۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۵

ابهام هزار و 300 میلیاردی در واردات بنزین

در 6 ماه ابتدایی سال 93 جمعا 3 میلیارد و 900 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است که براساس اسنادی که در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفت در این مدت 1357 میلیارد تومان پرداخت اضافی نسبت به تولید بنزین با ریفورمیت پتروشیمی در داخل کشور صورت گرفته است.
کد خبر : ۲۰۶۹۳۰
صراط: در 6 ماه ابتدایی سال 93 جمعا 3 میلیارد و 900 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است که براساس اسنادی که در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفت در این مدت 1357 میلیارد تومان پرداخت اضافی نسبت به تولید بنزین با ریفورمیت پتروشیمی در داخل کشور صورت گرفته است.
 
براساس متن قراردادی که بین شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی و پتروشیمی نوری به امضا رسیده است قیمت فوب نفتا منطقه خلیج فارس که در نشریه platts منتشر می شود مورد محاسبه قرار می گیرد.
 
قیمت محصول تولیدی (ریفورمیت) مجتمع پتروشیمی نوری   
 
براساس قیمت‌های اعلام شده در نشریه platts قیمت فوب نفتا در خلیج فارس در ماه ژوئن 930 دلار، در ماه جولای 930 دلار، در ماه مارس 892 دلار و در ماه آپریل 909 دلار اعلام شده است.
 
قیمت نفتا در نشریه platts
 
با یک محاسبه ساده میانگین قیمت نفتا در 4 ماه اعلام شده 915 دلار بوده که این رقم به اضافه رقم ثابت 220 دلار بر تن که در فرمول بالا (فایل قابل دانلود) آمده است رقم 1135 دلار بر تن را به دست می‌دهد، در نهایت با یک محاسبه ساده دیگر می توان گفت به ازای هر بشکه نفتا 109 دلار به شرکت پتروشیمی نوری پرداخت می شد.

اما براساس آمارهای اعلام شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش فراروده های نفتی قیمت هر بشکه بنزین در فوب خلیج فارس 119 دلار است اما قیمت بنزین وارداتی برای ایران در هر بشکه 128 دلار تمام می شود.

براین اساس می توان گفت مابه التفاوت تولید بنزین در داخل کشور با بنزین فوب خلیج فارس 10 دلار و با بنزین وارداتی 19 دلار است که در هر لیتر بنزین وارداتی 12 سنت اضافه پرداخت صورت گرفته است.

همچنین براساس آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی در 6 ماهه ابتدایی سال جاری 3 میلیارد و 900 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است که با توجه به این رقم واردات و قیمت بنزین وارداتی می توان گفت یک هزار و 357 میلیارد تومان پرداخت اضافی بابت واردات بنزین به کشور صورت گرفته است.

براساس اعلام سازمان محیط زست واردات بنزین به دلیل آلایندگی تولید بنزین در پتروشیمی ها انجام می شود که پس از تحقیق و بررسی در 3کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی این ادعا رد شد.