۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۲

حاصل ۱۳ سال حضور بیگانگان در افغانستان

۱۳ سال حضور نظامیان خارجی در افغانستان سبب سختی‌ و چالش‌های فراوانی برای مردم این کشور شده و هنوز مشخص نیست که چه تعداد از آن‌ها قربانی خواسته‌های سلطه‌جویانه غرب در این کشور شده‌اند.
کد خبر : ۲۰۵۳۳۴

صراط:  13سال حضور نیروهای خارجی در افغانستان باعث شده تا مردم این کشور با سختی‌ها و چالش‌های فراوانی از جمله قربانی شدن عزیزان و اطرافیانشان روبرو باشند.

اکنون با خروج نیروهای انگلیسی از افغانستان، هنوز مشخص نیست که چه تعداد از مردم افغانستان قربانی خواسته‌های سلطه‌جویانه نیروهای خارجی در این کشور شده‌اند.

این در حالیست که روزنامه «ایندیپندنت» چاپ لندن از کشته ‌شدن 453 نیروی ارتش انگلیس در طول 13 سال حضور نظامیان آنها در افغانستان خبر می‌دهد، اما همچنان تعداد قربانیان افغان در سایه‌ای از ابهام باقی می‌ماند.

در سال‌های اولیه اشغال افغانستان توسط نیروهای خارجی خصوصا آمریکا و انگیس که در اکتبر سال 2001 میلادی آغاز شد، آمار کشته‌ها و زخمی‌ها از طریق مطبوعات و جراید محلی منتشر می‌شد.

از سویی «گاردین» با استفاده از داده‌های آژانس‌های امدادرسان گزارش داد که احتمالا 20 هزار نفر از مردم افغانستان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در سال نخست حضور نیروهای خارجی در این کشور کشته شدند.

در این خصوص روزنامه «لس‌آنجلس‌تایمز» نیز می‌نویسد: در نخستین سال از حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان 1201 نفر از مردم این کشور کشته شدند که البته این آمار از منابع غیررسمی نقل شده است و این مطلب اختلاف فاحش آمار منتشر شده گاردین را با این روزنامه نشان می‌دهد.

هیئت کمک‌رسانی سازمان ملل متحد در ماه‌های اخیر تلاش کرد تا با گردآوری اطلاعات و آمارهای کشته‌های مردم افغانستان در یک پایگاه داده آمار دقیقی را به دست آورد.

آمارهای آنها در خصوص کشته‌های غیرنظامیان افغانستان فقط میزان تلفات را در سال‌های 2007 تا ژوئن 2014 میلادی را نشان می‌داد که بر اساس آن 11هزار و 614نفر از مردم افغانستان در طول این زمان کشته شدند.

باید توجه داشت که این آمار تنها تلفات مردم افغانستان را در نیمی از مدت 13 ساله حضور نظامیان خارجی در این کشور را مورد بررسی قرار داده است و حتی احتمال این نیز وجود دارد که آمار اعلام شده خیلی کمتر از واقعیت موجود در این کشور باشد.

همچنین موسسه «واتسون» که زیر نظر دانشگاه براون آمریکا فعالیت می‌کند در قسمتی از پروژه خود موسوم به «تلفات جنگ» تعداد کشته‌های مردم افغانستان را در طول 13 سال حضور نظامیان آمریکایی در این کشور  را 21هزار نفر معرفی کرده است.

با وجود آمارهای ضدونقیض فراوان از سوی رسانه‌ها و نهادهای مختلف، هرگز تعداد دقیق تلفات مردم افغانستان در جریان 13 سال حضور نظامیان خارجی در این کشور مشخص نخواهد شد.

منبع: تسنیم