده 211 قانون برنامه پنجم توسعه ونیز بحث شاخص های سلامت در خدمت عدالت در وزارت بهداشت که با شناخت سیمای مرگ به طور واقعی شاخص هایی که درسلامت جامعه موثر است شناخته می شود، و نیز ذکر این موضوع که در حال حاضر در بسیاری از فوت هایی که رخ می دهد سیمای مرگ و علت آن مشخص نیست، توافقی بین سازمان پزشکی قانونی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال گذشته انجام شد.

وی ادامه داد: دراین توافق مقرر شد تا صدور جواز دفن سامان دهی شده و درجواز دفن هایی که صادر می شود باید یکسری اطلاعات احصاء شود تا سیستم بهداشتی و درمانی بتواند با برنامه ریزی دقیق، خدمات بهداشتی به جامعه ارائه بدهد .



** مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی متولی اجرای طرح دادپزشک

علی بخشی با بیان اینکه متولی اجرای طرح دادپزشک مرکز تحقیقات پزشکی قانونی است، گفت: مرکز تحقیقات پزشکی قانونی که مجوز خود را از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گرفته است مامور به انجام این مسئله شده است.

وی افزود: در چند بخش از جمله جلوگیری از صدور مجوز دفن های غیر اصولی برنامه ریزی هایی انجام شده است و اگر جواز دفن صادر می شود باید مولفه هایی داشته باشد و به درستی تکمیل شود.



** پزشکان برای معاینه صحیح و ارجاع بی مورد پرونده ها به دستگاه قضا آموزش می بینند

مسوول اجرای طرح دادپزشک یکی از اقدامات در این زمینه را آموزش پزشکان برای معاینه صحیح وبررسی مدارک و تشخیص دقیق علت فوت و به تبع آن جلوگیری از ارجاع بی مورد پرونده به دستگاه قضایی دانست و گفت: در حال حاضر در بسیاری از مواقع به دلیل عدم دسترسی به پزشک معالج یا تردید در تشخیص علت فوت موضوع به دستگاه قضایی ارجاع می شود.

وی اضافه کرد: در حالی که اصلا نیازی نبوده است برای این پرونده ها، چرخه قضایی راه بیفتد و یا برعکس، ضرورت دارد برخی اجساد به سیستم قضایی ارجاع شود ولی به دلیل بی اطلاعی پزشک، جواز دفن صادر می شود.

به گفته مدیر اجرایی پزشکی قانونی استان تهران، به همین دلیل سازمان طرحی را به نام ساماندهی صدور جواز دفن ارائه کرد که یکی از پروژه های زیر مجموعه طرح "داد پزشک” است و در این راستا جلسات متعددی برگزار و در آخرین توافق با مقامات وزارت بهداشت این طرح در استان تهران و چند استان دیگر شروع به کار کرده است.



** دستور العمل اجرایی طرح دادپزشک تدوین شده است

علی بخشی با بیان اینکه دستور العمل اجرایی طرح دادپزشک تدوین شده است، تصریح کرد: در این دستورالعمل مشخص شده است که بیمارستان ها در مواجهه با فوت چه باید انجام دهند.

وی ادامه داد: نوزده دلیل در طرح وجود دارد که براساس آن اگر مرگ به دلیل این موارد 19 گانه باشد، پرونده قضایی تشکیل وجسد برای بررسی بیشتر به پزشکی قانونی ارجاع می شود .

به گفته علی بخشی در موارد فوت طبیعی پزشک معالج مکلف به صدور گواهی فوت است اما در مواقعی که مردد بوده یا نمی تواند به درستی تشخیص دهد با شماره تماس مرکز که در اختیار بیمارستان ها قرار داده شده است تماس گرفته و از پزشکان متخصص و کارشناسان ما مشورت می گیرد.

وی ادامه داد: پزشکان درصورتی که می توانند گواهی فوت اصولی صادر کنند جواز دفن صادر می کنند، اما اگر در مشورت به این نتیجه رسیدند که پرونده باید به پزشکی قانونی ارجاع شود ضمن طی مراحل قضایی، جسد به پزشکی قانونی ارجاع داده می شود.

مسوول اجرای طرح دادپزشک کشور یادآور شد: با انجام این کار هم از صدور جواز دفن در مواردی که منع قانونی دارد و هم از ارجاع بی مورد اجساد نیز در موارد فوت طبیعی به پزشکی قانونی و افزایش حجم پرونده های قضایی جلوگیری می شود.



**پرونده ابتدا در دستگاه قضا تشکیل و سپس به پزشکی قانونی ارجاع می شود

مدیر اجرایی اداره کل پزشکی قانونی استان تهران درمورد اینکه چه پرونده هایی به پزشکی قانونی ارجاع داده می شود، گفت: اگر موردی باشد که جرم یا شکایت در آن مطرح باشد و یا حتی کوچکترین شکی وجود داشته باشد، حتما باید وارد سیستم قضایی شود؛ اما مواردی هست که این مسائل مطرح نیست و چون تشخیص علت فوت با اشکال مواجه است یا اینکه مدارک را نتوانستند به طور کامل بررسی کنند موارد به عنوان مرگ مشکوک ارجاع می شود.

به گفته وی روال ارجاع به پرشکی قانونی به این شکل است که حتما باید پرونده ای در دستگاه قضایی تشکیل و بعد به پزشکی قانونی ارجاع شود و با انجام این کار از ورود بی مورد پرونده به سازمان پزشکی قانونی و سیستم قضایی جلوگیری می شود.



** سیر پرونده های مرگ مشکوک به دستگاه قضا

علی بخشی با تشریح سیر پرونده های مرگ مشکوک به دستگاه قضا گفت: شاکیان ابتدا باید در مرجع انتظامی حضور پیدا کنند و اظهارات خودشان را ارائه دهند و سپس در مرجع قضایی حاضر و پس از اینکه قاضی نظر کارشناسی خواست به پزشکی قانونی مراجعه کنند.

وی ادامه داد: علاوه براین وقتی تعداد اینگونه پرونده ها افزایش یافت وقت مورد نیاز برای بررسی پرونده هایی که واقعا نیاز به بررسی دارد را به خود اختصاص می دهد.

مدیر اجرایی پزشکی قانونی استان تهران سازمان پزشکی قانونی را یک سازمان کارشناسی دانست و گفت: وظایف این سازمان رائه خدمات کارشناسی به دستگاه قضایی و پاسخ به استعلام های برخی دستگاه های دولتی است.

وی ادامه داد: در مواقعی که سیستم قضایی نیاز به این دارد که از نظریات کارشناسان سازمان پزشکی قانونی بهره گیرد ما این خدمات کارشناسی را براساس اصول علمی مسلم ارائه می کنیم.

به گفته علی محمدی متخصصانی تحصیل کرده در این رشته و دوره های مختلف علمی را گذرانده در این سازمان کار می کنند و به دلیل داشتن رتباط تنگاتنگ با سیستم قضایی، سعی می کنند پاسخگوی سوالات سیستم باشند.



** نزاع و تصادفات دلیل عمده مراجعات مردمی به پزشکی قانونی

مسوول طرح دادپزشک عمده مراجعات به پزشکی قانونی را نزاع و تصادفات دانست و گفت: البته مردم مستقیم به ما مراجعه نمی کنند بلکه بعد از مراجعه به دستگاه قضایی در صورتی که قاضی پرونده نیاز به نظر کارشناسی همکاران ما داشته باشد پرونده را به سازمان ارجاع می دهند و ما به سیستم قضایی پاسخگو هستیم.

وی اضافه کرد: براین اساس افراد در همه مواردی که دستگاه قضایی کار کارشناسی را لازم دانسته، به ما مراجعه می کنند؛ به عبارتی دعوایی باید مطرح شده باشد تا ما براساس دستور مقام قضایی مسئله مورد ادعایی را مورد بررسی قرار دهیم.

علی بخشی تاکید کرد: سعی می کنیم به همه سوالات موردنظر قاضی که در تصمیم گیری وی موثر است، پاسخ کامل و دقیق بدهیم.



** ماندگار بودن یا نبودن نقص عضو علت تاخیر در ارائه نظر پزشکی قانونی

علی بخشی در پاسخ به این سوال که یکی از گله های عمده مردم طولانی شدن زمان اعلام نظر سازمان پزشکی قانونی کشور است، گفت: وقتی پرونده ای به پزشکی قانونی ارجاع می شود یک سری مراحل را باید طی کند تا به قطعیت برسیم که نواقص پایدار ایجاد شده است یا خیر.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: به طور مثال شکستگی استخوان بلند ممکن است عوارض متعددی برای یک فرد ایجاد کند از این رو برای بررسی دقیق، نیاز به گذشت زمان است تا متوجه شویم سیر التیام به چه صورت است. مدت زمانی که مردم گله می کنند به این صورت است و ما ناگزیر هستیم برای به قطعیت رسیدن در اینکه نقص عضو صورت گرفته وعوارض ماندگار ایجاد شده است یا خیر، مدت زمانی را در نظر بگیریم تا پس از آن گزارش خود را به مرجع قضایی اعلام کنیم.

مسوول اجرای طرح دادپزشک با بیان اینکه مرجع قضایی از ما سوال می کند که نوع صدمات را مشخص و نیز اعلام کنیم که نقص ماندگاری ایجاد شده یا خیر، گفت: ما نمی توانیم بر روی احتمالات پاسخ دهیم از این رو سعی می کنیم در حداقل زمان ممکن به قطعیت برسیم تا پاسخ ما به مرجع قضایی کارشناسی شده و دقیق باشد تا در صورت لزوم از آن بهره گیرند.
منبع: ایرنا