۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۲
با اعلام درستی 86 درصد بورسیه‌ها

دولت غوغای بورسیه‌ را رها کرد؟

پس از یک سال فضاسازی و جنجال، بر اساس آمار نجفی، دست کم 2 هزار و 580 از مجموع 3هزار بورسیه دوره گذشته یعنی 86 درصد آنها، با مولفه‌های دولت جدید بی‌مشکل هستند.
کد خبر : ۲۰۱۸۷۱
صراط: سرپرست وزارت علوم با نقض ادعاهای قبلی درخصوص پرونده 3000 بورسیه وزارت علوم اعلام کرد: ۴۸۰نفر از این بورسیه‌‌ها مربی دانشگاه‌‌ها بودند و ۲ هزار و ۱۰۰ نفر نیز بر اساس بررسی‌های اولیه مشکلی از نظر ادامه تحصیل ندارند.

محمد‌علی نجفي با بيان اين مطلب گفت: آمارهایی که وزارت علوم در رابطه با بورسیه‌‌ها داده است ضد و نقیض نبوده ولی امیدواریم تا هفته آینده نتیجه بورسیه‌‌ها را اعلام کنیم تا آمارهای ضد و نقیضی که از گوشه و کنار شنیده می‌شود نیز به صفر برسد.

وی افزود: کمیسیون ۵ نفری مسئول تطبیق بورسیه‌‌ها با قوانین وقت هستند که حدود نیمی از کار این کمیسیون باقی مانده است زیرا در برخی موارد ممکن است یک پرونده مدت‌ زمان زیادی برای بررسی نیاز داشته باشد ولی امیدوارم تا پایان هفته آینده نتیجه مشخص شود.

سرپرست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري خاطرنشان كرد: ۴۸۰ نفر از این بورسیه‌‌ها مربی دانشگاه‌‌ها بودند که پرونده آنان به هیئت امنای دانشگاه‌‌ها داده شده است تا تکلیف‌شان روشن شود، ۲ هزار و ۱۰۰ نفر نیز بر اساس بررسی‌های اولیه مشکلی از نظر ادامه تحصیل ندارند.

نجفی افزود: پرونده ۴۵۰ نفر هم در کمیسیون مطرح شده که تکلیف‌شان مشخص است ولی هفته آینده اعلام می‌کنیم.

سرپرست وزارت علوم عنوان کرد: پرونده ۶۵۰ نفر هم قرار است در کمیسیون مطرح شود که با توجه به تعطیلی مجلس در هفته آینده و اینکه دو نفر از اعضای کمیسیون نمایندگان مجلس هستند بیشتر می‌توانند در جلسات کمیسیون حاضر شوند بنابراین امیدواریم هفته آینده نتیجه این افراد نیز مشخص شود.

به این ترتیب بر اساس آمار اعلامی سرپرست فعلی وزارت علوم دست کم 2 هزار و 580 نفر از مجموع 3000 بورسیه دوره گذشته، با مولفه‌های دولت جدید نیز «بی مشکل» ارزیابی شده‌اند و قریب به یک سال فضاسازی حول پرونده «3000 بورسیه» بدون بررسی قانونی و اقدام کارشناسی صورت گرفته است!

این در حالی است که پس از استیضاح فرجی دانا به علت به کارگیری جمع کثیری از مدیران بدسابقه در فتنه 88 و تلاش بخشی از بدنه وزارت علوم به منظور ناآرام‌سازی فضای علمی دانشگاه‌ها، مجموعه رسانه‌های زنجیره‌ای تحقیقات وی درخصوص تخلفات پیرامون پرونده «3000 بورسیه» وزارت علوم دولت دهم را علت رد صلاحیت وی در مجلس اعلام کرده بودند!

به گزارش کیهان، یکی از معاونین فرجی دانا در اقدامی مغایر با امنیت ملی، اسناد محرمانه مجموعه 3000 نخبه دریافت‌کننده بورسیه وزارت علوم را با کمک یکی از عناصر رسانه‌ای وابسته به باند «م.ه» علی غزالی، در حمایت از فرجی دانا، در یک شبکه اجتماعی آمریکایی منتشر کرده بود!

اکنون این سوال مطرح است که اگر اکثریت اعضای لیست مذکور فاقد مشکل بوده‌اند قریب به یک سال فضاسازی بر ضد نخبگان مظلوم کشور از چه روی انجام شده است؟

شایان ذکر است فرجی دانا، پیش از این در دفاعیات خود در جلسه استیضاح به صراحت از تغییرات ایجاد شده در قانون بورسیه‌‌ها انتقاد کرده و گفته بود: «از سال 85 مبنای کار به تدریج به سمتی می‌رود که در سال 87 با بندی مواجه می‌شویم که در آن بند می‌آید افرادی که دارای سوابق و خدمات برجسته درعرصه ایثارگری، فرهنگی،‌آموزشی و فن آوری می‌باشند می‌بایست پس از تشکیل پرونده در اداره کل دانشجویان خارج برجسته بودن آن‌ها احراز گردد.»

البته وی در خلطی که از نگاه تیزبین نمایندگان ملت نیز دور نماند، تلاش کرد به نوعی به القاء این موضوع بپردازد که اضافه نمودن این بند به معنای «حذف شرایط علمی» و بورسیه نمودن دانشجویانی است که صرفا از معدل 12 یا 13 برخوردار هستند و به قول معروف از صلاحیت علمی برخوردار نیستند.

اکنون پس از ماه‌‌ها فضاسازی رسانه‌ای با هدف برانگیختن احساسات جامعه بر علیه 3000 نخبه کشور، آمار رسمی بی اعتباری این رفتار ضد علمی و ضد اجتماعی با هدف کوتاه کردن دست «نخبگان علمی با بنیه انقلابی» از دانشگاه‌های مطرح جهانی توسط جانشین فرجی دانا در دولت یازدهم اعلام شده است. به نظر می‌رسد پیگیری قضایی و قانونی این پرونده‌سازی آشکار که توام با ارتکاب انواع رفتارهای ضد امنیتی توسط بخشی از بدنه فتنه گر رخنه کرده در وزارت علوم بود، راه را بر بازتولید چنین پروژه‌های خطرناکی خواهد بست.