۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۸

واکنش کاخ‌سفید به خبری درمورد گوانتانامو

کاخ سفید اعلام کرد خبر روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد طرحی برای تعطیلی زندان گوانتانامو، ارائه نماید، صحیح نیست.
کد خبر : ۲۰۲۱۸۵
صراط: کیتلین هیدن سخنگوی کاخ سفید گزارش روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه باراک اوباما در حال جمع بندی گزینه‌هایی است که به وی اجازه می‌دهد با عبور از مصوبه کنگره مبنی بر ممنوعیت ورود بازداشتی‌های گوانتانامو به خاک آمریکا این بازداشتگاه‌ را تعطیل کند، تکذیب کرد.

به گزارش رویترز، سخنگوی کاخ سفید گفت: از سال 2009 که اوباما وارد کاخ سفید شد دولت آمریکا تمام راه‌های ممکن برای بستن زندان خلیج گوانتانامو را بررسی کرده است اما ما در حال تدوین هیچ گزینه‌ای برای دور زدن قانون نیستیم.

این اقدام می‌توانست آخرین و برجسته‌ترین مورد استفاده از قدرت اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا در دومین دور زمامداری‌اش باشد که منتهی به رویارویی شدیدی بین وی و قانونگذارانی خواهد بود که به صورت مکرر مخالفت خود را با ورود بازداشت شدگان به آمریکا اعلام کرده‌اند.

با این حال اعضای جمهوری‌خواه کنگره بارها درباره هر گونه اقدام یکجانبه از جانب وی برای دور زدن قانونگذارها و تعطیلی این زندان هشدار داده‌اند.

کارشناسان کاخ سفید بر این باورند که اوباما برای تعطیلی گوانتانامو دو راه دارد. نخست‌ اینکه قانون سالیانه سیاست‌های نظامی آمریکا که بخشی از آن مرتبط با این بازداشتگاه است را وتو کند. یا اینکه با صدور حکمی اعلام کند که این بخش از قانون در منافات با اختیارات وی برای جابجایی بازداشت شدگان به عنوان فرمانده کل قوا است.

زندان گوانتانامو اکنون 149 زندانی را که در جریان "جنگ علیه تروریسم" دستگیر شده‌اند در خود جای داده است و اوباما قصد دارد تعطیلی این بازداشتگاه را به عنوان میراثی از خود بر جای بگذارد.

اوباما در مبارزات انتخاباتی خود بارها وعده داده بود که زندان گوانتانامو در جزیره‌ای متعلق به دولت کوبا که در اجاره آمریکا قرار دارد را تعطیل کند
منبع: تسنیم