۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۴
در مذاکره سیاسی

آشنا: شاید برد-برد مفهوم دقیقی نداشته باشد

مشاور فرهنگی رئیس جمهور در مراسم رونمایی از ارج‌نامه آیت‌الله تسخیری خطاب به این عالم برجسته حوزه تقریب مذاهب گفت: امت اسلامی بسیار برای ارزش‌های شخصیتی شما ارزش قائل‌اند اما متاسفانه حضرتعالی در جامعه ما بسیار غریب هستید!
کد خبر : ۲۰۷۱۹۰
صراط: مراسم بزرگداشت آیت‌الله محمدعلی تسخیری به همراه رونمایی از 3 اثر مرتبط با زندگی، افکار، خدمات این عالم تقریبی صبح امروز با حضور نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسام‌الدین آشنا معاون فرهنگی رئیس جمهور، ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و خود آیت‌الله محمدعلی تسخیری برگزار شد.

حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهور در این مراسم خطاب به آیت‌الله تسخیری گفت: آیت الله محمدعلی تسخیری حضرتعالی با خلق محمدی(ص) و سیره علوی(ع) روح و جان بسیاری از ما را «تسخیر» کردید.

وی سپس اظهار کرد: من سالها پیش افتخار شاگردی آیت الله تسخیری را در درس اصول فقه مقارن داشتم، از آن زمان تا امروز سخنان ناگفته بسیاری درباره شخصیت ایشان وجود دارد که شاید این چند دقیقه بهانه‌ای باشد برای طرح بخشی از آنها.

آیت‌الله تسخیری به مثابه یک استاد

مشاور فرهنگی رئیس جمهور ادامه داد: برخی از استادان در حوزه متن را می‌خوانند و شرح می‌دهند. عده‌ای دیگر از خارج می‌خوانند و تطبیق می‌دهند و عده کمی هم هستند که احتیاجی به متن ندارند. وقتی موضوع را توضیح می‌دهند و بحث را تمام می‌کنند، طلاب تازه آغاز به تفکر و اندیشه می‌کنند، اینها در کمترین وقت موضوع را با کیفیتی بالا ارائه می‌دهند و به گونه‌ای تدریس می‌کنند که گویی متن در درون آنها جریان دارد. آیت‌الله تسخیری چنین استادی بود.

آیت‌الله تسخیری به مثابه متکلم طراز جامعه جهانی

آشنا در بخش دیگری از سخنانش گفت: متکلم بودن در جامعه امروز بسیار دشوار است. ایده‌های فراوانی در جهان وجود دارد و زمینه‌های کلامی بسیار اندکند. به همین خاطر رقابت کلامی بسیار دشوارتر از رقابتهای سیاسی یا اقتصادی است.

وی افزود: در مذاکرات سیاسی، مذاکره‌کنندگان به قدت ملی خود اتکا می‌کنند اما متکلم اسلامی امروز که نماینده نه تنها ملت بلکه نماینده یک امت است و باید با قدرت استدلال و منطق و آداب گفت‌وگو کار را به سامان برساند.

به گفته آشنا شاید در مذاکره سیاسی مفهوم «برد-برد» محل مناقشه باشه و هیچ مفهوم دقیقی نداشته باشد، اما شاید در یک گفت‌وگوی کلامی مفهوم «برد-برد» معنا داشته باشد. متکلمان هم می‌آموزند و هم به یکدیگر می‌آموزانند.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور ادامه داد: آیت‌الله تسخیری در طول دوره فعالیت‌اش بسیار آموخته. این بزرگمرد در طول تلاش‌اش در حوزه تقریب مذاهب، عمیق بوده و عمیق‌تر شده، روادارتر و مدارامدارتر شده است.

وی گفت: او به ما آموخت که مدارا کنید تا با شما مدار کنند، به دیگران گوش کنید تا به شما گوش کنند، به دیگران احترام بگذارید تا به شما احترام بگذارند. چقدر امروز ما به این ادب و مدارا و عمق و دورنگری آیت‌الله تسخیری نیازمند است!

حسام الدین آشنا در پایان سخنانش باز خطاب به آیت‌الله تسخیری گفت: جامعه اسلامی و امت اسلامی بسیار برای ارزش‌های شخصیتی شما ارزش قائل‌اند اما متاسفانه حضرتعالی در جامعه ما بسیار غریب هستید! کاش اسلام رحمانی که شما معرف آن هستید بتواند کماکان اعتدال اسلامی را در جامعه اسلامی امروز ما ترویج کند و همگان بر آن تصریح کنند. امیدوارم این مراسم فقط رونمایی از کتاب نیاشد، بلکه رونمایی از یک مکتب و منش و راه باشد.

منبع: تسنیم