۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳

جزییات تفاهمنامه نفتی تهران-باکو

پس از آغاز مذاکرات گازی ایران و جمهوری آذربایجان برای مشارکت در انتقال گاز به اروپا، پژوهشگاه صنعت نفت ایران و موسسه نفتی "سوکار" تفاهم نامه جدید نفتی به منظور شناسایی ذخایر هیدروکربوری در حوزه دریای خزر امضا کردند.
کد خبر : ۲۰۲۴۸۵
صراط: پس از آغاز مذاکرات گازی ایران و جمهوری آذربایجان برای مشارکت در انتقال گاز به اروپا، پژوهشگاه صنعت نفت ایران و موسسه نفتی "سوکار" تفاهم نامه جدید نفتی به منظور شناسایی ذخایر هیدروکربوری در حوزه دریای خزر امضا کردند.
 
مسئولان شرکت ملی نفت ایران و موسسه "سوکار" جمهوری آذربایجان شهریور ماه سال جاری مذاکرات متعددی به منظور مشارکت جدید در انتقال گاز طبیعی به کشورهای اروپایی در تهران انجام دادند.
 
بر این اساس، مسئولان وزارت نفت در کنار ترکیه از جمهوری آذربایجان هم به عنوان یکی از گزینه‌های انتقال گاز طبیعی ایران به کشورهای اروپایی نام بردند و مقر شد مذاکرات جدید با حضور مسئولان دو کشور در باکو انجام شود.
 
پس از آغاز مذاکرات گازی ایران و جمهوری آذربایجان برای مشارکت در انتقال گاز به اروپا، پژوهشگاه صنعت نفت ایران و موسسه سوکار تفاهم نامه جدید نفتی به منظور شناسایی ذخایر هیدروکربوری در حوزه دریای خزر امضا کردند.
 
اميرعباس حسيني معاون فناوري و روابط بين‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت در تشریح جزئیات توافق جدید انجام گرفته با موسسه نفتی سوکار جمهوری آذربایجان، گفت: پژوهشگاه صنعت نفت ومركز تحقيقات نفت آذربايجان ( موسسه سوكار)، با هدف توسعه ميدان‌هاي نفتي، بهبود برداشت از ذخاير و فعاليت‌هاي زيست محيطي، تفاهم‌نامه همكاري امضاء كردند.
 
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه مركز تحقيقات نفت آذربايجان با 80 سال تجربه در حوزه استخراج دريايي با تمركز بر درياي خزر فعاليت مي‌كند، تصریح کرد: موضوع اين تفاهم‌نامه را در حوزه بالادستي تمركز بر مخازن هیدروکربوری دریای خزر است.
 
وی با تاکید بر اینکه به دليل دغدغه مشترك دو کشور نسبت به حفظ محيط زيست و به ويژه آلودگي‌هاي درياچه خزر، انجام فعاليت‌هاي زيست محيطي نيز از اهم موضوعات مورد توافق است، بیان کرد: راه نداشتن درياچه خزر به آب‌هاي آزاد را از جمله عواملي دانست كه ضرورت توجه به مسائل زيست محيطي را دوچندان مي‌كند، از اين رو ارائه فناوري پاكسازي زيستي خاك‌هاي آلوده از سوي پژوهشگاه به طرف آذربايجاني بسيار موثر است.
 
معاون فناوري و روابط بين‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت تاکید کرد: موسسه سوكار در سال‌هاي اخير با شتاب دهي فعاليت‌ها در حوزه نانو سعي در صنعتي ‌سازي محصولات دارد و در اين راستا بسيار علاقه‌مند است از تجربيات گروه توسعه فناوري نانو پژوهشگاه در تجاري‌سازي محصولات خود بهره گيرد.
 
اين مقام مسئول با بیان اینکه همسايگان ايران براي تامين انرژي در حوزه درياچه خزر برنامه‌هاي زيادي دارند خاطرنشان کرد: اين تفاهم‌نامه مي تواند به عنوان آغازي براي فعاليت‌هاي ايران در درياي خزر تلقي شود و زمينه تبادل اطلاعات و دانش‌ها را بين همسايگان فراهم كند.
منبع: مهر