۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۳

قنبرزاده: در فوتبال استراتژی نداریم

عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال با تاکید بر اینکه این فدراسیون در ارائه برنامه‌های استراتژیک دارای نقص است، گفت: کمیته فنی و توسعه باید نسبت به عملکرد تیم‌های پایه پاسخگو باشد.
کد خبر : ۲۰۲۱۶۰
صراط: منصور قنبرزاده  درباره علت ناکامی‌های فوتبال ملی ایران در رده‌های مختلف سنی در یک سال اخیر گفت: برای اینکه بشود عملکرد یک مجموعه را ارزیابی کرد ابتدا باید برنامه بلند مدتی وجود داشته باشد که بر اساس آن میزان نزدیک شدن به اهداف را بررسی کنیم. یکی از مشکلات اساسی ما این است که در فوتبال پایه و حتی بزرگسالان برنامه مدون نداریم.

وی ادامه داد: اگر برنامه استراتژیک وجود داشته باشد، می‌شود در فواصل زمانی مختلف میزان صحت عمل را سنجید و اگر انحرافی مشاهده شود، می‌توان کار را سریعا به ریل اصلی برگرداند. اشکال اصلی فوتبال ما این است که برنامه استراتژیک مشخص نداریم، وگرنه بودجه و هزینه‌ای که در فوتبال می‌شود، خیلی خوب است.

عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که چه نهادی مسئول ارائه برنامه است، گفت: قطعا کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال باید در این زمینه پاسخگو باشد. به عنوان نمونه برای تیم امید برنامه‌ای تدوین شده بود و این تیم یک سال در اردوهای مختلف شرکت کرد اما به یکباره چند روز مانده به بازی‌های آسیایی این برنامه تغییر کرد و تعدادی بازیکن خارج از تیم به آن اضافه شدند.

قنبرزاده افزود: این تغییر برنامه خلاف برنامه کمیته فنی و توسعه بود، جالب این است که افاضلی، مدیر فنی تیم، بعد از بازی‌ها گفت که مخالف این تغییرات بوده و وینگادا هم اعلام کرد که تمایلی به این کار نداشته و ناچار به انجام آن شده است.

وی ادامه داد: کمیته فنی و توسعه باید پاسخگو باشد. ارائه برنامه در رده‌های نوجوانان، جوانان و امید، از وظایف این کمیته است. یکی از مطالبات جامعه ورزش این است که این کمیته دلایل ناکامی تیم امید را بازگو کند. البته این کمیته باید ضمن توضیح این دلایل، از مردم عذرخواهی کند و برنامه‌های آینده را نیز اعلام کند.

قنبرزاده همچنین گفت: آنچه مشخص است اینکه برنامه‌های ما در رده‌های پایه نیازمند یک بازنگری جدی است. من اعتقادی به غوغاسالاری و جوسازی ندارم و اگر با انصاف صحبت کنیم، باید بگوییم که وضعیت مطلوب نیست. کمیته فنی و توسعه باید با همکاری سایر کمیته‌ها بازنگری کلی در برنامه‌ها داشته باشد و فضا را برای ورود متخصصان فوتبال و دانشگاهیان باز کند تا برنامه‌های علمی بیشتری در فوتبال ارائه شود.

عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال با تاکید بر اینکه انتقاد نباید هدف تخریبی داشته باشد، به ایسنا گفت: اعضای فدراسیون فوتبال به عنوان متولیان سیاست‌گذاری فوتبال کشور باید نقدپذیر باشند. همچنین آن‌ها باید از کمیته فنی و توسعه خیلی جدی‌تر برنامه مطالبه کنند.

وی درباره اعضای این کمیته گفت: هادی آیت‌اللهی، نایب رییس فدراسیون فوتبال رییس این کمیته است و اعضای آن را انتخاب کرده است. این کمیته باید به مردم بگوید که برنامه‌اش برای جام ملت‌ها چیست. همانطور که کمیته ملی المپیک پیش از بازی‌های آسیایی بر اساس برنامه فدراسیون‌ها کسب مدال‌ها را پیش‌بینی کرده بود و پس از بازی‌ها آن‌ها را با نتایج مقایسه کرد، فدراسیون فوتبال نیز باید برنامه داشته باشد.

قنبرزاده در ادامه با اشاره به صحبت‌های امروز (جمعه) وزیر ورزش درباره فوتبال و اینکه فوتبال به تجدیدنظر جدی نیاز دارد،‌ گفت: واقعیت این است که برنامه‌ای که قابل سنجش و اندازه‌گیری باشد، به فدراسیون ارائه نشده است. باید این نقص را بپذیریم. البته اکنون دیر نشده و برای جبران مافات باید گام‌ها را سریع‌تر برداریم.

وی افزود: نتایج و عملکرد تیم‌های ملی نشان می‌دهد که ما موفق نبوده‌ایم. کاملا بدیهی و مبرهن است که باید اصلاحاتی در فوتبال ایجاد شود. باید دایره حضور متخصصان وسیع‌تر شود و فضا برای استفاده از فکر و ایده دانشگاهیان باز شود.

منبع: ایسنا