۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵

قسط پنجم دارایی‌های ایران پرداخت نشد

در حالی‌ که ۱۳ آبان، موعد پرداخت پنجمین قسط از اقساط شش‌گانه ایران بر اساس تمدید توافق ژنو، به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار بود اما تاکنون با گذشت ۵ روز، خبری از پرداخت منتشر نشده است.
کد خبر : ۲۰۶۸۵۵
13صراط: آبان (3 نوامبر) موعد پرداخت پنجمین قسط از اقساط شش گانه ایران بر اساس تمدید توافق ژنو، به مبلغ 500 میلیون دلار بود که تاکنون با گذشت 5 روز خبری از پرداخت منتشر نشده است.
 
البته این موضوعی جدید نیست بطوریکه تمام اقساط قبلی نیز با تاخیر واریز شدند که با توجه به دقت طرف غربی در انجام تعهدات ایران در زمان تعیین شده، جای بسی تامل دارد.
 
برای مثال قسط سوم با تاخیر 35 روزه و قسط چهارم با تاخیر 27 روزه به حساب بانک مرکزی ایران در کشور امارات واریز شد.
 
بر اساس توافق صورت گرفته در مورد تمدید چهار ماهه برنامه اقدام مشترک، آمریکایی‌ها پذیرفته‌اند که تمهیدات لازم برای آزادسازی به‌موقع اموال بلوکه شده ایران را فراهم آورند.
 
دو قسط اول به مبلغ یک میلیارد دلار از سوی ژاپن و دو قسط دوم از سوی پالایشگاه‌های هند به مبلغ 900 میلیون دلار به حساب بانک مرکزی ایران در کشورهای ثالث واریز شده است.
 
مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در سوم آذر ماه 1392 برابر با 24 نوامبر 2013 به توافق موقتی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» منتج شد که بر اساس آن طرف‌های غربی متعهد شدند تا برخی از تحریم‌ها علیه این کشور را کاهش داده و در ازای کاهش گام به گام فعالیت‌های هسته‌ای ایران، 4.2 میلیارد دلار از درآمدهای بلوکه شده نفتی آن را طی 8 قسط آزاد سازند.
 
این توافق در 30 دی همان سال برابر با 20ژانویه 2014 وارد مرحله اجرا شد و در 20 جولای 2014 برابر با 29 تیر 1393 مهلت اجرای آن به پایان رسید.
 
ایران و گروه 1+5 در 28 تیر ماه 1393 پس از دو روز رایزنی توافق کردند تا این دوره برای مدت 4 ماه دیگر تمدید شود. اکنون 2 هفته مانده است تا این مهلت به پایان برسد.
 
یکی از مفاد تمدید 4 ماهه توافق موقتی ژنو، آزادسازی 2.8 میلیارد دلار دیگر از درآمدهای نفتی بلوکه شده ایران بود.
 
قرار شد تا این اقساط طی 6 مرحله و به فاصله هر 3 هفته یک بار به حساب بانک مرکزی ایران در کشورهای ثالث واریز شود.
منبع: فارس