۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸

واکنش هاشمی به کاندیداتوری ریاست خبرگان

روزنامه جمهوری اسلامی عدم تمایل هاشمی به ریاست خبرگان را تکذیب کرد.
کد خبر : ۲۰۴۹۰۲
صراط: روزنامه جمهوری اسلامی در ستون جهت اطلاع اعلام کرد:  یک منبع نزدیک به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، اظهارات یک عضو مجلس خبرگان رهبری که گفته است آقای هاشمی رفسنجانی گفته‌اند تمایلی به کاندیدا شدن برای ریاست مجلس خبرگان رهبری ندارند را تکذیب کرد. این منبع گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره کاندیدا شدن برای ریاست مجلس خبرگان رهبری نه تنها چنین مطلبی نگفته‌اند، بلکه در پاسخ به سؤالی در همین زمینه گفته‌اند درصورتی که بعضی افراد که آنها را برای ریاست خبرگان صالح نمی‌دانم قصد کاندیدا شدن داشته باشند، آمادگی خود را برای کاندیداتوری ریاست این مجلس اعلام خواهم کرد.
 
* مفتی اعظم عربستان که در سه سال نخست بحران علیه سوریه، از گروه‌های مسلح حمایت و جوانان را برای پیوستن به این گروه‌ها دعوت می‌کرد، اکنون با افزایش خطرات امنیتی گروهک‌های تروریستی برای عربستان، داعش و النصره را گمراه می‌داند. شیخ عبدالعزیز آل الشیخ، مفتی اعظم عربستان اعلام کرده است داعش و جبهه النصره گمراه هستند. وی تأکید کرد این گروه‌ها هیچ ارتباطی با اسلام ندارند. آل الشیخ جنبش اخوان المسلمین را نیز گروهی گمراه دانست وگفت: اخوانی‌ها نیز هیچ ارتباطی با اسلام ندارند. وی افزود: اگر به دقت نگاه کنیم، می‌بینیم که داعش، النصره و اخوان المسلمین ربطی به اسلام ندارند و لباس اسلام را برای بیان آراء و عقایدشان به تن کرده‌اند تا مردم را فریب دهند. آل الشیخ تصریح کرد: آن‌ها در گمراهی به سر می‌برند و خون مردم را مباح دانسته و آبرویشان را می‌ریزند، اموال را غارت کرده و در زمین فساد و به ناحق کشورها را تاراج می‌کنند. وی گفت: این‌ها همه شیوه‌های باطلی است و پشت آن خبری نیست، ما به این شیوه‌ها و اعضای این گروه‌ها اطمینانی نداریم و کسی که جوانان ما را به پیوستن به این گروه‌های گمراه دعوت می‌کند، اشتباه کرده و در هر صورت گمراه است.

* سازمان اطلاعات عربستان گزارش محرمانه‌ای را تهیه کرده که در آن آمده است: کشورهای 1+5 متشکل از آمریکا، روسیه،‌ انگلیس، فرانسه و چین به اضافه آلمان، در تلاش هستند که تا پیش از سر آمدن مهلت تعیین شده در ماه آذر برای توافق جامع هسته‌ای، این توافق را به هر قیمتی به انجام برسانند. به گزارش مهر به نقل از وردپرس، عربستان نسخه‌ای از این گزارش محرمانه را در اختیار اعضای شورای همکاری خلیج فارس قرار داده و از آنها خواسته تا از ارتباطات خود با کنگره آمریکا استفاده کرده و بر اعضای مجلس نمایندگان و همچنین سنای آمریکا فشاور بیاورند تا از نفوذ خود بر دولت "باراک اوباما" استفاده کرده و از حاصل شدن این توافق جلوگیری کنند. وردپرس دیلی که سایتی متعلق به محافظه‌کاران آمریکایی است، در ادامه می‌نویسد: عربستان در این گزارش محرمانه به خطراتی که توافق جامع هسته‌ای برای این کشور به وجود می‌آورد اشاره کرده است. گفته می‌شود یکی از دلایل مخالفت عربستان با توافق ایران و غرب آن است که ریاض گمان می‌کند با بدست آمدن این توافق، ایران تبدیل به قدرت اصلی منطقه خاورمیانه می‌شود.