۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۷

سخنرانی سیدحسن‌نصرالله درشب عاشورا

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: از خداوند می‌خواهیم که توفیق احیای شب عاشورا را به ما اعطا کند و از تمام کسانی که در روزهای گذشته برای تامین امنیت مجالس عزاداری بسیج شدند، تشکر می‌کنیم.
کد خبر : ۲۰۶۱۴۹
صراط: سید حسن نصرالله در جمع عزاداران حسینی در جنوب بیروت گفت: در مورد مجلس نمایندگان باید گفت که دوره مجلس کنونی به زودی پایان می یابد و مهلت برگزاری انتخابات کمتر می شود، بنابراین اکنون سه گزینه وجود دارد یا برگزاری انتخابات یا تمدید مجلس یا خلأ.

به گزارش پایگاه خبری النشره، دبیرکل حزب الله تاکید کرد: جای بسی تاسف است که  اتهام زنی کشور را به سمت خلأ می برد و این چیزی است که ما قبول نداشته وآن را رد می کنیم و از روز نخست به تمام دوستان و متحدان خود گفتیم که آماده برگزاری انتخابات هستیم و از نظر ما تمدید منعی ندارد و باید هر چیزی را که مانع می شود کشور دچار خلا شود، انجام داد.

سید نصرالله افزود: اکنون به نقطه بسیار حساسی رسیده ایم که سرنوشت مجلس در گروی آن است و همه ما باید کمک کنیم که کشور از این تنگنای بزرگ نجات یابد.

موضوع ریاست جمهوری ربطی به کشورهای منطقه ندارد

وی ادامه داد: در مورد انتخابات ریاست جمهوری نیز بر این باوریم که هیچ کس در کشور نیست که خلأ ریاست جمهوری را بپذیرد و ما می خواهیم که در سریع ترین زمان ممکن رئیس جمهور در قصر بعبدا مستقر شود و از گروههای سیاسی نیز توقع داریم که این پرونده را از نیروهای منطقه ای بازپس بگیرند.

دبیر کل حزب الله افزود: برخی کشورهای منطقه متحد ما و برخی دیگر متحد گروهی دیگر هستند و از نظر ما موضوع ریاست جمهوری ربطی به کشورهای منطقه ندارد.

وی یادآور شد که سوریه اعلام کرد آنچه متحدان ما در لبنان می پذیرند ما نیز بر اساس آن عمل خواهیم کرد و در مورد ایران نیز دیدارهای متعددی با مسئولان این کشور صورت گرفت و به همه اعلام شد که  این موضوع ، مساله داخلی لبنان است و در نهایت روشن است ایران در نظر دارد که انتخابات صورت بگیرد و ما به عنوان یک گروه سیاسی در کشور نسبت به متحد منطقه ای خود خرسند و آسوده خاطر هستیم.

ارتباط دادن موضوع ریاست جمهوری به پروند اتمی ایران اشتباه است

وی تاکید کرد: برخی تلاش کردند که موضوع ریاست جمهوری را به پرونده اتمی ربط دهند که این اشتباه است زیرا ایران با ربط دادن پرونده اتمی به هر پرونده ای دیگری مخالف است.

سید نصرالله افزود: گروه ما از  قدرت تصمیم گیری داخلی و ملی برخوردار است  و این چیزی است که باید در گروه دیگر نیز تحقق یابد.

وی یادآور شد: ما از نامزدی مشخص حمایت می کنیم و همه آن را می دانند و این نامزدی از بهترین نمایندگی مسیحی و ملی برخوردار است و برخی می گویند باید از حمایت این نامزدی دست برداشت که این منصفانه نیست.

دبیر کل حزب الله لبنان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به لبنانی ها و گروههای سیاسی این کشور می گویم که اگر در انتظار تغییرات منطقه ای هستید انتظار شما به درازا خواهد کشید.

وی افزود: اما در مورد رخدادهای شمال باید بگویم که اطلاعات و دستاوردها و تحقیقات آنچه را که برای طرابلس  و شمال کشور طراحی شده بود، برملا کرد و تردیدی نیست که طرفی که مسئولیت اصلی را در این خصوص را به دوش دارد، ارتش لبنان است و این نهاد نیز با تحمل توهین هایی که به آن شد همچنان به کار خود ادامه داد و مسئولیت پذیر بوده و موفق شد.

سید نصرالله گفت: ما ایمان داریم که ارتش لبنان و نیروهای امنیتی رسمی، امنیت و بقای لبنان را تضمین می کنند همانطور که قابلیت های و شایستگی خود را در تجاوزات خطرناک به اثبات رساندند و هنگامی که امکانات مادی برای آنان فراهم شود قادرند این مسئولیت را بپذیرند.

وی در قسمت دیگری از اظهاراتش گفت: انصاف حکم می کند که بگوییم که عامل اصلی دیگری که کمک کرد لبنان از این مصیبت بزرگ بیرون آید موضع اهالی شمال و نیز مراجع دینی و سیاسی اهل تسنن لبنان بود و اگر این موضع نبود روند امور در شمال و طرابلس به نقطه خطرناکی می رسید و ما از این موضع و رفتار و عملکرد قدردانی می کنیم.

وی افزود: باید بگویم که نقش برجسته در این موضع گیری از آن جریان المستقبل و رهبری آن بود هرچند ما در بسیاری از مواضع و تحلیلات و نیز ارزیابی ها اختلاف داریم که در برخی موارد به دشمنی هم رسیده است اما اخلاق حکم می کند هنگامی که موضعی صحیح و شرافتمندانه اتخاذ می شود صرف نظر از تمام اختلافات با جریان المستقبل از آن قدردانی کنیم .

در این راستا در رسانه ها فراخوان گفت وگو دادم زیرا اگر می خواهیم کشور را حفظ کنیم باید با یکدیگر گفت وگو کنیم و در هفته های گذشته برخی طرفهای متحد و دوست با ما وارد گفت وگو شده و گفتند که آیا زمان گفت وگو بین المستقبل و حزب الله فرا نرسیده است و ما نیز گفتیم که از نظر ما مانعی در این خصوص وجود ندارد.

من اعلام کردم که آماده گفت وگو هستیم و این موضع در حال بررسی و پیگیری است و ما از هر حمایتی به ارتش حمایت می کنیم

منبع: تسنیم