۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۷
کواکبیان:

نگران اختلاف میان اصلاح‌طلبان هستیم

دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت: اصلاح‌طلبان همگی معتقدند که باید به صورت گسترده در انتخابات شرکت کنیم و شعارهای تند و بحث‌های افراطی را در جریان اصلاح‌طلبی نمی‌بینیم اما دغدغه‌ای وجود دارد و آن اختلاف و عدم انسجام میان اصلاح‌طلبان است.
کد خبر : ۲۰۳۱۷۸
صراط: مصطفی کواکبیان شامگاه امروز در نشست خبری با موضوع تبیین دیدگاه اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم در تشریح وضعیت مجالس 9‌گانه اظهار کرد: در مجلس اول تقریباً آرایش سیاسی یکپارچه‌ای از طرفداران خط امام داشتیم و در مجلس دوم آرایش سیاسی بر انتخاب نخست‌وزیر تقسیم‌بندی می‌شد و عده‌ای موافق بودند که اکثریت مجلس را تشکیل می‌دادند و همان داستان 99 نفر در مجلس شکل گرفت و اکثریت قاطع مجلس سوم طرفداران مجمع روحانیون مبارز بودند که امروز به عنوان اصلاح‌طلب شناخته می‌شوند.

وی افزود: مجلس چهارم پس از ارتحال امام با اکثریت جامع روحانیت مبارز که امروز به اصولگرایان شناخته می‌شوند بودند، مجلس پنجم ترکیبی از مجلس سوم و چهارم بود که اکثریت آن را طرفداران جامعه روحانیت تشکیل می‌دادند که اکثریتش شکسته بود نه مطلق، مجلس ششم پس از دوم خرداد 86 بود و اکثریت آن را طرفداران اصلاحات تشکیل دادند و مجلس هفتم نیز به دست اصولگرایان افتاد.

کواکبیان تصریح کرد: تجارب 3 مجلس اخیر هفتم، هشتم و نهم به ما آموخته که ما حتماً باید اتحاد و انسجام و وحدت درونی اصلاح‌طلبان را حفظ کنیم، هرگز با ظرفیت‌های خارج از معیارهای قانونی و وضع موجود حرکت نکنیم و با صندوق انتخاباتی قهر نکنیم و ما هر کدام از این 3 نکته را تجربه کردیم.

کواکبیان با بیان اینکه ما می‌خواهیم از بعد از کنگره سیزدهم مردم‌سالاری که مقرر شده 9 بهمن امسال برگزار شود وارد بحث انتخابات شویم، تصریح کرد: امروز هیچ جریان اصلاح‌طلبی را نمی‌شناسم که حالت قهر و تحریم انتخابات را داشته باشد و همه موافق هستند که ما باید به صورت گسترده در انتخابات شرکت کنیم و شعارهای تندروانه و بحث‌های افراطی را در جریان اصلاح‌طلبی نمی‌بینیم اما یک دغدغه وجود دارد و آن اختلاف و عدم انسجام بین اصلاح‌طلبان است.

وی با اشاره به انتخابات 92 ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در انتخابات 92 اتحاد اصلاح‌طلبان سبب پیروزی روحانی شد و روحانی وام‌دار اصلاح‌طلبان است و اگر اصلاح‌طلبان پشتیبانی می‌کردند معلوم نبود ما دولت یازدهم را به این شکل داشته باشیم و این دولت الگوی موفقی برای مجلس دهم است.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه گاهی گذشت کردن و از برخی مسائل کوتاه آمدن و مسائل کلی جریانات سیاسی را در نظر گرفتن به نفع ماست، افزود: در انتخابات ریاست جمهوری مجمع نخبگان اصلاح‌طلب سراسر کشور را دعوت کرده و همه حرف ما این بود که بیایید بر سر یک کاندیدا اجماع کنید و برخی از دوستان نمی‌خواستند در انتخابات شرکت کنند و نیامدند و برخی آمدند و سخنرانی جالبی هم داشتند و ما برای مجلس دهم نیز طرحی آماده کرده‌ایم.

کواکبیان اظهار کرد: همایشی در 10 آذر سالجاری در تهران همزمان با سالروز شهادت شهید مدرس تحت عنوان انتخاب نمایندگان مدرس‌گونه با طرح امام برگزار می‌کنیم و در آن تصمیم داریم طرح امام را تبیین کنیم و می‌خواهیم الگوی انتخاباتی را هم ارائه دهیم و در این همایش 35 حزب اصلاح‌طلب دعوت می‌شود و فرصتی برای بیان نظرات خود دارند.

وی با بیان اینکه "امام" به معنی ائتلاف ملی اصلاح‌طلبان میهن است گفت: در جلسه شورای مرکزی روی تک تک این کلمات بحث شد و ما معتقدیم این ائتلاف در سطح ملی صورت بگیرد و ما برای هر 290 کرسی مجلس کاندیدا معرفی می‌کنیم و تنها در تهران و شهرهای مرکزی کاندیدا نداریم.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری تصریح کرد: اصلاح‌طلبان در این ائتلاف باید باشند که مفهوم آن این است که احزاب اصلاح‌طلبان افراد خود را معرفی کنند و اگر در حوزه‌ای دیدیم که لازم است افراد افراطی وارد نشوند باید از اصولگرایان معتدل استفاده کنیم و ما ابایی از این کار نداشته و از آنها حمایت می‌کنیم.

کواکبیان با تأکید بر اینکه ما از هیچ حوزه انتخابیه‌ای غفلت نمی‌کنیم خاطرنشان کرد: در حال حاضر بحث ما مجلس دهم است و ممکن است در مجلس خبرگان نیز لیست سراسری داشته باشیم که در آن حزب مردم‌سالاری مطرح نکردیم و از طریق شورای نهایی جبهه اصلاحات قرار است لیست نهایی امضاء شود.

وی بیان کرد: در شورای مرکزی اصلاحات کارگروه انتخاباتی را تبدیل به کمیته انتخاباتی کردیم اما احزابی که شعب احزاب جبهه اصلاحات در استانها هستند می‌توانند این کمیته را شکل دهند؛ بنابراین پایه دوم این طرح این است که مرجعیت با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است و البته ما از نقطه‌نظرات بزرگان اصلاحات مانند حجت‌الاسلام و المسلمین هاشمی‌رفسنجانی و افرادی دیگری مانند عارف و امثال اینها استفاده می‌کنیم اما مبنای کار ما در برنامه حزبی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با تأکید بر اینکه پایه سوم این طرح همایشی است که در دهم آذرماه در تهران قرار است شکل بگیرد و مبنای کار ما در آن جلسه بهتر و دقیق‌تر مشخص می‌شود، تصریح کرد: باور ما این است که دولت یازدهم خود به تنهایی لیستی نمی‌دهد اما ممکن است احزاب طرفدار دولت لیستی داشته باشند که ما آنها را در اتحاد با اصلا‌ح‌طلبان می‌بینیم و بعید می‌دانم طرفداران دولت یازدهم جدای از اصلاح‌طلبان لیستی داشته باشند و این دولت باید موانع پیش روی فعالیت آزاد اصلاح‌طلب را برداشته و در توسعه سیاسی گام‌های موثر‌تری را بردارد.

کواکبیان افزود: شنیده‌ام دولت به دنبال ارائه لایحه تغییر قانون انتخابات است، به دنبال ارائه لایحه اصلاح قانون احزاب است و به دنبال ارائه منشور حقوق شهروندی است که باید تمام اینها را زودتر به مجلس ارائه کند و باید در بحث توسعه سیاسی عجله کند و این حرکت کندی که دولت دارد فکر می‌کنیم در سرنوشت آینده انتخابات بی‌تأثیر نبوده یعنی میزان کارآمدی دولت یازدهم در انتخابات و سرنوشت انتخابات تأثیر دارد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت: از نظر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات این اتفاق نظر است که باید خانه احزاب راه‌اندازی شود و عنوان آن همان خانه احزاب یا چیز دیگری مثل باشگاه‌ احزاب و نام‌های دیگر و به جز یکی دو نفر از دوستان اصولگرا بقیه موافق تأسیس خانه احزاب هستند اما برخی افراد برای اتحاد جریانات چه احزاب اصلاح‌طلب چه اصولگرا مانع هستند و وزارت کشور هم در این زمینه مقداری کند عمل می‌کند؛ البته بهانه آنها این است که این مسئله‌ای است که باید بین خود احزاب حل شود.

کواکبیان افزود: من تجربه موفقی را در این زمینه بگویم و آن این است که وزارت کشور 60 حزب را دعوت کرد و در بین آنها 15 حزب را انتخاب کردند که از احزاب اصلاح‌طلب، اصولگرا و میانه‌رو بودند و مسئولیت آن را بنده تحت عنوان کمیته مشورتی احزاب داشته و تحت عنوان قانون احزاب تلاش کردیم؛ اما آن را مسکوت گذاشتیم و 3 ماهی است قرار شد که به تأخیر بیفتد تا دولت لایحه خود را ببرد و 40 روز است طرح کمیته مشورتی احزاب را به وزارت کشور بردیم و آنها باید عجله کنند.

وی افزود: ما پیگیری می‌کنیم که کمیته سه‌جانبه با کارشناسان وزارت کشور، نمایندگان مجلس و کمیته مشورتی بنشینیم و به جمع‌بندی برسیم و احزاب اصولگرا و اصلاح‌طلب می‌توانند بنشینند و نقطه‌نظرات خود را بررسی کنند و یکی از بحث‌هایی که مطرح شده این است که مردم به جای مردم به اعضاء رأی دهند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه میزان نزدیکی و هماهنگی حزب مردم‌سالاری با سایر اعضای اصلاح‌طلب و موضع حزب در قبال عارف و نسل سوم اصلاحات در انتخابات آینده چیست، اظهار کرد: ما هماهنگی کاملی با تمام شخصیت‌ها داریم و بدون شک از هر تشکل اصلاح‌طلبی استقبال می‌کنیم و آنها نام خود را ندای ایرانیان گذاشتند و این یک تشکل است که وقتی رسمی شدند از آنها برای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات دعوت می‌کنیم که البته یکسال عضو ناظر بوده و بعد عضو اصلی شوند.

کواکبیان در ادامه با بیان انتقادی از عملکرد دولت یازدهم در زمینه سیاست خارجی تصریح کرد: دولت ما نباید تمام بحث‌های سیاست خارجی را به مذاکرات هسته‌ای محدود کند و وزارت خارجه باید در تمام زمینه‌ها فعالیت داشته باشد و در همین روزها بود که حکم اعدام نمیر از رهبران عربستان صادر شده که این حکم سنگینی برای کسی است که اعتراضی داشته و برای اینکه نباید روابط ما با عربستان تیره و تار شود نباید سکوت کنیم و باید بیانیه و موضع‌گیری رسمی داشته باشیم و در جزئیات موارد زیادی دارم که باید وزارت‌خارجه بیشتر از خود تحرک نشان دهد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت: همین که جامعه هنرمندان و نخبگان با دولت آشتی کردند موفقیت خوبی است و اعتقاد من این است که گزارش تلویزیونی چند شب گذشته روحانی خوب بود اما معتقدم بی‌عدالتی در عرصه هدفمندی یارانه‌ها در حال صورت‌گیری است. وزیر اقتصاد گفته 10 میلیون پول‌دار را شناسایی کرده و اگر شناسایی می‌شوند که دولت گفته ما نیاز نداریم در کار مردم سرک بکشیم بنابراین همین‌ها را حذف کنید و در حالی که خیلی‌ها به من گفتند ما به خاطر حرف مراجع تقلید و صداوسیما در یارانه‌ها ثبت‌نام نکردیم اما از آن طرف می‌بینیم فردی پورشه سوار می‌شود اما این 45 هزارتومان هم ماهیانه می‌گیرد.

کواکبیان افزود: دولت در مهار تورم و نقدینگی و افزایش اشتغال و شروع به سمت خروج اقتصادی و ایجاد اشتغال موفقیت‌هایی داشته و به نظر می‌رسد دولت یازدهم باید در بحث اقتصادی راهبردی اساسی در فعالیت‌های خودش داشته باشد و یکی از برنامه‌های دولت احیای سازمان برنامه و بودجه بود و در حالی که یکسال و اندی می‌گذرد همچنان می‌بینیم این سازمان جدا نشده است.


منبع: تسنیم