۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰

بیانیه آژانس در مورد دو اقدام عملی باقی‌مانده

«در طول نشست، طرفین در رابطه با اجرای دو اقدام عملی مرتبط با انجام انفجارهای مقیاس بزرگ و محاسبات ترابرد نوترونی، که در ماه می 2014 در سومین گام چارچوب همکاری مورد توافق قرار گرفته بود، بحث کردند. آژانس و ایران به گفت‌وگو در مورد این اقدامات ادامه می‌دهند».
کد خبر : ۲۰۲۰۳۴
صراط: آژانس بین‌الملل انرژی اتمی روز پنج‌شنبه اعلام کرد طول نشست تهران در رابطه با دو اقدام عملی باقی‌مانده از توافقات پیشین گفت‌وگو شده و قرار است مذاکرات در این رابطه همچنان ادامه یابد.

آژانس بین‌الملل انرژی اتمی روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد نمایندگان ایران و آژانس در طول نشست تهران در رابطه با دو اقدام عملی باقی‌مانده از توافقات پیشین گفت‌وگو کرده‌اند و قرار است مذاکرات در این رابطه همچنان ادامه یابد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «در طول نشست، طرفین در رابطه با اجرای دو اقدام عملی مرتبط با انجام انفجارهای مقیاس بزرگ و محاسبات ترابرد نوترونی، که در ماه می 2014 در سومین گام چارچوب همکاری مورد توافق قرار گرفته بود، بحث کردند. آژانس و ایران به گفت‌وگو در مورد این اقدامات ادامه می‌دهند».

ایران و آژانس روز 30 اردیبهشت برای اجرای 5 اقدام عملی تا روز سوم شهریور توافق کردند. در تازه‌ترین گزارش فصلی «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس تائید شد که ایران سه مورد از این اقدامات را به طور کامل اجرا کرده و مذاکرات برای اجرای دو اقدام عملی دیگر، در جریان است.

آقای آمانو در گزارش خود همچنین از ایران خواسته بود تا گام‌های عملی تازه‌ای را برای پیشبرد مذاکرات، پیشنهاد کند. ایران تصریح کرده است که لازم است تا چارچوب مشخصی برای ادامه گفت‌وگوها و اقدامات عملی، تعیین شود.

در ادامه بیانیه آژانس آمده است: «ایران در طول نشست تهران اقدام تازه‌ای پیشنهاد نکرد. ایران و آژانس توافق کردند تا در تاریخی که متعاقبا اعلام می‌شود، مجددا دیدار کنند».

رضا نجفی نماینده ایران در آژانس دیروز در مورد نشست دو روزه تهران به خبرنگار فارس گفته بود: «در این دو روز تمامی مسایل فی مابین از جمله نحوه تکمیل دو اقدام عملی توافق شده و راههای پیش رو مورد بحث و بررسی قرار گرفت».

نجفی با ذکر این نکته که از طرف آژانس آقای «ترو واریورانتا» معاون مدیرکل سرپرستی هیات آژانس را بر عهده داشت، خاطرنشان کرد: «در این نشست ایده‌هایی نیز در خصوص روند کار مطرح شد و در مجموع مذاکرات بسیار سازنده جدی محتوایی و صریح بود».

نماینده دائم ایران در آژانس همچنین در خصوص زمان برگزاری دور بعدی گفت‌وگوها عنوان کرد:‌ «قرار است در آینده نزدیک نشست دیگری برگزار شود که به احتمال زیاد در اوایل آبان ماه خواهد بود».
منبع: فارس
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم