۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶

انتقاد از ضرغامی در روزنامه‌های امروز

ادامه انتقاد از صدا و سیما و برنامه اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی از مهم ترین عناوین تحلیل ها و اخبار روزنامه های امروز است.
کد خبر : ۲۰۳۵۴۳
صراط: ادامه انتقاد از صدا و سیما و برنامه اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی از مهم ترین عناوین تحلیل ها و اخبار روزنامه های امروز است.
 
آرمان امروز
 
آرمان امروز در شماره امروز خود در گفت و گویی با حجت الاسلام موسوی بجنوردی از قول وی تیتر زد «مجمع روحانیون برای انتخابات خبرگان برنامه دارد»
 
موسوی بجنوردی در این مصاحبه و در پاسخ به این سوال خبرنگار آرمان مبنی بر اینکه «هنوز زمان ثبت نام برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان نشده است اما برخی از هم‌اکنون می‌گویند که برخی حسن نیتی برای این انتخابات ندارند و می‌خواهند با شگردهای سیاسی در این مجلس حضور پیدا کنند. نظر شما چیست؟» گفته است: افرادی که اینچنین صحبت می‌کنند مگر متولی مردم هستند. اگر انتخابات پرشور برگزار شود و مردم از حضور در پای صندوق‌های رای استقبال کنند، نه این افراد می‌توانند سرنوشت را تعیین کنند نه هیچ فرد دیگری... به عقیده من باید به آقای فلان که می‌گوید مااجازه نمی‌دهیم افرادی وارد مجلس خبرگان شوند، گفت که شما چه کاره هستی که اجازه بدهید یا اجازه ندهید، مگر شما متولی مردم هستید.
 
وی در ادامه این مصاحبه و در پاسخ به این سوال که آیا مجمع روحانیون برای انتخابات مجلس خبرگان برنامه دارد؟ گفته است: بله. مسلم است که برنامه داریم… [در مجمع روحانیون] مجتهد داریم و فراوان هم داریم. مجتهدانی درجه یک داریم که مسائل روز را می‌توانند اجتهاد کنند و مورد قبول مردم هم هستند.
 
«زنگ خطر یک خداحافظی ناگهانی»‌عنوان گزارش روزنامه آرمان درباره کناره گیری محمد هاشمی از کارگزاران سازندگی است.
 
در این گزارش آمده است: قرائن و شواهد از شتاب گرفتن فعالیت‌های کارگزاران در آستانه دومین دهه موجودیت خود خبر می‌داد تا آنکه خداحافظی ناگهانی محمد ‌هاشمی از اعضای هیات موسس و شورای مرکزی حزب همگان را در بهت و حیرت فرو برد. چگونه فردی که خود از پایه‌گذاران و سلسله‌جنبانان حزب بوده اکنون که حزب در فضای تازه امکان بسط و تعمیق فعالیت‌های خود را دارد به یکباره عطای ماندن را به لقایش می‌بخشد و هیچ‌چیز هم نمی‌تواند وی را برای ماندن اقناع کند، جای پرسش فراوان دارد. خود محمد ‌هاشمی سربسته و در لفافه گفته است حضور اعضای جدید و عدم تطابق گفتمانی با آنان باعث این جدایی شده است. حسین مرعشی، سخنگوی حزب در پاسخ به سوالات تسنیم گفته نمی‌داند چرا ‌محمد هاشمی از حزب جدا شده و البته افزوده است که استعفای هیچ‌کس در هیچ سطحی مشکلی پیش نیاورده است!
 
در ادامه این گزارش آمده: در این میانه نکته کلیدی آن است که ورود چهره‌های تازه و پرشمار به شورای مرکزی حزب و ساختار سیاسی آن و مواضع سیاسی و حزبی آنان علت ناخشنودی محمد‌هاشمی است. او در همین رابطه گفته است که حزب به یک جبهه تبدیل شده است. نکته‌ای که عده‌ای آن را در کنار سخنان چندی پیش آیت‌ا... هاشمی گذاشته و مدعی شدند جبهه‌ای شدن حزب از نکات مورد تصریح و اشاره آیت‌ا... است. این درحالی است که آیت‌ا... ‌هاشمی به تشکیل جبهه سیاسی متشکل از احزاب مختلف اشاره کرد نه آنکه حزبی که تعریف مشخص دارد به یکباره تبدیل به جبهه‌ای متشکل از عقاید و دیدگاه‌های مختلف شود. در واقع نقطه قوت احزاب همین انسجام فکری و سیاسی حلقه‌های مرکزی آن و همسویی اضلاع پیرامونی با هسته مرکزی است نکته‌ای که گویا محمد ‌هاشمی معتقد است این کارویژه نقض شده و به همین دلیل از حزب کناره‌گیری کرده است.
 
روزنامه آرمان مصاحبه سعید حجاریان با نشریه اندیشه پویا را با تیتر «ضاربانم را حلال کردم» منتشر کرد.
 
در ابتدای گزارش آرمان از این مصاحبه آمده است: سعید حجاریان 15سال پس ازترور می‌گوید مشکل اول من گفتار است ومشکل دوم نوشتار. نمی‌توانم قلم دستم بگیرم، تایپ هم نمی‌توانم بکنم. دستم رعشه دارد ونمی‌توانم روی کیبورد کامپیوتر کلیک کنم. وی درگفت‌وگو با نشریه اندیشه پویا دربیان مشکلات پس ازترور افزود: فقط با قلم خیلی درشت می‌توانم یکی دوصفحه بنویسم. برای همین کار کردن و خواندن و نوشتن برایم خیلی سخت است، اما چون به اصلاحات امید دارم، تحقق آن، نیروی محرک وانگیزه‌ام برای کارکردن است. حجاریان دراین گفت‌وگومی‌گوید که ضاربان خود را حلال کرده است. «یکی ازآنها که اسلحه ماکاروف را (برای ترور من) تهیه کرده بود وقتی می‌خواست به سفرحج برود، آمده بود از من حلالیت بطلبد. من ندیدمش اما حلالش کردم وگفتم بگویید برود حج. بقیه هم نیایند بهتراست، حلال.
 
سرمقاله روزنامه آرمان به قلم محمد رضا تابش و با عنوان «حضور پررنگ اصلاح طلبان» نوشته شده است. در این یادداشت آمده است: در عرصه سیاست امروز جامعه ایران واقعیتی انکار ناپذیر وجود دارد و آن، حضور و نقشی است که اصلاح‌طلبان با توجه به پایگاه اجتماعی خود در این عرصه ایفا می‌نمایند. نباید فراموش کرد جناح اصلاحات یکی از گرایشات سیاسی پرطرفدار به ویژه در میان طبقه متوسط جامعه است که همواره با وجود فراز و نشیب‌هایی که در عرصه فعالیت‌های خود با آن مواجه بوده هیچگاه متوقف نشده و در سالهای گذشته هرچند رقیبان سعی در حذف آن داشته‌اند اما با تمام تلاش‌هایی که در این زمینه انجام داده‌اند ثمره‌ای جز ناکامی نصیبشان نشده است. با این مقدمه باید تاکید داشت انتخابات مهمترین عرصه برای رقابت است و بدیهی است که اصلاح‌طلبان نیز بخواهند از ظرفیت‌های خود کمال بهره را ببرند و در انتخابات مجلس دهم همچون انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 کشور را وارد فاز جدیدی نمایند و امیدی افزون‌تر به جامعه ببخشند لذا باید گفت اگر تحرکی به منظور انتخابات مجلس دهم مشاهده می‌شود تحرکی تازه نبوده بلکه همواره وجود داشته است اما به دلیل فضای سیاسی که گاه در نتیجه اعمال سیاست‌های خاص دولت‌ها پدید می‌آید دچار شدت و ضعف می‌شود.
 
در ادامه این یادداشت آمده است: نکته‌ای که باید بر آن تاکید داشت این است که در انتخابات ریاست جمهوری شورایی به نام شورای مشاورین آقای خاتمی شکل گرفت که از دل آن تصمیم‌گیری‌های مهمی برای انتخابات بیرون آمد و امروز که صحبت از کمیته راهبردی انتخابات به میان می‌آید می‌توان این شورا را نمود واقعی و عینی کمیته مزبور دانست که همانند سال 92 می‌تواند برای انتخابات 94 نیز تعیین کننده باشد. به عبارت دیگر اگر امروز صحبت از کمیته راهبردی به میان می‌آید شاید منظور همان شورای مشاورین و همان ساختار و ترکیب است که مدنظر قرار دارد. بنابراین آنچه مسلم است اینکه فعالیت اصلاح‌طلبان مقطعی نبوده و نیست و اگر امروز جلساتی برای رسیدن به یک برنامه مشخص و رصد کردن مسائل، برگزار می‌شود بدین معنا نیست که پیش از این فعالیتی وجود نداشته و امروز تحرکاتی آغاز شده است، بلکه فعالیت‌ها همواره وجود داشته و این پیوستگی خصلت ذاتی فعالیت سیاسی است.
 
«ماجرای هدایای ناپدید شده» عنوان گزارش دیگر صفحه سیاسی روزنامه آرمان امروز است. در این مطلب آمده است: هدایای ریاست‌جمهور دولت‌های نهم و دهم که شبانه از کاخ سعدآباد خارج شده بود، در اختیار احمدی‌نژاد است هرچند که پیش از این نزدیکان وی از چنین جابه‌جایی اظهار بی‌اطلاعی کرده بودند اما این‌بار احمدی‌نژاد در نامه‌ای به آیت‌ا... سیدحسن خمینی اعلام کرده که این هدایا را به آستان حرم امام اهدا می‌کند به این ترتیب مشخص شد که این اموال در اختیار وی بوده است اما هر نوع تعیین تکلیفی برای آنها باید با نظارت سازمان اسناد و کتابخانه ملی و ضوابط موجود انجام شود.
 
این روزنامه همچنین در گفت و گو با فیاض زاهد از قول وی تیتر زد «همایش اصولگرایی اختلافات اصولگرایان را بیشتر کرد»
 
وی در این مصاحبه گفته است: یک جریان سیاسی قدرت را در اختیار داشته است و هشت سال رقیب سیاسی خود را به حاشیه رانده وبا این وجود در انتخابات شکست می‌خورد، طبیعی است تلاش کند که در انتخابات بعدی دوباره این شکست تکرار نشود.به همین جهت اصولگرایان نیاز به بازبینی در عملکرد خود و تأمل در عوامل و چرایی شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری دارند.این در حالی است که رقیب سیاسی اصولگرایان با حداقل امکانات و با نیروهای میانه خود وارد کارزار انتخابات شده بودند.اگر آقای روحانی را نماینده جریان اعتدال‌خواه بدانیم بدون شک سقف این جریان آیت ا...‌هاشمی رفسنجانی است و اگر آقای عارف را نماینده جریان اصلاح طلبی تلقی کنیم سقف این جریان هم سید محمد خاتمی قرار دارد.هم آقای هاشمی و هم آقای خاتمی نقش شخصیت های سایه را برای این دو نامزد انتخاباتی بازی می کردند.
 
وطن امروز
 
«دفاع کوبانی با سلاح ایرانی»‌ عنوان تیتر اول روزنامه وطن امروز از ارسال سلاح از سوی ایران برای مدافعان شهر کوبانی است.
 
یادداشت روز این روزنامه نیز به قلم رضا ملک زاده و با عنوان «بیداد بی برنامگی» نوشته شده است.
 
در این یادداشت آمده است: رای پیشرفت، رشد و توسعه درون‌زای کشور بزرگی همچون ایران مسیرهای متنوعی وجود دارد که به واسطه سلیقه حزب یا گروهی که با رای و نظر مردم روی کار می‌آید راهکارهای عملیاتی شدن ایده‌های یادشده نیز با تغییراتی طبیعی روبه‌رو می‌شود اما تفاوت زیادی میان مفهوم «اداره» صحیح یک جامعه و «کنترل» آن وجود دارد. برای اداره صحیح یک جامعه به منظور دستیابی به اهدافی همچون کاهش تورم، رشد اقتصادی، بالا بردن آمارهای اشتغال، پیشرفت در فضای سیاست خارجی، رفع تحریم‌ها و عبور از رکود، مدیران جامعه نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت و دقیقی هستند که تک‌تک اجزای دولت در مرحله عمل نیز به متون برنامه مذکور پایبندی کامل داشته باشند.
 
در ادامه این یادداشت آمده: مروری گذرا بر رفتار دولت در نحوه برخورد با جامعه بیش از آنکه مبین وجود یک برنامه عملیاتی همه‌جانبه و دقیق برای حل مشکلات مردم با تکیه بر داشته‌ها و پتانسیل درونی باشد، نشان از برنامه‌ریزی تکنیکی مقطعی با تمسک به راهکار‌های آنی همچون شانتاژ خبری دارد! اگر تلاش برای وارونه‌نمایی ماهیت حقیقی «توافقنامه ژنو» را برنامه دولت برای 6 ماه نخست ورود به عرصه قدرت با اغماض «طبیعی» در نظر بگیریم هم، تلاش دولت برای اداره جامعه با «کنترل فضای آماری» پس از یک سال بی‌برنامگی قابل گذشت نخواهد بود!
 
این روزنامه در گزارش دیگری با عنوان «شرمن: فقط 24 نوامبر» با اشاره به مذاکرات هسته ای نوشت: زمانی که وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا قصد داشت بعد از گفت‌وگو با مقامات ایرانی در آخرین دور گفت‌وگوهای دوجانبه در وین به سمت اتاق خبرنگاران برود تا جلسه گفت‌وگوی غیررسمی‌ای با آنها داشته باشد، با عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان گپ و گفت کوتاهی داشت. او به عراقچی گفت احتمالا نماینده‌های ایران هم می‌دانند که او قرار است در این جلسه به خبرنگاران چه بگوید. عراقچی در پاسخ به او جمله‌ای بیان کرده که به نظر می‌رسد تا حد زیادی نمایش‌دهنده اوضاع گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و آمریکا طی چند هفته گذشته باشد. او به شرمن گفته است: لازم نیست چیزی بگویید فقط کافی است گزارش گفت‌وگوهای قبلی را دوباره پرینت گرفته و به دست خبرنگاران بدهید تا به جای خبر، آن را دوباره در رسانه‌ها منتشر کنند!  گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و آمریکا و اتحادیه اروپایی روز جمعه در آخرین دور خود در وین به پایان رسید.
 
در ادامه این گزارش آمده است: اما اختلافات و پرانتزهای باقیمانده در متن توافق چه مواردی است؟ آنطور که وندی شرمن به صورت  مستقیم بیان کرده است، رآکتور اراک و همچنین سایت‌های هسته‌ای فردو و نطنز هنوز هم محل اختلاف هستند. او تصریح کرده است: «ما می‌دانیم که هدف هر یک از گفت‌وگوکنندگان چیست و تلاش می‌کنیم شکاف‌ها را کاهش دهیم اما ما باید این کار را به شیوه‌ای انجام دهیم که تضمین کند همه مسیرها به سمت مواد شکافت‌پذیر برای سلاح‌های هسته‌ای، بسته‌اند بنابراین مسیر استفاده از پلوتونیوم تسلیحاتی– که بهترین نمونه آن رآکتور اراک است– یکی از موارد است که ما راه‌های اجرایی و امکان‌پذیری را برای آن داریم. من فکر می‌کنم همه می‌دانند که ما سرگرم بحث درباره برخی روش‌های تکنیکی برای رسیدگی به این موضوع بوده‌ایم. ما باید مسیر اورانیوم غنی شده را ببندیم و این به معنای نطنز و فردو است»
 
کیهان
 
«دلبستگان انقلاب را امیدوار و معارضان را ناامید کنید» عنوان روزنامه کیهان از پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت آغاز دور جدید فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
 
روزنامه کیهان مصاحبه روز گذشته علی یونسی دستیار رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی مذهبی را با عنوان «اختیارات رئیس جمهور خیلی هم زیاد است» بازنشر داده است.
 
یادداشت روز کیهان به قمل حسین شریعتمداری و با عنوان «مگر چقدر سوپ می خورد؟!» به موضوع تحرکات جدید فتنه گران برای حضور در عرصه سیاسی کشور پرداخته است.
 
در این یادداشت آمده است: مدیر رستوران را صدا کرد و گفت؛ لطفا نگاهی به این ظرف سوپ بیندازید! مدیر رستوران نگاهی کرد و پاسخ داد؛ من که چیز غیرعادی و دور از انتظاری نمی‌بینم. آیا اشکالی پیش آمده که باعث نگرانی شما شده باشد؟ مشتری به مگسی که درون ظرف سوپ افتاده بود اشاره کرد و پرسید؛ یعنی حضرتعالی وجود این مگس را درون ظرف سوپ غیرعادی و نگران‌کننده نمی‌دانید؟! مدیر رستوران لبخندی بر گوشه لب‌هایش نشاند و گفت؛ ای آقا! شما چقدر سخت‌گیر و بی‌گذشت هستید! مگر این مگس چقدر سوپ می‌تواند بخورد که به خاطر آن اینهمه ابراز نگرانی می‌کنید؟! قدری تساهل و تسامح داشته‌باشید! و مشتری در حالی که از بی‌خیالی و یا کم‌فهمی مدیر رستوران تعجب کرده بود گفت؛ مشکل بنده مقدار سوپی نیست که این مگس خواهد‌خورد، مشکل آن است که سوپ را آلوده و غیرقابل خوردن می‌کند!
 
در ادامه این یادداشت آمده: این روزها، برخی از اصحاب فتنه و شماری از مدعیان اصلاحات - و ‌نه آن‌‌بخش از طیف اصلاح‌طلبان که سلیقه‌ای متفاوت دارند و در دایره نظام تعریف می‌شوند- ساز  فریبکارانه‌ای را در دو دستگاه موازی کوک کرده و به صدا درآورده‌اند که مگر سران و عوامل فتنه چه گناه و جرم نابخشودنی و بزرگی را مرتکب شده‌اند که بازگشت آنها به بدنه تصمیم‌ساز و سیاست‌پرداز نظام ممنوع اعلام شده است و دیگر آن که؛ اگر فتنه 88 را «مرده» و سران فتنه را مهره‌های سوخته  دشمن می‌دانید، چرا از حضور آنان در پست‌ها و مراکز نظام ابراز نگرانی می‌کنید؟!
 
در ادامه یادداشت شریعتمداری آمده: صحاب فتنه درباره جرایم و جنایات فتنه‌گران که «وطن‌فروشی» تحت مدیریت مثلث آمریکا و اسرائیل و انگلیس گویاترین و مستندترین مصداق آن است به شگرد «حرکت از پله دوم» متوسل شده‌اند با این توضیح که فرض کنید در یکی از خیابان‌های تهران شاهد صحنه‌ای هستید که در آن، شخصی سیلی محکمی به گوش شخص دیگری می‌زند. با مشاهده این صحنه چه احساسی خواهید داشت؟ به طور طبیعی و در قضاوتی عجولانه، شخص سیلی خورده را مظلوم تلقی خواهید کرد. اما این صحنه فقط پله دوم ماجراست و پله اول آن که همین شخص سیلی خورده ساعتی  قبل و در خیابانی دیگر، با دشنه به شماری از مردم کوچه و خیابان حمله کرده و ضمن ضرب و شتم و قتل تعدادی از آنها، اموال آنان را نیز به سرقت برده است. حالا درباره صحنه‌ اولی که مشاهده کرده بودید چه قضاوتی خواهید داشت؟! آیا هنوز هم شخص سیلی خورده را مظلوم! می‌دانید؟ و یا در پاسخ به ندای وجدان خویش، فریاد برمی‌آورید و صدا به اعتراض برمی‌دارید که چرا این جرثومه فساد و تباهی را به جرم جنایت و قتل انسان‌های بی‌گناه قصاص نمی‌کنید و تنها به یک سیلی اکتفا کرده‌اید!
 
این روزنامه همچنین در ستون اخبار ویژه خود در مطلبی با عنوان «دوران خوئینی ها و محتشمی پورها سپری شده، علی مطهری را عشق است» نوشت: سوگلی جدید بی‌بی‌سی و افراطیون و سلطنت‌طلبان ضمن انتشار نامه به آیت‌الله جنتی، از سران فتنه حمایت کرد… «ع-م» که طی ماه‌های اخیر علاقه زاید‌الوصفی به خودنمایی نشان می‌دهد مدعی شده حمایت آمریکا و اسرائیل از فتنه‌گران «دلیل این نمی‌شود» که آن حرکت از ابتدا با حمایت و پشتیبانی آنها انجام شده است. جنابعالی هم اگر به رویه‌ای در جمهوری اسلامی اعتراض کنید آنها پشت سر شما قرار می‌گیرند». وی همچنین ادعا کرد آشوبگری سال 88، اعتراض به انتخابات بود و «اگر مردمی بعد از یک انتخابات به نتیجه آن اعتراض داشتند و احساس کردند که مسئولان با برگزاری جشن ملی برای پیروز انتخابات مسئله را تمام شده تلقی کرده‌اند، چگونه باید رفتار کنند که متهم به براندازی نشوند»
 
در ادامه این مطلب آمده: همان ایام وب‌سایت رادیو فردا ارگان رسمی سازمان سیا به قلم علی افشاری از آشوبگران فراری درباره ع-م نوشت «او گزینه مطلوبی برای جریان‌های دموکراسی‌خواه(!؟) نیست اما در دوره گذار فایده‌مندی‌های خودش را در چالش با استبداد دینی دارد». و دقیقا به همین دلیل صادق زیباکلام در مصاحبه با آریا 92/12/4 می‌گوید: «زمان موسوی خوئینی‌ها و محتشمی‌پور سپری شده و اکنون امثال علی مطهری برای اصلاح‌طلبان مهم‌تر از موسوی خوئینی‌ها هستند» و محسن هاشمی تصریح می‌کند «در انتخابات مجلس نهم با وی و برخی اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلبان معتدل هماهنگ بودیم!»
 
شرق
 
روزنامه شرق در تیتر اول خود در مطلبی با عنوان «نمایی از بودجه جام جم» به بررسی بودجه رسانه ملی در راستای انتقادات چند روز گذشته به این رسانه، پرداخت.
 
در ابتدای گزارش این روزنامه آمده است: تلویزیون را روشن می‌کنید، چهره محمدحسین رنجبران (مجری برنامه «شناسنامه») روی صفحه جعبه جادو نقش می‌بندد، «شبکه» را عوض می‌کنید، در برنامه آشپزی، آشپز در حال آموزش غذا با آبلیموی برند خاصی است، بازهم کانال را تغییر می‌دهید، «عمو پورنگ» در حال تبلیغ محصولات ویژه است، «شبکه‌سه» را برای ورزش تماشا می‌کنید که آن‌هم یا مشکلات فنی (!) دارد و تصاویر مکررا تکرار می‌شوند یا در حال پخش آگهی است. می‌توان به «شبکه خبر» پناه برد، آنجا هم معمولا مستندهای خبری از فقر و فلاکت در غرب پخش می‌شود!
 
می‌توان سراغ شبکه‌های جدید هم رفت، سریال «یوسف پیامبر»- ساخته فرج‌الله سلحشور- را برای چندمین‌بار دید یا مثلا فیلم «معراجی‌ها»ی ده‌نمکی را که حالا سریال شده، تماشا کرد!
 
در ادامه این گزارش آمده: اکثر ما نمی‌دانیم، کی، چطور و چقدر به صداوسیما پول می‌دهیم. خب طبیعی هم است، وقتی شما دستگاه تلویزیون می‌خرید، یا قبضی را پرداخت می‌کنید، احتمالا متوجه نمی‌شوید که همراه با آن پولی هم به صداوسیما واریز کردید- پولی که شاید هم تمایلی به پرداخت آن نداشته باشید، چون محصولی که در مقابل آن تولید می‌شود را نمی‌پسندید - با این حال «باید» پرداخت کنید تا صداوسیما بتواند «شناسنامه» تولید کند، به ده‌نمکی پول بدهد تا سریال «معراجی»‌ها را پخش کند یا برای دهمین‌بار چهره «یوزارسیف» را تماشا کنید!... هرسال بودجه سازمان صداوسیما در لایحه و قانون «بودجه» ذکر می‌شود، طبیعتا با توجه به منابع اعتبارات این سازمان که در قانون اساسنامه آن ذکر شده است، بخشی از بودجه توسط فعالیت‌های اقتصادی خود سازمان و بخش دیگری توسط دولت تامین می‌شود. طبق ماده‌24 قانون اساسنامه سازمان صداوسیما «مدیرعامل موظف (این سازمان) است بودجه تفصیلی سال آتی را حداکثر تا پانزدهم‌مهر هرسال تهیه کرده و برای تصویب به شورای سرپرستی ‌تسلیم کند.»حساب ساده‌ای داریم، سازمان عظیمی چون صداوسیما طبیعتا هزینه‌های سنگینی دارد، ابتدا رقم درآمدهای این سازمان از سوی سازمان اعلام می‌شود و بعد کسری آن را باید دولت از محل بودجه عمومی کشور تامین کند و جمع تمام اینها بودجه این رسانه را می‌سازد.
 
این روزنامه در ادامه مصاحبه علی یونسی دستیار رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی مذهبی را با تیتر «دولت احمدی نژاد در مورد دانشمندان هسته ای خطای حفاظتی کرد» پوشش داد.
 
«ارایه اسناد سفر احمدی نژاد به نیویورک و مسکو به قوه قضائیه به قوه قضاییه» عنوان مصاحبه روزنامه شرق با افضلی فرد عضو کمیسیون اصل نود مجلس است.
 
وی در مصاحبه با شرق گفته است: نوز هم پرونده شکایت درباره هر دو این سفرها [نیویورک و مسکو] در کمیسیون اصل90 است و حالا مصطفی افضلی فرد، عضو کمیسیون اصل90 به «شرق» خبر می‌دهد که به‌دنبال نامه‌نگاری‌های متعدد از سوی مجلس هنوز هیچ پاسخی از سوی شخص احمدی‌نژاد و دیگر مسوولان آن دوره به کمیسیون اصل90 ارایه نشده است. او درباره اینکه آیا عدم پاسخگویی موجب ختم پرونده خواهد شد نیز گفته: «خیر، پرونده در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب با اطلاعات کنونی روانه قوه قضاییه خواهد شد تا مسوولان قضایی بر حسب اسناد در اختیار نسبت به رسیدگی به ابعاد مختلف این پرونده اقدام کنند»
 
*اعتماد
 
روزنامه اعتماد در تیتر یک خود با عنوان « 7 ماموریت جدید شورای انقلاب فرهنگی» حکم دوره جدید رهبر معظم انقلاب در خصوص این شورا را منتشر کرد.
 
«کتیبه نویسان سیاسی» عنوان گزارشی در این روزنامه است که به بررسی نامه‌های پرسرو صدای علی مطهری و صادق زیبا کلام و سنت نامه نویسی سیاسی می پردازد.
 
در ابتدای این گزارش آمده است: نامه های سرگشاده، علنی، بی پرده یا هر چیز دیگر. فرقی نمی کند اسمش چیست، هرچه هست امروز این نامه ها قسمتی از واقعیت فضای سیاسی ایران هستند: ابزاری که محتوایش بیشتر اعتراض یا انتقاد است: می خواهد نامه سرگشاده محمدرضا رحیمی باشد یا صادق زیباکلام یا علی مطهری. حالاهر کسی از چیزی ناراحت باشد ترجیح می دهد به جای درگوشی حرف زدن، سخنش را در نامه یی فریاد بزند: نامه یی که شاید قبل از آنکه مخاطب اصلی اش آن را بخواند، هزاران نفر از شهروندان در سایت ها و فضای مجازی آن را خوانده باشند. شاید اساس نامه نگاری ها همین باشد که دیگران هم آن را بخوانند. نامه هایی که برخی اختلافات را رسمی می کنند و خبر برخی دعواها را عمومی
 
در ادامه این گزارش می خوانیم: احمد توکلی چند سالی است در حوزه اقتصادی با همین سیاق پیش می رود. اما هر چه باشد چه در مجلس و چه بیرون آن علی مطهری گوی سبقت را در نامه نگاری از دیگران ربوده، شاید تعداد نامه هایش از برخی ها، نظیر همین احمد توکلی کمتر باشد اما حاشیه های نامه هایش خیلی بیشتر است. علی مطهری یک تنه بازار نامه نگاری ها را داغ کرده: دیروز هم با نامه یی خطاب به آیت الله جنتی به این بازار گرمای تازه یی بخشید. نامه اش باز هم یک موضوع تکراری داشت: «حصر». موضوع تکراری اش اما هیچگاه از تب و تاب آن نکاسته، همان طور که تکرار نامه ها چیزی از عزم مطهری برای دوباره نویسی آن کم نکرده است. موضعش در این موضوع از همان روز اول یکی است، فرقی نمی کند مخاطب نامه اش حسن روحانی باشد یا آیت الله جنتی. مطهری ماه هاست که می گوید نامزدهای معترض انتخابات 88 باید محاکمه شوند، البته در کنار دیگرانی که این نماینده مجلس آنها را هم در وقایع سال 88 «مقصر» می داند.
 
علی شکوری راد در گفتگویی با این روزنامه که با عنوان«دانشگاه‌ها به فضای قبل از دوران احمدی نژاد برمی گردند» منتشر شده است  به بررسی وضعیت دانشجویی در فضای کنونی پرداخته است.
 
شکوری راد در این گفتگو مدعی شده که در دوره احمدی نژاد دانشگاه پایگاه مخالفان اصلاحات بوده و آنها تا جایی که می توانستند از فضای دانشگاه بهره برداری می کردند و معتقد است که اگر امروز روحانی می گوید دانشگاه جای احزاب سیاسی نیست خطاب او به کسانی است که در دوره احمدی نژاد سعی کردند دانشگاه را مرکز فعالیت‌های سیاسی خود کنند.
 
این روزنامه همچنین در صفحه احزاب خود و در گزارشی با عنوان «از سر گیری پروژه ناکام جداسازی عارف از اصلاح طلبان» مدعی است که اصولگرایان از موقعیت محمدرضا عارف و حزب کارگزاران هراس دارند و می نویسد:اصولگرایان  این بار قرار است با ابزار کارگزاران، عارف در برابر اصلاح طلبان قرار گیرد. حالااصولگرایان پس از ناامیدی در رویایی کرباسچی- خاتمی پیش از انتخابات ریاست جمهوری 92 به اختلاف کارگزاران – عارف پیش از انتخابات مجلس دهم رسیده اند. آنها با برجسته کردن نام نبردن از محمد رضا عارف در میان چهره های شاخص و موثر اصلاحات این گونه القا می کنند که اختلافات تازه یی در راه است. خبرگزاری آریا، در گزارشی با عنوان «کارگزاران عارف را حذف کرد/ تداوم صبر سیاسی عارف یا آغاز حرکت مستقل انتخاباتی؟» تلاش کرد تا این گونه عنوان کند که بدنه هاشمی رفسنجانی، عارف را نادیده می گیرد و او را حذف می کند. آریا در این گزارش با اشاره به یادداشت کرباسچی در هفته نامه صدا این گونه نوشت: «کارگزاران که در واقع بدنه سیاسی هاشمی رفسنجانی است با نادیده گرفتن نقش محمدرضا عارف در انتخابات سال 92همچنان بر استفاده از مدل انتخابات 24خرداد برای انتخابات مجلس اصرار دارد.»
 
*رسالت
 
روزنامه رسالت تیتر یک خود را به حکم جدید رهبر معظم انقلاب برای شورای عالی انقلاب فرهنگی اختصاص داد و نوشت:‌« دلبستگان فرهنگ دینی را امیدوار و معارضان را نا امید کنند».
 
محمد عباسی در سرمقاله این روزنامه با عنوان «وحدت اصولگرایان آرمانی دست یافتنی» می نویسد:‌ حضور فعال گروه های سیاسی در کشورمان از امتیازات مردم سالاری دینی و رخ نمایی اراده و افکار اجتماعی بالنده ای است که می تواند رشد و تعالی همه جانبه کشور را تقویت نماید. اما نگاه بعضی از گروه های سیاسی به رویدادهای رقبای سیاسی شان،گاهی از مرز تحلیل فراتر رفته، به سبک احزاب سیاسی مرسوم در غرب ، مواضعی می گیرند که زیبنده تعاملات سیاسی داخل نظام نیست. ساده تر اینکه در عوض کسب ارزش های اجتماعی و طی اعتماد سازی از مسیر خدمت و شایستگی، راه موفقیت خود را عدم توفیق رقیب تلقی می کنند. گاهی این گونه تحلیل ها تا جایی ادامه دارد که با ایجاد نفاق افکنی و طرح مسائل تفرقه افکنانه در درون جبهه رقیب، شکست تلاش های آنان را آرزومندند.
 
در ادامه این گزارش آمده است: شاهد مثال برخورد گروهی از اصحاب جبهه موسوم به اصلاح طلب کشور با برگزاری نشست های همگرایی اصولگرایان که سومین جلسه آن در هفته گذشته با حضور جمع کثیری از مؤثرین اصولگرا و با حضور و سخنرانی آیت الله موحدی کرمانی و آیت الله مصباح یزدی در تهران برگزار شد. البته رویدادمهمی بود که نظر و توجه سیاسیون داخلی و خارجی را به خود جلب کرد. رادیوی آمریکا و بی بی سی هم به آن پرداختند. از تحلیل های نفاق افکنانه آنها معلوم بود که نفس برگزاری و حضور همدل این مجموعه دشمن شکن بود.نگارنده تحلیل ها و برخوردهای داخلی را نه تنها هم سنگ مواضع دشمنان خارجی ندانسته، بلکه اساسا از موضع دشمنی تلقی نمی کنم. اما نوع برخوردها، تیترها و اخباری که در رسانه های جبهه موسوم به اصلاح طلب منعکس شد،حاکی از نوعی نگرانی، بدبینی و حتی عصبانیت بود.
 
عباسی ادامه می دهد: اصولگرایان عدم توفیق خود را حاصل خطای تفرق کاندیدایی می دانند که در جبهه اصولگرای کشور تعریف می شدند. که البته حاصل این تفرق، منجر به ریاست جمهوری جناب آقای روحانی کاندیدای مورد حمایت و توافق جبهه اصلاح طلب کشور شد. اما آن را شکست سنگین تلقی نمی کنند. زیرا معتقدند یکی از روحانیون دلسوز درون نظام رئیس جمهور کشور است. شکست سنگین زمانی است که خدای نکرده دشمن فتنه هایی را برای شکست کل انقلاب و افکار امام و رهبری طراحی کند و نیروهای مدعی درون نظام، عده ای که بهانه آشوب و فتنه قرار می گیرند را همراه مخالفین نظام، حلوا حلوا کنند. شکست سنگین زمانی است که اسرائیل جنایتکار عده ای را امید خود در داخل کشورمان پندارد و رسانه هایی با سوء استفاده از آزادی درون نظام، همگرای رسانه های آمریکایی و غربی شوند. شکست سنگین زمانی است که عده ای به مال اندوزی سرسام آور خود افتخار و سرمایه های اجتماعی ملت و هواداران پر و پا قرص انقلاب اسلامی و مدافعان ولایت فقیه را فراموش کنند. اما توفیق دولت یازدهم را همراستایی با متدینین، عمل به وصایای امام و تأکیدات رهبری در همه امور داخلی و خارجی و تلاش برای رفع مشکلات مردم صبور کشور می داند. نیروهای اصولگرای کشور از برخورد های حذفی و تند با انبوه نیروهای خدوم کشور گله دارند. در این حال همان طور که جناب
 
حجت الاسلام والمسلمین تقوی به صراحت در آن جلسه گفتند بنا بر توصیه رهبری عزیز حمایت از دولت را وظیفه خود می دانند.
 
«جای خالی مذاکرات وین در ارگان دولت» عنوان یادداشت دیگری در این روزنامه به قلم حنیف غفاری است که به عدم توجه روزنامه دولت  نسبت به مذاکرات هسته ای انتقاد کرده است.
منبع: فارس