۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴

اظهارات پورمحمدی درباره کارکرد تعزیرات

وزیر دادگستری با تأکید بر لزوم تقویت جایگاه اجتماعی سازمان تعزیرات گفت: بخش زیادی از جامعه هنوز با مأموریت و فعالیت و دستاوردهای تعزیرات آشنا نیستند.
کد خبر : ۲۰۵۰۱۳
صراط: حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در نشست مدیران ستادی و اجرایی سازمان تعزیرات حکومتی کشور اظهار داشت: یکی از اهداف جامعه‌ای که می‌خواهد خوب زندگی کند، سلامت محیط کسب و کار است. گسترده‌ترین حوزه‌ای که در آن ملاک‌های فراوانی لحاظ شده، همین حوزه کسب و کار است.

وی با بیان اینکه رتبه سلامت اداری خیلی از کشورها به خاطر همین شاخص جابجا می‌شود گفت: بحث معاش و تأمین مایحتاج مردم در حوزه دین هم بسیار مورد تأکید قرار دارد. بخش بزرگی از این مسائل در حوزه نظارت و کنترل به دستگاه‌های مانند تعزیرات حکومتی سپرده شده است.تعزیرات حکومتی در حال حاضر جایگاه خود را تثبیت و هویت خود را پیدا کرده است و با بهبود روش‌ها و کیفی‌سازی فعالیت‌ها،‌ ارتقای سازمانی و استحکام احکام می‌توانیم این جایگاه را ارتقا دهیم.

پورمحمدی با اشاره به اینکه ساخت ساختمان و جذب نیرو و ارائه آمار عملکرد به عنوان علامت توسعه موردقبول است اما شاخص مطلوبیت نیست گفت: مطلوبیت آن است که مردم احساس کنند محیط کسب و کار خوب است و تأمین معاش با آرامش، قیمت و کیفیت مناسب صورت می‌گیرد و در این بین دغدغه و نگرانی وجود ندارد.هروقت این شاخصه‌ها در جامعه ایجاد شد می‌توان گفت کارمان خوب بوده است وگرنه اینکه تشکیلات راه بیندازیم که فلان کار را انجام دهیم، فایده ندارد.متأسفانه ما گرفتار فرآیند هستیم نه دغدغه نتیجه و محصول؛ فرآیند زمانی ارزش دارد که محصول به دست آید. نرخ بهره‌وری در کشور پایین است و در حالی که قرار بود به بالای 3 برسیم اما همچنان منفی هستیم و در این بین دستگاه تعزیرات هم استثنا نیست. اینکه گفته می‌شود 40 درصد کاهش پرونده داشتیم، نباید حاکی از ناامیدی مردم نسبت به پیگیری‌های ما باشد بلکه باید حاکی از کاهش وقوع تخلف‌ها باشد.

وزیر دادگستری با بیان اینکه باید تلاش کنیم محیط کسب و کار را بهبود ببخشیم، گفت: متأسفانه آنچه که آمارها می‌گوید نمرات ما خیلی خوب و جالب نیست و ما هم به عنوان تعزیرات و وزارت دادگستری در این بین سهیم هستیم.حجم قاچاق همچنان بالاست.یکی از مسائل مهم در اصلاح امور بخش مدیریت، قانون‌گذاری، قاعده‌گذاری‌، نظارت و برخورد است که چند بخش اول  مربوط به مدیریت کلان است ولی در بخش نظارت و برخورد نقش ما بیشتر است. باید هم حوزه خودمان را تقویت کنیم و هم کمک کنیم بخش‌های دیگر تقویت شوند. اگر جاهای دیگر ضعیف هستند ما نباید تند حرکت کنیم بلکه باید آرام‌تر حرکت کنیم تا دیگر بخش‌ها هم با ما همراه شوند. دلیل حمایت از گشت‌های مشترک هم همین است زیرا این گشت‌ها به هماهنگی بخش‌های مرتبط کمک می‌کند تا اقدامات به یک رفتار مشترک تبدیل شود.

پورمحمدی با بیان اینکه افکار عمومی باید مرتبط رصد شوند گفت: در برخی مسائل این کار لزومی ندارد اما در حوزه اقدامات و فعالیت‌های ما هیچ اشکالی ندارد که براساس ذهنیت و خواست مردم حرکت کنیم.اگر مردم بگویند فلان بخش برایمان بیشتر اهمیت دارد ما هم باید همان‌جا بیشتر تمرکز کنیم.

وی ادامه داد: سازمان تعزیرات دوران استقرار و ثبات خود را سپری کرده است و الان در دوره بازسازی و نوسازی هستیم. باید به عنوان مجموعه‌ای که می‌خواهد یک مأموریت درازمدت را برعهده بگیرد فعالیت کند.یکی از ارکان برجسته که باید مورد توجه قرار گیرد بحث ساختار در تعزیرات است که نیاز به تجدید و نوسازی داشت و در این چارت به چابک‌سازی توجه کردیم.همچنین بحث نیروی انسانی مورد نظر بود که در حوزه‌های اساسی مانند قضاوت باید به این نکته توجه داشت که نیروی انسانی حرف اول و آخر را می‌زند.نیروی انسانی اگر با انگیزه و منصف باشد حتما ضریب موفقیت را بالا می‌برد. بنده به رئیس قوه قضاییه پیشنهاد دادم تنها قضاتی که بیش از 90 درصد آرای آنها تأیید شده حق ارتقا داشته باشند که ایشان پذیرفتند اما گفتند بسیار سخت است. اما ما این طرح را در تعزیرات اجرا می‌کنیم.

وزیر دادگستری با اشاره به ارتقای جایگاه اجتماعی سازمان تعزیرات گفت: یک نظرسنجی در تهران انجام شد که نتایج آن نشان داد بخش زیادی از جامعه هنوز با مأموریت و فعالیت و دستاوردهای تعزیرات آشنا نیستند. باید برای تقویت جایگاه تعزیرات در سطح جامعه تلاش جدی صورت گیرد.
منبع: تسنیم