۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۱

علت استقبال پادشاه‌سعودی‌ازفوادمعصوم

پادشاه عربستان در دیدار مستقیم با رئیس جمهور عراق به صورت جدی دو درخواست را مطرح کرده است که هر دو مورد، نشان دهنده عمق نفوذ مرجعیت و رهبری شیعه در سرزمین های عربی حاشیه خلیج فارس و وحشت آل سعود و وهابیت از این حقیقت است.به گزارش سرویس بین الملل شفاف به نقل از پایگاه خبری «البحرین الیوم»، ملک عبدالله سعودی ...
کد خبر : ۲۰۷۷۴۲
صراط:  پادشاه عربستان در دیدار مستقیم با رئیس جمهور عراق به صورت جدی دو درخواست را مطرح کرده است که هر دو مورد، نشان دهنده عمق نفوذ مرجعیت و رهبری شیعه در سرزمین های عربی حاشیه خلیج فارس و وحشت آل سعود و وهابیت از این حقیقت است.
 
 به نقل از پایگاه خبری «البحرین الیوم»، ملک عبدالله سعودی در حالی به استقبال از فواد معصوم، رئیس جمهور عراق پرداخت که طی 10 سال اخیر، بیش ترین دشمنی میان کشورهای عربی منطقه در بین بغداد و ریاض بوده است. این اختلافات به حدی بود که مقامات بغداد به صراحت اعلام می کردند ریاض طراح و پشتیبان اصلی عوامل تروریست داخل خاک عراق است و مسئولیت خون شهروندان بی گناه بر عهده آل سعود است. در مقابل مقامات ریاض نیز دائما بغداد را به تبعیت از ایران و "ننگ برای اعراب" متهم می کردند و حتی در یک مورد، مقامات دولت ریاض به صراحت اعلام کردند حاضرند برای سقوط نوری المالکی 50میلیارد دلار هزینه کنند!

با این حال، تحولات منطقه طی ماه های اخیر و نگرانی بابت تعمیم خیزش بیداری اسلامی به شیعیان حجاز باعث شد این بار ریاض از خود نرمش بیش تری نشان دهد و به صورت شاهانه از رئیس جمهور عراق استقبال کنند. فواد معصوم که کردتبار و پیرو مذهب اهل سنت است، در دیدار با ملک عبدالله سعودی با درخواست هایی مواجه شد که – به بیان کارشناسان – نشان دهنه وحشت آل سعود از شیعیان است.

ملک عبدالله در این دیدار به صراحت اظهار داشته است: «ما دو خواسته مشخص از جناب فواد معصوم داریم و تصور می کنیم این مطالبه، انتظار شاق و عجیبی نیست و در صورتی که اراده رئیس جمهور بر آن تعلق گیرد، قابلیت تحقق دارد. اولاً ایشان باید مانع تظاهرات های گسترده و مکرر شیعیان عراق در محکومیت اعدام شیخ نمر بشود، زیرا ملت عراق حق دخالت و فتنه انگیزی در مسائل داخلی مملکت عربستان سعودی را ندارد؛ ثانیاً انتظار می رود اگر یارای مهار آقای سیستانی را ندارید، دست کم [آیت الله] مدرسی را در کربلا مهار کنید تا این قدر در بحرین فتنه انگیزی نکند!»

موفق الربیعی، مشاور امنیتی رئیس جمهور در گفت و گو با روزنامه الزمان چاپ بغداد، ضمن بیان اخبار فوق اظهار داشت: «آن ها به صراحت بر همین دو نکته دست گذاشتند که اولا نشان دهنده آسیب پذیری آل سعود از این معبر و کانال است؛ ثانیاً بار دیگر ثابت می کند نوعی هم افزایی و تأثیر متقابل بین ملت های شیعه منطقه وجود دارد. آیت الله مدرسی، مرجع تقلید ساکن در کربلاست، اما می تواند ملت بحرین را به قیام فرا بخواند و به این ترتیب موجب نگرانی ریاض شود. همان گونه که شاگرد وی، آیت الله نمر می تواند موجب قیام بخشی از شیعیان عربستان شود. از سوی دیگر حمایت مرجعیت عالی شیعه در نجف از آیت الله نمر می تواد موجب همصدایی و همبستگی شیعیان منطقه شود و به این ترتیب، تمام خرده جنبش های پراکنده ذیل کلیتی واحد به نام مرجعیت شیعه در نجف، نظام واحدی می یابد.»

 علت استقبال پادشاه‌سعودی‌ازفوادمعصوم
پذیرایی مجلل پادشاه آل سعود از رئیس جمهور عراق

موفق الربیعی در مورد پاسخ رئیس جمهور عراق به درخواست ملک عبدالله چنین گفت: «در مورد ممانعت از تظاهرات شیعیان، رئیس جمهور گفت اولا این تظاهرات طبق عرف قانون عراق برگزار می شود و ممانعت از آن محتاج مصوبه پارلمان است و در حیطه اختیارات رئیس جمهور نیست؛ ثانیا مرجعیت نجف از آن حمایت می کند و بعید است که مقامات ریاض از ما توقع مقابله با مرجعیت نجف را داشته باشند!»
منبع: شفاف