۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۳
انصراف مراکش از میزبانی جام ملت ها

ابولا فوتبال آفریقا را بلاتکلیف کرد

دولت مراکش اعلام کرد که به دلیل نگرانی ناشی از انتشار بیماری 'ابولا' از میزبانی جام فوتبال ملت های آفریقا انصراف داده است.
کد خبر : ۲۰۶۹۴۱
صراط: دولت مراکش اعلام کرد که به دلیل نگرانی ناشی از انتشار بیماری 'ابولا' از میزبانی جام فوتبال ملت های آفریقا انصراف داده است. 

به گزارش خبرگزاری 'فرانسه'، وزارت ورزش مراکش روز گذشته (شنبه) طی بیانیه ای اعلام کرد: تصمیم مذکور بنا به دلایل بهداشتی و نگرانی های جدی مربوط به خطر انتشار ابولا اتخاذ شده است.
 
مراکش که پیش تر نیز پیشنهاد به تعویق افتادن بازی های نهایی جام ملت های آفریقا را مطرح کرده بود، فرصت تعیین شده از سوی کنفدراسیون فوتبال آفریقا برای تایید میزبانی این بازی ها را که قرار است از 17 ژانویه تا 8 فوریه (27 دی – 19 بهمن) سال میلادی آینده برگزار شود، رد کرد.
 
مهلت تایید میزبانی این کشور تا روز شنبه تعیین شده بود.
 
تصمیم درباره مکان برگزاری این بازی ها در هفته جاری و همزمان با برگزاری نشست کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آفریقا در قاهره پایتخت مصر گرفته خواهد شد.
 
این فدراسیون روز شنبه اعلام کرده بود که تا زمان برگزاری نشست مذکور در روز سه شنبه هیچ گونه اظهار نظر رسمی نخواهد کرد.
 
رباط در این بیانیه علاوه بر مساله ابولا به دلایل بشردوستانه و مسوولیتی که در قبال میهمانانش دارد استناد کرد.
 
مراکش نگران است که شرکت کنندگان غرب آفریقا طی این بازی ها ناقل ویروس مرگبار ابولا باشند و صنعت گردشگری که منبع درآمد مهمی برای رباط محسوب می شود، آسیب ببیند.
 
این کشور پیشنهاد داده بود که جام ملت های آفریقا از ژانویه 2015 به ژوئن (خرداد/تیر) 2015 و حتی ژانویه 2016 موکول شود.
 
مراکش به خاطر کناره گیری از میزبانی جام ملت های آفریقا ممکن است به مدتی قابل توجه از امکان حضور در این بازی ها محروم شود.
 
این کشور روز گذشته اعلام کرد که می تواند میزبانی بازی های نهایی جام مذکور را در سال 2017 بر عهده بگیرد.
 
پیش تر میزبانی این دوره از بازی ها را لیبی بر عهده داشت که به خاطر مسائل امنیتی و تاخیر در آماده سازی ورزشگاه ها از آن انصراف داد و اکنون کنفدراسیون فوتبال آفریقا ناگزیر است جایگزینی برای آن بیابد.
 
میزبانی جام ملت های آفریقا 2019 به کامرون، سال 2021 به ساحل عاج و در سال 2023 به گینه واگذار شده است.
 
موج جدید همه گیری ابولا در غرب آفریقا که تاکنون جان حدود 5 هزار نفر را گرفته است، از زمان شناسایی این بیماری در سال 1976 تاکنون بی سابقه بوده و حتی به دیگر قاره ها از جمله آمریکای شمالی و اروپا نیز رسیده است.

منبع: پویش
منبع: ایرنا