۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸

سفر دبیرکل جدید ناتو به افغانستان

دبیرکل جدید ناتو در سفری دو روزه و برای دیدار با رئیس‌جمهور افغانستان عازم کابل شده است.
کد خبر : ۲۰۶۴۰۹
صراط: جینز ستالتنبرگ، دبیر کل جدید ناتو به کابل سفر کرده است. پس از آغاز حکومت جدید در افغانستان، این اولین سفر یک مقام بلندپایه ناتو به کابل است.

گفته می شود که قرار است آقای ستالتنبرگ در این سفر دو روزه با محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان و شماری دیگر از مقامات افغان دیدار کند. در این سفر قرار است دبیرکل ناتو به ولایات جنوبی این کشور نیز سفر کرده و با نیروهای این سازمان دیدار کند.

این سفر به افغانستان در حالی صورت می گیرد که حکومت وحدت ملی افغانستان یک روز پس از آغاز کارش، سند موافقتنامه امنیتی با نیروهای ناتو را امضا کرد. موافقتنامه امنیتی میان کابل و ناتو توسط اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان و موریس یوخمس نماینده ویژه غیر نظامی ناتو در افغانستان امضا شد.

بر اساس این موافقتنامه، شماری از نیروهای ناتو در افغانستان باقی می مانند اما ماموریت اصلی این نیروها پس از 2014 آموزش، مشورت‌دهی و حمایت از نیروهای نظامی و امنیتی افغانستان خواهد بود.

سفر سرمنشی ناتو به افغانستان در حالی صورت می گیرد که مقامات پاکستانی اعلام کردند قرار است ژنرال راحیل شریف رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان نیز امروز به افغانستان سفر کند. این مقام پاکستان در سفر یک روزه اش به کابل با رئیس جمهوری و رئیس اجرایی، وزیر دفاع، مشاور امنیت ملی و مقامات نظامی دیگر افغان دیدار می کند. از آغاز کار حکومت وحدت ملی در افغانستان این دومین سفر یک مقام بلند پایه پاکستان به افغانستان است.

نزدیک به سه هفته پیش سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی و روابط خارجی نخست وزیر پاکستان نیز به کابل آمد و از رئیس جمهور و رئیس اجرایی دعوت کرد تا به اسلام آباد سفر کنند. رئیس جمهوری افغانستان در این دیدار گفته بود که نباید تنها به صحبت در مورد صلح اکتفا کرد بلکه باید به آن عمل کرد.

منبع: فارس
برچسب ها: ناتو