۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۱
برای جلوگیری از ورود بیماریهای واگیر

هاشمی: نظارت بر مرزها تشدید شود

وزیر بهداشت کشورمان که به منظور شرکت در شصت و یکمین اجلاس کشورهای منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت به تونس سفر کرده است، در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان کشورهای گروه جی 5 تشکیل شد بر ضرورت تشدید سیستم های نظارتی در مرزها برای پیشگیری از ورورد بیماری های واگیر تاکید کرد.
کد خبر : ۲۰۳۶۶۱
صراط: وزیر بهداشت کشورمان که به منظور شرکت در شصت و یکمین اجلاس کشورهای منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت به تونس سفر کرده است، در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان کشورهای گروه جی 5 تشکیل شد بر ضرورت تشدید سیستم های نظارتی در مرزها برای پیشگیری از ورورد بیماری های واگیر تاکید کرد.
 
سیدحسن هاشمی در این جلسه طی سخنانی با بیان اینکه گروه 5 نمونه بارزی از همکاریهای جنوب - جنوب است، یادآور شد: این گروه با همکاری کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان، جمهوری اسلامی ایران و دفتر منطقه ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت WHO)-EMRO) با هدف اجرایی کردن مقررات بهداشتی بین المللی مصوب سال 2005 (IHR 2005) تشکیل شده است.
 
وزیر بهداشت، ارتقاء امنیت بهداشت عمومی و عملیاتی کردن مقررات بهداشتی بین المللی 2005 (IHR 2005) را دو محور اصلی مورد بحث در جلسه گروه جی 5 عنوان کرد.
 
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در روزهای آخر سپتامر 2014 میزبان اجلاس گروه جی 5 با شرکت کارشناسان عالی رتبه از کشورهای عضو این گروه بوده است، خاطرنشان کرد: این اجلاس فرصت بی نظیری را برای شرکت کنندگان در راستای تبادل تجربیات مفید کشورهای عضو منطقه EMRO فراهم می آورد.
 
هاشمی از همکاری دفاتر اروپایی و شرق مدیترانه سازمان جهانی بهداشت و نیز سازمان خواروبار کشاورزی (FAO) به دلیل ایجاد این فرصت و پیگیری های جدی آنها در این خصوص قدردانی کرد.
 
وزیر بهداشت گفت: موضوع مشترک بیماری های واگیر در کشورهای عضو گروه جی 5 و لزوم بکارگیری مقررات بهداشتی بین المللی 2005 در مبادی مرزی و خصوصاً عبور از مرزهای زمینی، دارای اهمیت بسزایی بوده و نمی توان از آن غفلت کرد.
 
وی افزود: ظهور تهدیدات و شیوع بیماری هایی مانند آنفلوانزای همه گیر 2009، بیماری سل مقاوم به درمان، فلج اطفال، ابولا و کرونا ویروس، یادآور اهمیت بکارگیری مقررات بهداشتی بین المللی هستند.
 
هاشمی با یادآوری اینکه تعداد در حال رشد سفرها و تجارت ها و همچنین مسافران غیر قانونی که از مرزهای ما عبور می کنند، کشورهای ما را آسیب پذیر کرده و باعث بروز تهدیداتی برای بهداشت جامعه خواهد شد، تصریح کرد: ضرورت دارد تا اعضای گروه جی 5 همکاری ها و ظرفیت های مرزی خود را افزایش داده و برای ارتقاء این همکاری، از سیستم نظارتی مناسب تر همراه با عملیات یکپارچه هشداردهی، آمادگی و پاسخ دهی برای تهیه برنامه های احتمالی و برقراری خدمات پیشگیری در مرزها، بهره مند شوند.
 
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: گروه جی 5 چارچوب بسیار خوبی برای تحقق این اهداف را فراهم می کنند.
 
هاشمی افزود: همکاری های درون کشوری تنها مکانیزمی است که از طریق آن قادر خواهیم بود تهدیدات بهداشت عمومی و نگرانی های مشترک را کنترل و پیشگیری کنیم.
 
وی با تأکید بر اینکه ما مسئولیت ها را تقسیم کرده ایم و نیازمند آن هستیم که در منطقه خود به ورای بیماری های واگیر دار حرکت کنیم، تصریح کرد: قویا" باور دارم که با تلاش بی وقفه شما در متحدسازی وزارت های بهداشت کشورهای گروه جی 5 چنین دستاوردی دور از انتظار نخواهد بود.
 
هاشمی خاطرنشان کرد: ما کشورهای عضو گروه جی 5 باید قدم های موثرتری به جلو برداشته و فعالیت های عملی بیشتری را در سال های آتی در جهت امنیت بهداشت عمومی در مرزهای مشترک خود به انجام رسانیم.
 
وزیر بهداشت به وزرای بهداشت کشورهای گروه جی 5 پیشنهاد داد: کارشناسان رسمی خود را از وزارتخانه های مرتبط بهداشت جهت همکاری در دبیرخانه گروه جی 5 منصوب و به دبیرخانه معرفی نمایند.
 
وی یادآور شد: این کارشناسان می توانند به صورت حضوری یا مجازی، هر سه ماه یکبار در یکی از کشورهای عضو با یکدیگر ملاقات داشته و گزارش پیشرفت و دستور کار جلسات وزاری بهداشت گروه جی 5 را در راستای اهداف مجمع جهانی سلامت و کمیته منطقه ای تهیه کنید.
منبع: فارس