۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴
برای توسعه محتوای ایرانی-اسلامی

وزارت ارتباطات کوتاهی کرده است

رئیس دفتر آی‌سی‌تی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: موضوع پیوست فرهنگی باید آنقدر تکرار شود که بخش فرهنگ در تمام پروژه‌های آی‌سی‌تی نهادینه شود تا کنون وزارت ارتباطات درباره تحقق شعار توسعه محتوای ایرانی-اسلامی در فضای مجازی چه اقدامی انجام داده است.
کد خبر : ۲۰۵۰۱۴
صراط: مهدی فقیهی درباره نقش فرهنگ در توسعه فناوری اطلاعات و پروژه‌های کلان وزارت ارتباطات اظهار داشت: علیرغم صحبت‌هایی که از سوی مسئولان این وزارتخانه درباره لزوم توجه به فرهنگ و برخورداری از پیوست فرهنگی در طرح‌های کلان شنیده می‌شود اما تا به حال در این باره اقدام عملی را شاهد نبودیم.

رئیس دفتر آی‌سی‌تی مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: به دفعات از سوی بدنه این وزارتخانه و سازمان‌های زیر مجموعه آن اعلام شده که در حال کار روی پیوست فرهنگی هستند اما تا کنون خروجی نهایی این اقدامات دیده نشدند و خروجی ارائه‌شده‌ای نداشته‌اند.

وی ادامه داد: مرکز ملی فضای مجازی می‌تواند به عنوان مطالبه‌گر موضوع فرهنگ و پیوست فرهنگی را در پروژه‌های وزارت ارتباطات خواستار شود.

فقیهی در ادامه با ذکر مثالی تصریح کرد: وزارت ارتباطات هم اکنون پروژه‌های مهمی از جمله تدوین استراتژی پهن‌باند کشور و ارتقا به نسل‌های بالاتر موبایل را در دستور کار دارد و علیرغم این که اعلام می‌کند در این باره پیوست فرهنگی را در دست تدوین دارد اما هنوز نتیجه قابل ارائه‌ای از این وزارت مشاهده نشده است.

رئیس دفتر آی‌سی‌تی مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد:‌بر تدوین پیوست فرهنگی پروژه‌های فناوری اطلاعات انتظار این است که هدف و راه عملیاتی این پیوست مشخص شود. در این پیوست باید دقیقا مشخص شود که برای مثال از چه تولید‌کنندهای محتوای داخلی باید حمایت شود بودجه این حمایت چگونه تامین شود و در مجموع با پرهیز از کلی‌گویی طرح عملیاتی قابل اجرا و قابل نظارتی به عنوان پیوست فرهنگی در دل هر یک از پروژه‌های وزارت ارتباطات دیده شود.

وی خاطر نشان کرد: موضوع پیوست فرهنگی باید آنقدر تکرار شود تا از طریق کارشناسان و رسانه‌ها نهادینه شود و در هر پروژه‌ فناوری اطلاعات بخش فرهنگ گنجانده شود.

فقیهی تصریح کرد: عملکرد وزارت ارتباطات در بخش فرهنگ را باید در لابلای پروژه‌های این وزارتخانه جستجو کرد همچنان که در پروژه شبکه ملی اطلاعات حتی راجع به این شبکه اطلاعاتی وجود ندارد چه برسد به موضوع فرهنگ در این پروژه.

رئیس دفتر آی‌سی‌تی مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین با اشاره به اقدامات وزارت ارتباطات در موضوع روز محتوا در شبکه‌های اجتماعی گفت: برای مثال یکی از وظایف این وزارتخانه در توسعه محتوای ایرانی اسلامی در بستر شبکه‌های ارتباطی می‌تواند حمایت از توسعه شبکه‌های اجتماعی داخلی بومی باشد اما همچنان که این حوزه دارای متولیان بسیار است اما هیچ یک از متولیان از جمله وزارت ارتباطات و وزارت فرهنگ در این باره اقدام درخوری نکردند.
منبع: فارس