۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۳

صادرات ۲۷ میلیارد دلار کالای غیرنفتی

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در هفت ماهه امسال ۵ میلیون تن کالای غیرنفتی به ارزش ۲۷ میلیارد دلار به خارج از کشور صادر شده است.
کد خبر : ۲۰۷۷۱۵
صراط:  ولی الله افخمی‌راد بعد از ظهر امروز در همایش صادرات غیرنفتی کشور در تبریز با اشاره به تاکید بر موضوع صادرات در سند چشم انداز، در قانون و برنامه پنجم توسعه، در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و بحث خروج از رکود، اظهار کرد: در کلیه اسناد بالادستی که در کشور داریم پرداختن به صادرات از اولویت ویژه‌ای برخوردار است و این نشان دهنده ضرورت پرداخت به مساله صادرات است.

وی با بیان اینکه در هفت ماه گذشته در بخش صادرات کالایی، به لحاظ ارزشی به رقم 27 میلیارد دلار و به لحاظ وزنی 5 میلیون تن دست یافتیم، افزود:این رقم نسبت به سال گذشته به لحاظ وزنی 8 درصد وبه لحاظ ارزشی 19 درصد رشد را نشان می‌دهد، اما به لحاظ وزنی با توجه اهدف سال جاری کاهش تقریبا  30 درصدی را نشان می‌دهد و این نیازمند تلاش‌های مناسب برای رسیدن به اهداف مورد نظر است.

 رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: چین اولین شریک تجاری ایران در حوزه صادرات است که5.2 دهم میلیارد دلارصادرات به چین انجام می‌شود و عراق دومین شریک با 3.3 دهم میلیارد دلار صادرات و امارات متحده عربی با 2.2 دهم میلیارد دلار سومین شریک  وافغانستان با  1.4 دهم میلیارد دلار و هندوستان با 1.2 دهم میلیارد دلار به ترتیب چهارمین و پنجمین شریک تجاری ایران در حوزه صادرات هستند.

افخمی راد، بیان کرد: سهم این 5کشور در صادرات حدود 70 درصد است 30 درصد دیگر متعلق به سایر کشورها است.

وی خاطرنشان کرد: برای تحقق صاردات مشخص شده در اهداف تکالیفی بر عهده دولت و تجار و بازرگانان بخش خصوصی وجود دارد.

معاون صادراتی وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، در خصوص مصوبات دولت برای حمایت از بازرگانان، اظهار کرد: دولت در این راستا اقدام به حذف مالیات بر صادرات، لغو پیمان سپاری، تصویب کمک یارانه تسهیلات بانکی به تجار و بازرگانان به رقمی نزدیک به هزار میلیارد ریال، برقراری خطوط منظم کشتیرانی، تصویب بودجه خاص برای حمایت از زیرساختهای صادراتی، اصلاح آیین نامه خدمات فنی و مهندسی، موافقت با اعزام رایزنان به طوری که یار و کمک کار بازرگانان باشد، کرده است.

وی گفت: دولت اقدام به  تسریع و استرداد مالیات بر ارزش افزوده کرده است که فعلا عملیاتی نشده اما از جانب دولت تاکید و مصوبه لازم صادر شد و همچنین تاکید بر استرداد به موقع حقوق ورودی متعلق به کالاهای وارداتی که توانسته در فرایند کالاهای صادراتی قرار بگیرد، انجام شده است.

افخمی راد گفت: با اشاره به مشکلات دولت در بخش صادرات و تلاش برای رفع مشکلات و موانع، اظهار امیدواری کرد: امیدواریم تلاش دولت برای تنش زدایی در روابط خارجی هرچه زودتر به ثمر بنشیند و شرایط مناسبتری در رابطه با انتقال پول و لغو تحریم به ویژه در حوزه بانکی کشور به وجود بیاید چرا که با این اقدام تجار و بازرگانان برای مراودات خود هزینه کمتری را متقبل هستند.

وی گفت: استان به لحاظ قدمت و سابق و ظرفیت از توانمندی خوبی برخوردار شده اما هنوز کفایت نمی‌کند و جای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف وجود دارد.

معاون صادراتی وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران،  تاکید کرد: استان با 4 کشور هم مرز است که استان‌های دیگراز چنین مزیتی برخوردار نیستند از این رو جا دارد ظرفیت بخشی بیشتری در این خصوص انجام بگیرد.

منبع: تسنیم