۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۷

المانیتور:تحریم‌تسلیحاتی ایران بایدرفع‌شود

یک پایگاه آمریکایی در گزارشی نوشت: «تحریم‌های تسلیحاتی ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل باید رفع شود».
کد خبر : ۲۰۵۱۲۶
صراط: پایگاه آمریکایی المانیتور روز سه‌شنبه در گزارشی بر لزوم رفع تحریم‌ تسلیحاتی ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد.

این پایگاه در گزارشی با بیان چهار دلیل بر لزوم رفع تحریم تسلیحاتی ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرد که آنرا اینگونه توصیف می‌کند: «اول، تحریم تسلیحاتی ایران، ضربه‌ای به اعتبار شورای امنیت سازمان ملل است چرا که این تحریم به جای آنکه با انگیزه‌های امنیت جهانی و منافع مشترک اعمال شود، با محاسبات خودخواهانه سیاسی اعمال شده است».

المانیتور در ادامه نوشت: «در سال 2006 جان بولتون نماینده آمریکا در سازمان ملل در نشست آیپک، در اظهارنظر معروفی، شورای امنیت را "ابزاری در جعبه برای چیدن و محدود کردن جاه‌طلبی‌های ایران" خوانده بود. در همان سال و به دنبال تصویب اولین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، ایران شروع به پرسش درباره کارکرد واقعی شورا کرد».

دومین دلیل لزوم رفع تحریم تسلیحاتی ایران هم اینگونه توصیف شده است: «این تحریم کاملا اصول عملی انزوای کشوری را که برای سال‌های طولانی در خط مقدم جنگ علیه گروه‌هایی چون داعش در خاورمیانه بوده‌اند، نادیده گرفته است؛ ایران برای بیش از یک دهه در جنگ با سازمان‌های تروریستی از قبیل "جیش العدل" و "جندالله" بوده؛ ایران تنها کشوری در منطقه است که مانع گسترش طالبان، القاعده و شاخه‌های وابسته به آن شده است».

در توضیح دلیل سوم هم آمده است: «تحریم‌های تسلیحاتی بسیار دور از واقعیات و مسائل ژئوپلتیک موجود است. اگر ایران از مفاد تحریم‌های تسلیحاتی تبعیت می‌کرد باید تهران به دولت عراق در شکستن محاصره "آمرلی" از نیروهای داعش کمک نمی‌کرد و یا به نیروهای شبه‌نظامی شیعه و پیشمرگه کمکی نمی‌کرد. البته که حفظ تحریم تسلیحاتی غیرواقعگرایانه، شکاف و ضربه‌ای دیگر به اقتدار و صلاحیت قانونی شورای امنیت است».

المانیتور دلیل آخر لزوم پایان تحریم تسلیحاتی را مبارزه ایران با قاچاق مواد مخدر و سوداگران مرگ می‌‌داند و اینطور می‌گوید: «ایران برای دهه‌ها در خط مقدم جنگ پرهزینه علیه قاچاق مواد مخدر بوده و به تنهایی در مقابل کارتل‌های خطرناک مواد مخدر حاضر در کریدور اصلی مسیر افغانستان به اروپا و روسیه قرار گرفته است؛ در این فرایند بیش از چهار هزار نیروی امنیتی ایران طی سال‌های اخیر جان خود را از دست داده‌اند».

این پایگاه در ادامه افزود: «بر اساس گزارش سال 2013 دفتر مواد مخدر و جرم سازمان ملل و علی رغم وجود تحریمهای مالی و تسلیحاتی ضد ایران، این کشور 80 درصد از تریاک کشف شده جهان و 30 درصد هروئین را از آن خود داشت. اما در حالی که کارتل‌های مواد مخدر در مرز شرقی ایران خود را بیش از پیش به سلاح‌های آخرین مدل و با تجهیزات پیش رفته مجهز می‌شوند، سازمان مللی که باید با این گروه‌ها مبارزه کند، ایران را تحریم تسلیحاتی کرده و توانایی این کشور برای جنگ موثر با قاچاق مواد مخدر را تضعیف می‌کند».

المانیتور به بحران اخیر در منطقه خاورمیانه ناشی از اقدامات گروه تروریستی داعش هم اشاره و تصریح می‌کند: «امروز وخامت اوضاع با توجه به مساله داعش، نیاز به لغو تحریم تسلیحاتی را بیش از پیش نمایان می‌کند؛ شرایطی به حدی هشداردهنده است که حتی برخی مقامات آمریکایی خواستار باز شدن باب همکاری امنیتی بیشتر با تهران تاکید داشته‌اند».

این پایگاه در پایان با انتقاد از سیاست خارجی آمریکا و غرب می‌افزاید: «حفظ وضعیت جاری که از سوی از ایران خواستار همکاری در قبال داعش و دیگر موضوعات امنیت منطقه شده، در حالی که حفظ تحریم‌های تسلیحاتی موجود تنها این ایده را در ذهن می‌پروراند که آمریکا و متحدانش هیچ استراتژی مشخصی در قبال خاورمیانه ندارند».
منبع: فارس