۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۲۲:۵۴
پیام فضلی‌نژاد:

هیچ کس واسطه اتصال مردم به ولایت فقیه نیست

مقام معظم رهبري فرمودند كه آيت‌الله مصباح يزدي، خلاء شهيد مطهري(ره) و علامه طباطبايي(ره) را پر كرده‌اند، بنابراين بايد به هشدارهاي پياپي مطهري زمان خود در اين روزها توجه جدي داشته باشيم
کد خبر : ۲۰۴۱۹
به گزارش خبرنگار صراط، پيام فضلي‌نژاد پژوهشگر موسسه كيهان در نشست دانشجويان نخبه رشته‌هاي علوم انساني دانشگاه‌هاي كشور كه با عنوان «ولايت فقيه در انديشه شهيد مطهري» برگزار شد، ضمن بازخواني مباني «ولايت مطلقه فقيه» در آراء امام خميني، در پاسخ به سوالات دانشجویان به بیان محورهای دیدار خصوصی خود با علامه مصباح یزدی پرداخت. وی اظهار داشت: مقام معظم رهبري فرمودند كه آيت‌الله مصباح يزدي، خلاء شهيد مطهري(ره) و علامه طباطبايي(ره) را پر كرده‌اند، بنابراين بايد به هشدارهاي پياپي مطهري زمان خود در اين روزها توجه جدي داشته باشيم و به تبيين تاريخي و نظري و سياسي آنان براي افكار عمومي بپردازيم.

وي با بيان اينكه ايجاد معرفت، آرمان وحياني اسلام است، گفت: يكي از معارف بنيادين ديني ما، نظريه معرفتي- الهي «ولايت مطلقه فقيه» است كه در زمره «احكام اوليه اسلام» است؛ چنانكه علامه مصباح يزدي گفت، همچنان در فهم يكپارچه از اركان كليدي اسلام دچار نقص هستيم، از اين‌رو امروز نيز مي‌بينيم برخي دچار توهم شده كه خودشان خاكريز ولايت فقيه يا راه اتصال مردم به مقام ولي امر هستند‌ و اين يعني كج‌فهمي از اصول و اساس ولايت.

پژوهشگر مؤسسه كيهان در ابتداي اين نشست و در پاسخ به سؤال دانشجويان پيرامون محتواي ديدار خصوصي‌اش با علامه مصباح يزدي پس از نگارش مقاله «آيت‌الله عليه ماسون‌ها» اظهار داشت: محور بحث ضمن عرض ارادت به شخصيت كم‌نظير علامه مصباح يزدي، بحث‌هاي تئوريك و تاريخي پيرامون فراماسونري و تجديد حيات آن در ايران معاصر بود كه استاد مصباح رهنمودهاي راهگشايي را ارائه فرمودند كه انشاءالله اگر دفتر علامه مصباح صلاح بداند، مشروح اين ملاقات را در آينده منتشر خواهد كرد.

فضلي‌نژاد با بيان اينكه بي‌شك حضور در محضر علامه مصباح يزدي، يكي از زيباترين لحظه‌هاي زندگي براي هر مسلماني است، اظهار داشت: تفاسيري كه گاه در اردوگاه‌هاي سياسي مختلف از سخنان و جايگاه ولايت مطلقه فقيه مي‌شود و تقسيم‌بندي‌هاي ناصوابي كه از احكام ولي امر مسلمين جهان به نحو غيرتخصصي رواج داده مي‌شود، در نگاهي حداقلي، اولاً نشانگر عدم فهم مباني معرفتي ولايت فقيه توسط اين جريانات و ثانياً نمايانگر بي‌ارادتي آنان به مقام عظماي ولايت است.

وي اضافه كرد: هيچ كس نمي‌تواند ادعا كند كه سپر بلاي ولايت فقيه يا خاكريز ايشان است؛ چراكه ولي امر به عنوان شخصيتي كه جانشين معصوم است، اتصال به چشمه‌هاي وحياني و قدسي‌اي دارد كه براي هر كسي شناخته شده نيست و نمي‌توان آن‌را در بحث‌هاي محض سياسي خلاصه كرد.

نويسنده كتاب شواليه‌هاي ناتوي فرهنگي ادامه داد: اين ما مسلمانان هستيم كه نيازمند لحظه لحظه توجه ولي امر هستيم و طبيعي است اگر لايق اين توجه نباشيم، بنابر متون و نصوص قدسي، اين نعمت از ما دريغ خواهد شدف؛ از اين‌رو‌ وظيفه ما به عنوان فعالان عرصه علوم انساني اين است كه هر كدام به وسع و توان خود، مباني عقلاني و عرفاني و فقهي نظريه ولايت مطلقه فقيه را بازكاوي و بازشناسي كنيم.

فضلي‌نژاد ضمن انتقاد به برخي از برخوردهاي صرفاً سياسي با تئوري‌هاي معرفتي و لزوم توجه به آراء شهيد مطهري در اين عرصه گفت: بايد به بازخواني آراء امام خميني(ره)، رهبرفرزانه انقلاب و دانشمنداني چون شهيد مطهري، علامه مصباح يزدي و استاد رحيم پور ازغدي و... بپردازيم.

وي با بازخواني سير تاريخي ارائه نظريه ولايت فقيه ادامه داد: سه دهه پيش كه نظريه «ولايت فقيه» توسط امام خميني(ره) از عرصه تئوريك به حيطه عمل سياسي وارد شد و نظام مقدس جمهوري اسلامي بر پايه آن بنا گشت، جدال‌هاي سياسي و گفتگوهاي علمي بسياري پيرامون كاربست‌هاي اين نظريه و كاركردهاي آن به راه افتاد؛ چنانكه در نخستين ماه‌هاي پيروزي انقلاب اسلامي، مجلس خبرگان قانون اساسي صحنه مباحثات داغ طيف‌هاي فكري متنوع پيرامون نظريه ولايت مطلقه فقيه شد.

عضو كميته تخصصي علوم اجتماعي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور افزود: چهره‌ها و گروه‌هاي سياسي سكولار با مغالطه‌هاي بسيار كوشيدند تا از «ولايت فقيه» چهره يك «ديكتاتوري مذهبي» را بسازند و روشنفكران غرب‌زده لائيك نيز نظام مبتني بر آن را «سلطنت اسلامي» ناميدند كه مانند ماركسيسم به بازتوليد يك نظم ايدئولوژيك فاشيستي مي‌انجامد. حتي برخي از روحانيون نيز نظريه «ولايت مطلقة فقيه» را يك «بدعت» در انديشه سياسي اسلام دانستند و آن را فاقد مباني وحياني و قدسي فرض كردند.

فضلي‌نژاد افزود: در آن هياهوي بسيار و البته از پايان دهه 1340 در كتاب تاريخ‌ساز «ولايت فقيه»، امام خميني(ره) نه تنها بر حقانيتِ ذاتي و معرفت‌شناختيِ اين نظرية و «نظام سياسي- الهي» برآمده از آن پاي فشردند، بلكه از جنبه «وحياني» و «فقهي» اثبات كردند «حكومت اسلامي، شعبه‌اي از ولايت مطلقه رسول‌الله (ص) است» و آن را در زمره «احكام اولية اسلام» و «مقدم بر تمام احكام فرعيه» برشمردند.

وي در ادامه سخنان خود اظهار داشت: امام(ره) با بازشناسي فطرتِ الهيِ انسان نشان دادند كه «تصور ولايت فقيه، موجب تصديق» آن است و همچنين، از حيث «فلسفي» بر مقبوليتِ عقلانيِ آن صحه نهادند و نشان دادند كه برخلاف تئوري‌هاي ليبراليستي و ماركسيستي، «ولايت مطلقة فقيه» نه برادر دوقلوي «فاشيسم» است و نه پيوندي با «ديكتاتوري» دارد.

برنده تنديس رتبه اول جنگ نرم از جشنواره مطبوعات با بيان «بنيان‌هاي عرفاني نظريه ولايت مطلقه فقيه» گفت: از نقطه عزيمت عرفاني، اين نظريه را كه به تاسيس حكومت اسلامي مي‌انجامد، اوج مراتب سير و سلوكِ امام خميني(ره) براي قرب الهي دانسته‌اند كه هم به «خدمتِ خلق» و هم به «جنگ عليه باطل» مي‌انجامد و از اين روست كه بنيانگذار جمهوري اسلامي، «اسلام ناب محمدي(ره)» را «اسلام عارفان مبارزه‌جو» نيز مي‌نامند.

فضلي‌نژاد صورتبندي نظريه «ولايت مطلقة فقيه» را ‌اداركي ناب از عرفان سياسي شيعه دانست‌ و افزود: زيرا بنيادي‌ترين دغدغة امام خميني(ره) آن بود كه «ما چطور آرمان‌هاي توحيدي را، آرمان‌هاي عرفاني را، كه انبياء براي آن مبعوث شده بودند، ما چطور آن‌ها را بيابيم و در قلب ما وارد بشود، بعد هم در شهود ما وارد بشود؟» نيل به اين رويكرد آرماني را امام در جمع 3 عنصر مي‌دانند: «تزكيه، تعلم و حكمت.» يعني، در حد وسع خود بكوشيم تا به آن مقصدي كه انبياء و رسول خدا (ص) داشتند، نزديك شويم و مي‌فرمايند «اين وظيفه‌اي است براي بشر كه نزديك بشود به آرمان‌هاي وحي، حالا كه نمي‌تواند ماهيت وحي را ادراك كند، به آرمان‌هاي وحي نزديك بشود. اين هم كمال بسيار زيادي است.»

وي اظهار داشت: امام خميني(ره) «ايجاد معرفت» را «آرمان اصلي وحي» مي‌دانست و از اين حيث نظريه «ولايت مطلقه فقيه» ايشان يك كوشش ناب وحياني، عرفاني، حِكمي و معرفتي است كه وقتي از رهگذر «جهاد سياسي» با «تاسيس حكومت» گره مي‌خورد، تجلي‌گاه يك «نظام الهي» مي‌گردد. اين چنين است كه ديگر تناقضي بين عرفان و سياست، عقل و وحي، دين و حكومت و... باقي نمي‌ماند و تمام اين نزاع‌هاي تاريخي با آمدن نظريه «ولايت مطلقه فقيه» از حاشيه بحث‌هاي فقهي به متن زندگي سياسي شيعيان، رنگ مي‌بازد. از اين رو، امام خميني(ره) با پافشاري بر حقانيت ذاتي- الهي اين نظريه، نه تنها احياگر «آرمان سياسي شيعه» بلكه احياگر «آرمان وحياني اسلام» است و با تاسيس نظام «جمهوري اسلامي» پرچم «وراثت انبيايي» را در دست گرفت و مسير «كمال الهي» را به ما نشان داد.

پژوهشگر موسسه كيهان در پايان اين نشست 2 ساعته به پرسش‌هاي دانشجويان پاسخ داد.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۳ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۰
۱۰
۸
ریش بزی بزارمان سر جدت یک شب مردم راحت بخوابند
عرفان صدیق
|
Iran (Islamic Republic of)
چطور جناب آقا در پاسخ به همین ریش بزی که کلی روشنگری کرده درموندید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۶ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۰
۸
۶
شما یک شب را بدون تخریب احمدی نژاد نمی توانید صبح کنید ؟ ا
مخالف دولت
|
Iran (Islamic Republic of)
ما که بهش رای ندایدم که ازش حمایت کنیم! فقط عیب ها را می گیم شما عیباتو درست کن تا ما حرفی نداشته باشیم!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۶ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۰
۱
۲
عارفان مبارزه جو معنایی دارد به جز این که گوینده ی آن از عرفان خبری ندارد! امام خمینی به کرات در مباحث سیاسی از فقه استفاده کردند اما هیچ وقت بر اساس عرفان دستور ندادند و امر و نهی نکردند! عرفان نظری امام خمینی نوعی نگرش فلسفی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
این قدر با اسم ناشناس علیه پیروان حقیقی امام خامنه ای تو سایتهای مختلف نوشتی خسته نشدی؟!!! لاقل یه کم ادبیاتت رو عوض کن حسین خان جان! سایتتون رو که بستن، اینقدر حرفای آقا رو مولوی و ارشادی کردید، حالا به تفسیر عرفان امام هم دست یازیدید! آره؟ تو همونی نیستی که دقیقا با همین جملات در دفاع از مکتب ایرانی نوشتی داداش؟ دقیقا با همین جملات گفتی که مکتب ایرانی ریشه در امام و مقام معظم رهبری داره؟ هستی دیگه. ما که خر نیستیم الف رو از ب تشخیص ندیدم یارو.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
آقا! برو اول 2 خط امام بخون، برو نامه های عرفانی امام به خانم طباطبایی را بخون، برو مطالعات فضلی نژاد را ببین، بعد مث یک آدم درست حسابی بیا حرف بزن، اینطوری که با این حرفات کسی مشکوک بشه بهت میگن جناب ناشناس طرفدار اسلام آمریکاییه که آخه. برو آقای جوادی آملی رو بخون، بعد عرفان سیاسی شیعه رو میفهمی و تو اوت نمی زنی که بگی فضلی نژاد از خودش حرف درآورده و از عرفان خبری نداره. نکنه اسم پسر خالت عرفانه و میگی فقط تو خوب شناختیش؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
تمام حرکت امام یک حرکت عرفانی بود!
جملاتی مثل خرمشهر را خدا آزاد کرد یا آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند، پس از کجا آمده؟
فقه امام هم از عرفان جدا نیست، فلسفه اش هم همینطور
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
آقای حداد عادل همین روزا سخنرانی خیلی خوبی داشتند می تونید برای تفصیل به اونجا مراجعه کنید.
عرفان نظری نوعی نگرش فلسفی است و عرفان عملی نوعی خودسازی است و امام برای اداره ی جامعه هیچ وقت از عرفان استفاده نکردند اصلا عرفان امکان چنین چیزی را ندارد حتی صفویه که کار اصلیشان صوفی گری بود مملکت را را تصوف اداره نکردند. ضمنا فیلم «پری» مهرجویی هم بسیار هنرمندانه و عالمانه موضوع عرفان و زندگی را به تصویر کشیده است. «سر با کار و دل با یار»
ضمنا من اونی که فرمودید نیستم و با م هم به شدت مخالفم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۹ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۰
۲
۲
آقای ناشناس، اگر یک بار صحیفه امام را خوانده بودید، می دیدی که امام بارها از واژه اسلام عارفان مبارزه جو استفاده کرده اند. شما که بلدی در برابر یک محقق شناخته شده مثل فضلی نژاد اظهار فضل کنی، چرا از نوشتن اسم واقغیت میترسی همیشه! امثال شماها امام را تحریف کردند و از اسلام ایرانی حرف زدند، حالا برای متن امام هم تفاسیر جدید میذارید!!! آقا جون، قبل اظهار فضل ناشناسانه، یک دور امام را بخون!!! باشه؟ در ضمن یک دور هم نمایه صحیفه امام را هم ببین که چند بار اسلام عارفان مبارزه جو در اون اومده!!! تفسیر عرفان امام را هم خواستی بکنی، با اسم و آدرس درست بیا جلو که بفهمیم با کی طرفیم! آقایان صراط هم خوب هر اظهار نظر فرقه مش.... را منتشر می کنندااا!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
یه موردش رو بیار ما یاد بگیریم. من عرفان مبارزه جو را اولین بار در این سایت دیدم! ضمنا شما هم که اسم و آدرس نداری!
زیبا ناظمی
|
Iran (Islamic Republic of)
چون صحیفه امام (ه) را نخوندی تازه هم متن استاد فضلی را درست نخوندی! گفته اسلام عارفان مبارزه جو، نه عرفان مبارزه جو. برو یک سرچ تو اینترنت بکن اگر صحیفه نداری، و حیفه اینقدر بی سوادیت رو به رخ بکشی آقای ناشناس! واقعا متن حی و حاضر امام رو منکر میشید؟ کارتون به کجا رسیده؟ دیگه امیری فر و نوچه هاش بازداشت شدن تو طرفدار آقای میم (مش..... چی) نیستی؟ دیدیدی زندان افتادن، ترسیدی؟ راست میگید بیاید علنی با فضلی که چند ساله درباره امام تو جاهای مختلف سخنرانی کرده حرف بزنین.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
عارف مبارزه جو رو میشه پذیرفت در واقع منشا مبارزه عرفان نیست و این دو اتفاقا در کنار هم قرار گرفته اند
علی مردانی- ایلام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۶ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۰
۳
۲
اتفاقا صراط باید اظهارات این ناشناسان امام نشناس علیه کیهانی ها را منتشر کند تا مردم بفهمند منتقدان و مخالفان کیهان چقدر بی سواد و نادان هستند. متن فرمایشات امام درباره اسلام ناب در اینترنت هست الحمدالله و یک جستجوی کوچیک نشون میده که سحنان فضلی نژاد عین سخنان حضرت امام است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۶ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۰
۳
۳
شاید یکی از نفوذی های ماسون های همین ریش بزی باشه که زمانی شاگرد سروش بوده حالا تو کیهان نفوذ کرده
فاطمه حق شناس
|
Iran (Islamic Republic of)
حداقل فضلی نژاد جرائت داره که از امام حرف بزنه و پای عقایدش وایسته. جریان انحرافی دولت که این همه دم از امام و رهبری میزد کارش به کجا رسیده؟!!! حداقل فضلی نژادها جرائت نقد گذشتشون را داشتن ولی هزارتا آدمی که دور و بر احمدی نژاد جمع شدن و روزی سینه چاک خاتمی بودند مثل همین معاونان وزیر صنایع تان مثل همین مدیران صندوق مس تان، این ها که مدیران خاتمی بودند یا مثل استاندارانتان بعضی هاشون. حداقل فضلی نژادها جرائت دارن که بگن ما هیچ پست و سمتی نمی گیریم و هزینه عقایدشون را بدن و ترور بشن ولی این عافیت طلبان که زیر پرچم حزب الهی ها به قدرت رسیدند که دارن همه چیز را لجن مال می کنن
saeed
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۰
۲
۳
..اي نون به نرخ روز خور !!!! ..مقاله هاي آتشينت در دوره اصلاحات يادمون نرفته ها!! ..چطور روت ميشه اين حرفا رو بزني !!!؟؟؟
عبدالله خدابنده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۴ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۰
۲
۲
در مورد خاکریز رهبری غیر منطقی سخن رانده اید.
لشگر امام معصوم هم میمنه و میسره دارد و فرمانده و علمدار. برنامه عملیاتی دارد و مشاور می پذیرد. این چه خبطی است که ولی فقیه چون به امام و منبع لایزال الهی متصل و متصف است خاکریز نمی خواهد یا اگر بخواهد ما نمی توانیم حرفی بزنیم چون برایمان شناخته شده نیست!!
ضمنا حرف رییس جمهور خاکریز رهبری بود نه ولایت فقیه و نه شخص احمدی نژاد بلکه جایگاه رفیع ریاست جمهوری

مجبور نیستید که در هر بابی بیا فضل کنید آقای فضلی نژاد!!
زیبا ناظمی
|
United States of America
|
۱۳:۳۲ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۰
۳
۰
متاسفانه شما یک صدم امام و نظریات آقا را هم نخوندید درباره نسبت رهبری و ولایت فقیه تا متوجه بشید معنای سخنان احمدی نژاد درباره خاکریز رهبری بودن غلطه. در ضمن فضلی نژاد عین متن امام رو آورده شما چرا جوشیدید اینطوری. خب یک جمله از امام پیدا کنید و علیهش بیارید
ع.س
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۰
۴
۱
اولين نظردهنده ناشناس سلام،
اكثر صحبت‌هاي آقاي فضلي‌‌نژاد صحبت‌هاي امام راحل مي‌باشند. چقدر كتمان، چقدر دورويي حتي با خط امام هم مخالفيد ضد ولايت فقيه تشريف داريد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۳ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۰
۰
۰
چون صحیفه امام (ه) را نخوندی تازه هم متن استاد فضلی را درست نخوندی! گفته اسلام عارفان مبارزه جو، نه عرفان مبارزه جو. برو یک سرچ تو اینترنت بکن اگر صحیفه نداری، و حیفه اینقدر بی سوادیت رو به رخ بکشی آقای ناشناس! واقعا متن حی و حاضر امام رو منکر میشید؟ کارتون به کجا رسیده؟ دیگه امیری فر و نوچه هاش بازداشت شدن تو طرفدار آقای میم (مش..... چی) نیستی؟ دیدیدی زندان افتادن، ترسیدی؟ راست میگید بیاید علنی با فضلی که چند ساله درباره امام تو جاهای مختلف سخنرانی کرده حرف بزنین.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۰
۰
۰
در واقع نون به نرخ روز خوردن مصداق همین فضلی نژاده
بعدش ادعای روشنفکری هم داره
کمال
|
Iran (Islamic Republic of)
ای بابا! دلم میسوزه براتون اینقدر بی سوادیتون رو هی هی داد میزنینا! فض لی نژاد کجا ادعای روشنفکری داشته؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! این که سراپای روشنفکری رو گل گرفته با سخنرانی هاش! بامزه اید واقعا، چون الفبای بحثای سیاسی رو هم بلد نیستید