۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۰

شایع‌ترین جرایم کلاهبرداری و جعل

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری ناجا ضمن تشریح وقوع و کشف جعل و کلاهبرداری در کشور، از رایج‌ترین ترفندهای کلاهبرداران پرده برداشت.
کد خبر : ۲۰۲۲۴۰
صراط: سرهنگ رهبریان ضمن اعلام خبر فوق با اعلام افزایش کشف ۳۳ درصدی کلاهبرداری در سال‌جاری نسبت به سال گذشته در کشور گفت: ۲۲ درصد افزایش وقوع کلاهبرداری داشته‌ایم که نشان دهنده عزم جدی ناجا در مبارزه با کلاهبرداران است.

وی با تأکید بر این‌که رشد منفی کلاهبرداری‌ها قابل کنترل است، افزود: در همین مدت میزان وقوع و کشف تخلفات از نوع جعل در کشور یک رشد پایاپای را نشان می‌دهد به گونه‌ای که در کنار افزایش ۲۱ درصدی جعل، پلیس آگاهی نیز موفق شده است میزان کشف این جرایم را ۸/۱۹ درصد افزایش دهد.  سرهنگ رهبریان سپس به تشریح آخرین ترفندهای کلاهبرداران و جاعلان پرداخت و افزود: کلاهبرداری در قالب تماس‌های تلفنی، ارسال پیامک درخصوص برنده شدن در قرعه‌کشی‌ها، پرونده‌های لیزینگ، فروش‌های غیر و اجرای امور قضایی، بازرگانی و تجاری درصدر فهرست رایج‌ترین جرایم جعل و کلاهبرداری قرار دارند.  سرهنگ رهبریان در ادامه به جزئیات یکی از پرونده‌های کلاهبرداری اشاره کرد و گفت: در پرونده‌ای تحت عنوان لیزینگ و پرونده تولید و ارگانیک ورمی و کمپوست، پس از کشف جرم، تحقیقات پلیس آگاهی مشخص کرد این پرونده در ۱۲ استان کشور از جمله تهران، البرز و مازندران و... حدود ۱۵هزار شاکی دارد.  وی در ادامه با بیان این‌که در بین جرایم جعل، جعل اسناد مالکیت بیشترین فراوانی را داشته است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اسناد و اوراق هدف کلاهبرداران را قراردادهای مبایعه نامه، چک‌های جاری و مسافرتی، اسکناس و علائم تجاری و صنعتی تشکیل می‌دهند.

وی در خصوص علائم ایران چک‌های جعلی خاطرنشان کرد: راحت‌ترین راه تشخیص اصالت ایران‌چک‌ها، استفاده از علامت قهوه‌ای رنگ بانک مرکزی روی آنهاست که در اثر سایش دست کمرنگ شده و پس از لحظاتی مجدداً ظاهر می‌شود ولی اگر در چکی این تغییر رنگ موقتی ایجاد نشود، نشانگر جعلی بودن آن است. معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا در خصوص راه دیگر تشخیص این نوع جعل خاطرنشان کرد: استفاده از دستگاه نور ماورای بنفش نیز راهی مطمئن برای پی بردن به اصالت چک است. معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا در خصوص جعل مدارک تحصیلی گفت: خوشبختانه درصد جعل مدارک تحصیلی در کشور پایین است و سهم آن در مقایسه با سایر جرایم رایج جعل از نیم درصد فرا‌تر نمی‌رود.

سرهنگ رهبریان در ادامه سراغ بحث داغ و جنجالی این روزهای فوتبال کشور یعنی کارت‌های معافیت و پایان خدمت هم رفت و گفت: تدابیر و ساز و کارهای امنیتی و کنترلی وظیفه عمومی توانسته است جعل کارت‌های پایان خدمت را به صفر برساند.

وی در خصوص نقل قول‌های رسانه‌ها مبنی بر جعلی بودن کارت‌های معافیت نیز گفت: اتفاقی که این روز‌ها مورد توجه رسانه‌ها قرار دارد جعل معافیت است نه جعل کارت معافیت، یعنی افرادی با استفاده از تبانی در معاینه پزشکی، مدارک مشتبه، طلاق‌های صوری پدر و مادر یا روش‌هایی از این دست توانسته‌اند کارت معافیت بگیرند وگرنه کارت‌های معافیتی که وظیفه عمومی صادر می‌کند قابل جعل نیستند.

سرهنگ رهبریان در ادامه به بهره سودجویان از مدارک مفقودی مردم اشاره کرد و گفت: بعضی اوقات کلاهبرداران و جاعلان از شناسنامه‌ها یا دیگر مدارک مفقودی مردم برای مقاصد سوء خود استفاده می‌کنند و صاحب مدارک وقتی متوجه ماجرا می‌شوند که تحت تعقیب قرار گرفته‌اند و شاید دچار خسارت‌های جدی و جبران ناپذیری شده باشند.

وی تصریح کرد: خواهش ما از مردم این است که در دوره‌های سه ماهه و همین‌طور پس از هرگونه استفاده، مدارکشان را کنترل کنند که چیزی از آن‌ها کم نشده باشد و در صورت مواجه شدن با مفقودی یا سرقت مدارک در اسرع وقت مراتب را به نهادهای مسئول اطلاع دهند.

منبع: ایران