۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۹

تیم مذاکره‌کننده به تهران بازگشت

وزیر امور خارجه کشورمان و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بعد از سه روز مذاکره فشرده و حساس در مسقط به تهران بازگشتند.
کد خبر : ۲۰۷۶۴۷
صراط: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و تیم مذاکره کننده هسته‌ای بعد از سه روز مذاکره فشرده و حساس در مسقط به تهران بازگشت.
 
هتل البستان شهر مسقط پایتخت عمان در سه روز گذشته میزبان مذاکرات هسته‌ای ایرن و 1+5 و همچنین نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، آمریکا و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا بود.
 
محمدجواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران، آمریکا و کاترین اشتون هماهنگ کننده گروه 1+5 روزهای یکشنبه و دوشنبه 18 و 19 آبان ماه طی چهار دور و به مدت 12 ساعت به گفت‌وگو درباره رفع اختلافات موجود بر سر راه توافقنامه جامع هسته‌ای پرداختند.
 
سید عباس عراقچی بعد از این رایزنی‌ها در جمع خبرنگاران گفت: از آنجا که همه موضوعات به نوعی به هم گره خورده، این کار را سخت‌تر می‌کند و اینکه ما تا سوم آذرماه بتوانیم به نتیجه برسیم کار دشواری است، فرصت کم است، اما ناامید نیستیم.
 
معاون وزیر خارجه کشورمان همچنین عنوان کرد: احتمال دارد در کلان قضیه به توافق برسیم و نمی‌توان گفت پیشرفت یا پسرفتی در مذاکرات داشتیم.
 
عضو ارشد تیم مذاکره کننده همچنین در گفت‌وگویی دیگر با بیان اینکه پیشنهادها و ایده‌هایی که به خصوص از طرف ایران ارائه شده، ظرفیت رسیدن به راه‌حل مورد قبول را دارد، گفت: تا آخرین لحظه پشت میز مذاکره هستیم و معتقدیم رسیدن به تفاهم تا قبل از 3 آذر شدنی است.
 
نهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای نیز دیروز (سه‌شنبه) 20 آبان ماه به ریاست ظریف و اشتون و با حضور هیأت‌های مذاکره کننده ایران و شش کشور در مسقط برگزار شد.
 
تیم مذاکره کننده ایرانی به ریاست عراقچی و روانچی معاونان ظریف پس از برگزاری نهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای بین ایران و 1+5 که یک ساعت به طول انجامید، با هیات‌های روسیه و چین به صورت جداگانه به گفت‌وگو پرداختند و نشستی چهارجانبه نیز بین هیأت‌های ایران و سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلستان) برگزار شد.
 
نهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای شب گذشته در مسقط پایان یافت.
 
یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان پس از پایان این مذاکرات در نشستی خبری خاطرنشان کرد: باید بگویم که در مذاکرات عمان تبادل آرا و رسیدن به یک فهم مشترک برای آماده سازی عناصر مهم توافقنامه مورد انتظار بررسی شد و مذاکرات در مسقط برای اتخاذ تصمیمات نبوده است.
 
وی افزود: ما معتقدیم که نباید این فرصت ها را از دست بدهیم و نباید از اصول و اهداف آن دست برداریم. برخی از مشکلات و اختلافات وجود دارد اما امکان رسیدن به راه حل و توافق وجود دارد و مطمئن هستیم که طرفین بر حصول نتیجه تاکید دارند.
 
وزیر خارجه عمان با تاکید بر اینکه مذاکرات در عمان برای اتخاذ تصمیمات نبوده است، گفت: نشست‌های دیگری در وین برگزار خواهد شد و طی آن تصمیمات اتخاذ خواهد شد.
 
بن علوی با بیان اینکه سختی مذاکره ایران و 5+1 به آن اندازه‌ای نیست که قابل حل نباشد، تاکید کرد: سختی مذاکره درباره برنامه هسته‌ای ایران ارتباطی به روابط دوجانبه ندارد.
 
بن علوی درباره امکان تمدید به مذاکرات گفت که این موضوع به مذاکره کنندگان ارتباط دارد و تاکید کرد که تمامی طرف‌های مذاکره کننده بر روی حصول توافق تمرکز کرده‌اند.
منبع: فارس