۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۳

آخرین تصمیمات برای دریاچه ارومیه+تصاویر

دبیر شورای فرهنگی و اجتماعی احیای دریاچه ارومیه از اجرای طرح مطالعاتی انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: در صورت به نتیجه رسیدن این طرح آب خزر تا سال 97 به دریاچه ارومیه انتقال می‌یابد.
کد خبر : ۲۰۱۹۶۲
صراط: خلیل ساعی امشب در جلسه شورای استانی فرهنگی اجتماعی احیای دریاچه ارومیه، به انتقال آب خزر به این دریاچه اشاره کرد و گفت: دو مسیر آستارا ـ اردبیل ـ تبریز و انزلی ـ میانه ـ مراغه برای انتقال آب این دریا مطرح شده و بررسی‌های لازم در حال انجام است.

وی به بارورسازی ابرها در 12 استان کشور توسط وزارت نیرو خبر داد و گفت: وزارت نیرو نیز بارورسازی ابرها برای احیای دریاچه ارومیه در استان آذربایجان‌شرقی را در سال‌جاری در برنامه داشته و انجام می‌شود.

دبیر ستاد حوادث غیرمترقبه آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: محیط‌بانان نیز برای اجیای دریاچه به منظور مراقبت از اراضی نکاشت و چاه‌های غیرمجاز فعال‌تر می‌شوند.

دبیر شورای فرهنگی و اجتماعی احیای دریاچه ارومیه از لایروبی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: قبل از ابلاغ اعتبار به ستاد، این کار با استفاده از اعتبارات و دستگاه‌ها و ماشین‌آلات محلی از سوی آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی انجام خواهد شد.

استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست با تاکید بر اصلاح روش‌های آبیاری در حوضه دریاچه ارومیه، گفت: در قدم اول باید 3 هزار هکتار از 7 هزار هکتار باغات این منطقه به آبیاری مدرن و قطره‌ای مجهز شوند.

اسماعیل جبارزاده با بیان اینکه آبیاری مدرن یک سیاست غیرقابل برگشت است، افزود: اعتبار لازم برای اجرای این سیاست در پیرامون دریاچه ارومیه را از منابع مختلف تامین می‌کنیم و این کار باید به‌زودی آغاز شود.

وی تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی با استفاده از ظرفیت فنی این سازمان و تشکل‌های کشاورزی زمینه اصلاح شیوه‌های آبیاری در باغات اطراف دریاچه ارومیه به ویژه باغات ملکان و بناب را فراهم کند.

جبارزاده با بیان اینکه شان ستاد احیای دریاچه ارومیه، اتخاذ تصمیمات کلان و بایدها و نبایدهاست، گفت: راهکارهای اجرایی تصمیمات باید در جلسات کارشناسی و توسط گروه‌های تخصصی تعیین شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه احیای دریاچه ارومیه تصمیم نظام است و باید عملی شود، افزود: امروز در شرایط اضطرار هستیم و باید با پایبندی به تصمیمات و سیاست‌های کلان در این رابطه، با قدرت آنها را اجرا کنیم.

وی گفت: دولت در این زمینه عزم جدی دارد و تشکل‌های کشاورزی نیز باید در کنار دولت باشند.

جبارزاده با بیان اینکه علاوه بر برنامه‌های ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه، در استان نیز باید کارهای لازم صورت گیرد، افزود: لایروبی مسیل‌ها و رودخانه‌های منتهی به دریاچه یکی از این کارهاست که آب منطقه‌ای باید با در اختیار گرفتن ماشین‌آلات دستگاه‌های اجرایی این کار را مدیریت کند.

وی در خصوص کاهش مصرف آب در اراضی حوضه آبریز دریاچه و طرح‌هایی که در این خصوص مطالعه شده است، نیز گفت: یکی از این طرح‌ها کمک مالی به کشاورزان برای عدم کشت در حوضه آبریز است که اشتغال جایگزین و یا تغییر کشت می‌تواند در این زمینه موثر واقع شود.


منبع: فارس