۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۱

عباس:حماس‌مسئول‌انفجارهای‌غزه‌است!

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز سه شنبه در سخنانی در مراسم یادبود شهید یاسر عرفات در مقر تشکیلات خودگردان، جنبش حماس را مسئول انفجارهای اخیر در غزه معرفی کرد و مخالفت خود را با تشکیل کمیته تحقیق در این باره اعلام کرد.
کد خبر : ۲۰۷۴۷۳

رئیس تشکیلات خودگردان؛ حماس را به «کارشکنی» و «نابود کردن» توافقنامه آشتی فلسطینیان متهم کرد و افزود: کسانی که این انفجار‌ها را در غزه طراحی کرده‌اند رهبران حماس هستند و آنان مسئول این کار به حساب می‌آیند.

گفتنی است حدود ۱۰ انفجار روز جمعه اموال و دارایی‌های مقامات فتح (حزب عباس) را در نوار غزه که حماس کنترل آن را در سال ۲۰۰۷ به دست گرفت، هدف قرار گرفت.

محمود عباس در حالی حماس را متهم می‌کند که هنوز کمیته حقیقت یابی در این زمینه تشکیل نشده و هیچ مدرک و دلیلی دال بر دست داشتن اعضای حماس در این انفجار‌ها ارائه نکرده است.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز پس از نطق محمود عباس، «دروغ‌ها» و «توهین‌های» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی را محکوم کرد.

حماس با صدور بیانیه‌ای سخنان عباس را غیر مسئولانه و تنش زا خواند و تاکید کرد که عباس با بیان این اظهارات بی‌اساس می‌خواهد از مسئولیت‌های خود در قبال محاصره نوار غزه، به بن بست رسیدن آشتی ملی، توقف عملیات بازسازی و رنج و محنت‌های فلسطینیان شانه خالی کند و تنها طرفی که از این اظهارات تفرقه افکنانه سود می‌برد دشمن صهیونیستی است.

«سامی ابوزهری» در سخنانی در صفحه شخصی خود در فیسبوک اظهار داشت: «ما انتظار داشتیم عباس در این مراسم سخنانی در راستای تقویت وحدت ملی و ورود به مرحله تازه‌ای از مبارزات با دشمن صهیونیستی بیان کند اما متاسفانه او بدون هیچ دلیل و مدرکی و حتی قبل از تشکیل کیمته حقیقت یاب به ناحق حماس را مسئول انفجارهای اخیر معرفی کرد.»

جنبش حماس پس از انفجار منازل رهبران جنبش فتح در باریکه غزه با صدور بیانیه‌ای به شدت این اقدام جنایتکارانه را محکوم و خواستار شناسایی هرچه سریع‌تر مجرمان و محاکمه آن‌ها در دادگاه شده بود.

از سوی دیگر، نماینده پارلمان فلسطین تاکید کرد که اظهارات محمود عباس آکنده از دروغ و اتهامات بی‌پایه و اساس بود و عباس با بیان چنین اظهاراتی می‌خواهد بر شکست سیاسی خود سرپوش بگذارد.

«مشیر مصری» تصریح کرد که عباس می‌خواهد با اتهام زنی به حماس بحران داخلی جنبش فتح را به این جنبش انتقال دهد و جای تعجب است او که ده سال منتظر تحقیق در مورد دلایل شهادت یاسر عرفات بود و جرات نداشت اتهامی در این زمینه به دشمن صهیونیستی وارد کند، چگونه حتی قبل از تشکیل کمیته حقیقت یاب و بدون هیچ مدرکی حماس را به دست داشتن در انفجارهای اخیر متهم می‌کند.

وی اظهار داشت که مرتبط ساختن عملیات بازسازی غزه به انفجارهای اخیر اقدامی بی‌سابقه و خطرناک است که مسئولیت پیامدهای آن متوجه عباس خواهد بود.

منبع: ابنا