۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱

تاثیر قیمت نفت بر بودجه روسیه

در حالی که روسیه برای تامین بودجه خود به نفت ۱۰۵ دلاری در سال جاری نیاز دارد یک کارشناس روس گفت در بحث سقوط قیمت کنونی نفت به مرز ۹۰ دلار نمی توان عامل دستکاری در قیمت و افزایش مصنوعی ذخایر را با هدف فشار به روسیه نادیده گرفت.
کد خبر : ۲۰۱۸۶۸
صراط: در حالی که روسیه برای تامین بودجه خود به نفت ۱۰۵ دلاری در سال جاری نیاز دارد یک کارشناس روس گفت در بحث سقوط قیمت کنونی نفت به مرز ۹۰ دلار نمی توان عامل دستکاری در قیمت و افزایش مصنوعی ذخایر را با هدف فشار به روسیه نادیده گرفت. 
 
به نقل از آر بی تی اچ، قیمت نفت خام به مرز 90 دلار رسیده و همین مساله بودجه فدرال روسیه را تهدید می کند.
 
کاهش قیمت نفت با اعتراضات در هنگ کنگ، افزایش قیمت دلار و رشد چشمگیر تولید نفت در کشورهای عضو اوپک و آمریکا در ارتباط است.
 
کاهش بی سابقه قیمت نفت بودجه فدرال روسیه را تهدید می کند. طی مبادلات 2 اکتبر، قیمت نفت برنت به 92.2 کاهش یافت که بالاترین میزان کاهش نفت پس از بحران سال 2008 بود. در آن سال نفت در حدود 38.4 دلار در هر بشکه به فروش می رسید. قیمت نفت برنت از ماه ژوئن تاکنون 19.9 درصد کاهش داشته است. ایوان کاپیتونوف یکی از مقامات اقتصادی روسیه می گوید: «فراوانی نفت در بازار به علت افزایش تولید در آمریکا و کاهش مصرف در جهان است که در حال پایین کشیدن قیمتها در سال جاری هستند. این مسئله قطعا موجب ایجاد نگرانی در روسیه می شود.»
 
کاپیتونوف می افزاید: «کاهش بیشتر در قیمت نفت، هم به ضرر آمریکا به عنوان بزرگترین مصرف کننده نفت و هم به ضرر تولیدکنندگان محصولات آمریکایی است. زیرا در این صورت پروژه های نفتی شیل دیگر مقرون به صرفه نخواهند بود. علاوه بر این کاهش قیمت نفت، موقعیت رقبای آمریکا یعنی چین و اتحادیه اروپا را تقویت می کند. طبق محاسبات اداره انرژی آمریکا در سال 2015  تولید نفت آمریکا 14 درصد افزایش یافته و از 8.53 میلیون بشکه در روز به 9.53 میلیون بشکه در روز بالغ خواهد شد.
 
علاوه بر این کشورهای عضو اوپک، در سال 2014 ، روزانه حدود 30.96  میلیون بشکه نفت تولید کردند که حداکثر میزان تولید این سازمان طی دو سال گذشته بود.
 
کاهش بهای نفت بر توازن بودجه فدرال روسیه تاثیر منفی گذاشته است زیرا میزان درآمد این کشور با قیمت نفت در ارتباط است. طبق گزارش وزات دارایی روسیه، بودجه این کشور در صورتی توازن می یابد که قیمت نفت به 96 دلار در هر بشکه بالغ شود.
 
طبق یک مطالعه تناوبی توسط موسسه سیتی گروپ، روسیه به منظور ایجاد توازن در بودجه خود در سال2014  نیازمند سطح قیمت105 دلار در هربشکه، ایران سطح قیمت130 دلار در هر بشکه و عربستان سعودی و قطر نیز به ترتیب نیازمند سطح قیمت89 و 71 دلار در هر بشکه هستند.
 
 این کارشناس روس گفت:«ما نمی توانیم عامل دستکاری در قیمت نفت و افزایش مصنوعی ذخایر را با هدف تحت فشار قرار دادن روسیه نادیده بگیریم.»
 
با این حال از نگاه کاپیتونوف، دشمنان روسیه به منظور دستیابی به این هدف مجبورند با کشورهای عضو اوپک به توافق برسند که البته وحشت از کاهش بیشتر قیمت نفت در حال حاضر باعث شروع کاهش میزان تولید در این کشورها شده است.
 
همانطور که کاپیتونوف می گوید، اخیرا ساختار تولید نفت اوپک تحت تغییرات مهمی قرار گرفته است که نشان دهنده نارضایتی اعضای آن از قیمت کنونی نفت است. به ویژه عربستان سعودی که میزان تولید خود را کاهش داده و در نظر دارد قیمت نفت را به آستانه 100 دلار در هر بشکه برساند.
 
کاپیتونوف می افزاید: « در صورت کاهش نفت به زیر90 دلار در هر بشکه، احتمالا اعضای اوپک نیاز به کاهش سهمیه های تولیدی خود را اعلام کنند. نشست بعدی اوپک در 27 نوامبر در وین خواهد بود اما احتمال دارد در صورت رخدادهای منفی در بازار، این سازمان نشست زودهنگامی را برگزار کند.»
منبع: تسنیم