۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۷
آیت الله جوادی آملی:

صداوسیما و رسانه‌ها مردم را تهی مغز تربیت نکنند

یکی از مراجع تقلید قم گفت: صداوسیما و رسانه‌ها مراقب باشند که مردم را تهی مغز تربیت نکنند و پشتوانه این مسئله تکرار و تبلیغ است.
کد خبر : ۲۰۳۷۵۹
صراط: آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی بعد از ظهر امروز در دیدار محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت اظهار کرد: ملتی که جیب او خالی باشد نمی‌تواند مقاومت کند و خداوند در قرآن کریم ثروت مملکت را عامل قیام یک ملت معرفی می‌کند و ملتی توان قیام و ایستادگی را دارد که کیف و جیبش خالی نباشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه فقیر کسی است که ستون فقرات آن شکسته باشد، گفت: کسی که عمر خود را با قسط می‌گذراند در حقیقت ستون فقراتش شکسته است و چنین ملتی توان ایستادگی ندارد.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه ملتی که جیبش خالی باشد و کسی که حقوقش کم باشد گرفتار تملق می‌شود، تصریح کرد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که دارای 10 درصد امکانات خدادادی جهان است و با وجود این همه نعمت در عرضه مشکل داریم در حالی که خود ما زمانی می‌گفتیم چرا آفریقایی‌ها از گنج‌های طلایی که در اختیار دارند بهره نمی‌برند.

این مرجع تقلید با انتقاد از مسئولان منابع طبیعی بیان کرد: با افتخار گفته می‌شود که منابع طبیعی در اختیار یوزپلنگ قرار می‌گیرد؛ باید پرسید چرا این امکانات طبیعی را در اختیار مردم قرار نمی‌دهید تا در آن کشت کنند و مجبور نباشیم که از ترکیه علف وارد کنیم؛ علف که دیگر انرژی هسته‌ای نیست که تحریم شود و یا دلار نیست که قیمت آن بالا و پایین شود.

وی با اشاره به اینکه ملت، دولت و جامعه را مردم تشکیل می‌دهند، افزود: در نظام اسلامی جامعه متشکل از مردم و مکتب است؛ در دین مبین اسلام از مردم و نماز به عنوان ستون دین نام برده شده است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اگر کسی به گناه آلوده نشود نمازش مقبول درگاه الهی قرار می‌گیرد تصریح کرد: اگر کسی که در مسجد نماز اقامه کرد و وقتی که از مسجد بیرون آمد به گناه مشغول شد مطمئن باشد که نمازش قبول نشده و به همین دلیل است می‌گوییم ملتی که جیبش خالی باشد نمی‌تواند نماز خود را نگه دارد.

وی با اشاره به اینکه اگر دین از سوی مردم در جامعه حفظ شد ستون مستحکمی بنا شده است، بیان کرد: اگر این ستون مستحکم بود که دین را نگه می‌دارد ولی ستونی که موریانه بخورد استحکامی ندارد.

آیت‌الله جوادی‌آملی با اشاره به اینکه در حوزه و دانشگاه از تعلیل و تعلیم به عنوان دو ستون مهم یاد می‌شود افزود: در حوزه کسی که می‌خواهد به درجه اجتهاد برسد باید دو عنصر تعلیم و تعلیل را به صورت دقیق فرا بگیرد.

وی با اشاره به اینکه اداره مردم به وسیله تعلیم امکان پذیر است، بیان کرد: با تکرار و تبلیغ تعلیل محقق می‌شود و جامعه‌ای معتقد می‌شود که به صورت مداوم مسئله‌ای برای آنها تکرار شود.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: صدا و سیما و رسانه‌ها مراقب باشند که مردم را تهی مغز تربیت نکنند و پشتوانه این مسئله تکرار و تبلیغ است.

آیت‌الله جوادی‌آملی با اشاره به اینکه علمای گذشته تاثیرگذاری بسیاری در جامعه داشتند، تاکید کرد: مردم به آیت‌الله بهجت محبت بسیاری داشتند چراکه می‌دیدند سخن ایشان راست بوده و خود به آن عامل است.

وی با اشاره به اینکه برای خدمت به مردم نیاز داریم که ارتباط خود را با خداوند محکم کنیم، تاکید کرد: باید به مردم حرف راست بزنیم؛ امام خمینی(ره) به دلیل بهره‌گیری از عقلانیت به موفقیت رسیدند چراکه جامعه عقلانی خود را حفظ می‌کند.
منبع: فارس