۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۲

سربازان اصلی جهاد اقتصادی از دید لاریجانی

رئیس مجلس کارگران را ستون اصلی تولید کشور دانست و تأکید کرد که آبادانی و توسعه کشور در گرو خدمات آنان است و به حق سربازان واقعی 'جهاد اقتصادی ' کارگران هستند.
کد خبر : ۲۰۳۷۰

به گزارش صراط نیوز به نقل از فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه) طی سخنانی در آغاز صحن علنی پارلمان ضمن تبریک روز جهانی کارگر اظهارداشت: این قشر زحمت‌کش ستون اصلی تولید کشور هستند و آبادانی و توسعه کشور در گرو خدمات آنان است و به حق سربازان واقعی جهاد اقتصادی کارگران هستند.

وی افزود: در طول سال‌های پس از انقلاب کارگران چه در عرصه تولید و چه در دفاع مقدس، مجاهدانه دین خود را نسبت به انقلاب ادا کردند و اینک زمانه‌ای است که برای دهه پیشرفت و عدالت باید شرایط زندگی قابل پیش‌بینی را برای این عزیزان فراهم کرد.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: دو گام مهم در این راه عبارتند از قانون بیمه بیکاری که شمول بر همه بیکاران داشته باشد تا اضطرار از زندگی این مجاهدان عرصه تولید برداشته شود.

به گفته لاریجانی، عامل اضطرار موجب استثمارهای بزرگ می‌شود و وقتی قدرت اقتصادی در اختیار افراد محدودی قرار می‌گیرد، بر طبقه کارگران آن‌چنان زندگی تنگ می‌شود که از روی اضطرار کار خود را به قیمت نازل می‌فروشند.

وی همچنین با اشاره به سخنی از استاد شهید مطهری گفت: شهید مطهری در این زمینه می‌گوید "اما اضطرارهایی که حتی خود مضطر هم احساس نمی‌کند که از طرف جامعه مضطر شده است، مهم‌تر از موارد دیگر است. "

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به حکم اینکه اسلام حقوق انسان‌‌ها را محترم می‌شمارد و عدالت را لازم می‌داند و هرگونه ظلم و اجحاف و استثماری را حرام می‌شمارد، باید گفت اینگونه سوء‌استفاده‌‌ها از حقوق عمومی مردم حرام است.

لاریجانی بر همین اساس یادآور شد: وقتی در جامعه‌ای نرخ بیکاری بالا باشد، این حالت اضطراری کلی برای طبقه کارگر به وجود می‌آید و در نظام عادلانه اسلامی ضروری است، این فشار استثماری را به حالت تعادل تبدیل کند.

وی اضافه کرد: داشتن نظام جامع بیکاری می‌تواند معادله تعادل‌ساز در احقاق حقوق کارگران داشته باشد که خوشبختانه فوریت اصل این طرح در مجلس به تصویب رسید و امیدوارم کمیسیون مربوطه سریع‌تر این طرح را به تصویب برساند و به مجلس ارائه کند و ای کاش در لایحه بودجه سال 90 برای اجرای این طرح مهم، بودجه مناسب در نظر گرفته می‌شد.

‌نماینده ‌قم در مجلس ‌در عین حال تصریح کرد: گام دوم طرح تسهیل فضای کسب و کار است که می‌تواند فضای رونق اقتصادی را در سال جهاد اقتصادی ایجاد کند که این طرح نیز در کمیسیون‌های مربوطه در حال بررسی است و این دو طرح کلید اصلی فعال‌ کردن چرخه تولید و بسترساز زندگی آبرومند برای عزیزان کارگر است و امیدواریم در سال 90 هر دو طرح به سرانجام برسد.

لاریجانی در خاتمه متذکر شد: مجلس شورای اسلامی این روز عزیز را به کارگران تلاشگر تبریک گفته و اعلام می‌کند در دفاع از حقوق کارگران و رفع ستم پنهان زندگی تحت اضطرار آنان، آماده تصویب قوانین مناسب خواهد بود و امیدوار است با همفکری عزیزان کارگر چه در زمینه رونق تولید و اشتغال و چه در زمینه بیمه بیکاری، بتواند گام‌های اساسی و راه‌گشا برای زندگی قابل پیش‌بینی برای کارگران بردارد.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۸ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۰
۰
۱
آقا دروغ نگید تبریک واقعی یعنی این که مثل همه ی دنیا به اون ها حق راهپیمایی می دادید!