۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶

ترکیه راه پیشمرگ‌ها به کوبانی را باز کرد

چاوش اوغلو وزیرخارجه ترکیه گفت: آنکارا به پیشمرگ‌های کُرد برای ورود به عین العرب کمک می‌کند.
کد خبر : ۲۰۳۷۱۷
صراط: چاوش اوغلو وزیرخارجه ترکیه گفت: آنکارا به پیشمرگ‌های کُرد برای ورود به عین العرب کمک می‌کند.
 
وزیر خارجه ترکیه همچنین در بخش دیگری از سخنانش در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر استفاده آمریکا از پایگاه های کشور ترکیه برای حمله به داعش افزود: وی افزود: جنگنده‌های آمریکا از آسمان این کشور برای رساندن سلاح به مبارزان کرد در عین العرب (کوبانی) استفاده نکرده است.
 
این تصمیم وزارت خارجه ترکیه پس از آن صورت می گیرد که این کشور از هرگونه کمکی به مبارزان مردمی کُرد سوریه برای مقابله با داعش در شهر کوبانی که تا مرز سقوط نیز پیش رفت، خودداری کرد.
 
این در حالی است که روزنامه الشرق الاوسط به نقل از یک منبع رسمی ترکیه نوشت که تجهیز سلاح مبارزان کُرد شهر عین العرب (کوبانی) غیر مسئولانه است زیرا این امر امنیت ملی ترکیه را در معرض خطر قرار می دهد.
 
این منبع ترکی همچنین گفت: متحدان ما باید در محاسبات خود در رابطه با تسلیح احزاب کُرد سوریه و عراق تجدید نظر کنند زیرا این امر می تواند به تهدیدی برای امنیت ملی ما تبدیل شود.
 
وی افزود که تسلیح گروه‌های تروریستی اقدامی غیرمسئولانه است و آنکارا فرقی بین حزب اتحاد دموکراتیک کُردهای سوریه و حزب کردستان ترکیه که آن را یک سازمان تروریستی می داند، قائل نیست.
 
ولت آنکارا با بیان اینکه ایجاد منطقه پرواز ممنوع یا منطقه حائل در سوریه در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد، اعلام کرد: ترکیه ایجاد مناطق امن داخل خاک خود نزدیک مرزهای سوریه را بررسی می‌کند.
 
ترکیه، پیشتر مجوز شورای امنیت سازمان ملل برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع یا منطقه حائل داخل خاک سوریه را به عنوان بخشی از شروط خود برای پیوستن به ائتلاف نظامی در سوریه کرده بود اما این درخواست تاکنون با حمایت بین‌المللی همراه نشده است.
 
رجب طیب اردوغان برای پیوستن به ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش به رهبری آمریکا چهار شرط را مطرح کرده است که شامل «ایجاد منطقه پرواز ممنوع، ایجاد منطقه حائل، آموزش معارضان سوری و تجهیز آنها به سلاح و حمله به نظام سوریه است.»
 
اردوغان تاکید کرده است، در صورتی که این شرایط محقق نشود در هیچ ائتلاف بین المللی علیه داعش مشارکت نخواهد کرد.
منبع: تسنیم