۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۶

بشار اسد را نمی توان به دام انداخت

تحلیلگر سیاسی سوریه تاکید کرد: تصمیم دولت دمشق در قبال طرح بین المللی نماینده ویژه سازمان ملل به سوریه در چارچوب پایبندی به تمامیت ارضی این کشور خواهد بود و بشار اسد را نمی توان با شعارهای پرطمطراق سیاسی فریب داد.
کد خبر : ۲۰۷۵۸۱
صراط: «عفیف دلا»،تحلیلگر سیاسی سوریه در خصوص طرح «استفان دی مستورا»، نماینده ویژه سازمان ملل به سوریه گفت:هر طرح جدیدی برای حل بحران سوریه باید نتیجه توافق‌های بین المللی و نه نتیجه کوشش شخصی فردی باشد  و در غیر این صورت هیچ طرحی موفق نخواهد بود.
 
طرح دی مستورا برآیند نظر قدرت‌های بین المللی است
 
این تحلیلگر سیاسی سوریه تاکید کرد:ما می‌توانیم طرح نماینده ویژه سازمان ملل به سوریه را نتیجه سفر دوره‌ای او در منطقه و خارج آن بدانیم و اینکه او پس از دستیابی به توافقی بین طرف‌های بین المللی تاثیرگذار در بحران سوریه و ایجاد ابتکاری نو به دمشق رفته است.
 
عفیف دلا تاکید کرد: به اعتقاد من طرح دی مستورا یا  هر طرف‌ دیگر در صورتی که موافقت قدرت‌های بین المللی و حسن نیت با خود نداشته نباشد هرگز موفقیت آمیز نخواهد بود، حل و فصل بحران سوریه با منافع این کشور گره خورده است هر طرحی که تامین کننده منافع سوریه باشد به بحران منطقه و نه تنها سوریه پایان می‌بخشد.
 
این تحلیلگر سوری تاکید کرد:دی مستورا چیزی از جانب خودش مطرح نمی‌کند بخصوص که غربی‌ها اهرم‌های قوی همچون داعش، القاعده و دیگر گروه های تندرو برای اعمال فشار بر سوریه دارند، بنابراین دی مستورا از طریق تلاشش برای به راه انداختن روند سیاسی در حل بحران سوریه احتمالا توافق جامعه بین المللی را برای طرح تعلیق درگیری در برخی مناطق سوریه بدست آورده است.   
 
وی تاکید کرد: اگر طرح دی مستورا بر این اساس باشد که سوریه و نه طرف مقابل آن، امتیازدهی کند مطمئنا این طرح ناکام خواهد ماند، حاکمیت ملی خط قرمز دمشق است اما چنانچه امتیازهایی که از دمشق خواسته می‌شود در راستای منافع مردم سوریه باشد و تعرضی به حاکمیت ملی این کشور نباشد، بی‌تردید دولت سوریه هم انعطاف نشان خواهد داد.
 
عفیف دلا گفت:واضح است که  تدوین ساختار ظاهری طرح به نام دی مستورا تمام شده اما مضمون آن نتیجه توافق بین المللی است بخصوص زمانی این طرح ارائه شده که ارتش سوریه برای نبرد بزرگ در حلب آماده می‌شود.
 
بشار اسد را نمی‌توان در دام سیاسی انداخت
 
وی افزود:در عین حال با توجه به اینکه اولویت دمشق مقابله با داعش و دیگر گروه‌های مسلحی است که به خاطر منافع آمریکا در منطقه حمام خون در سوریه به راه انداخته‌اند تصمیم دمشق نمی‌تواند از تعهد آن به حفظ تمامیت ارضی سوریه جدا باشد، دولت بشار اسد را نمی توان با شعارهای پر طمطراق سیاسی به دام انداخت و اگر غرب و بخصوص آمریکا قدرت سوریه را درک نکرده بود، یکی پس از دیگری برای سوریه طرح ارائه نمی‌داد.
منبع: فارس