۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۸

ادامه موج برکناری مسئولان عربستانی

رهبران مذهبی عربستان این حادثه را محکوم کرده و هیات دولت این کشور این حمله را تهدیدکننده امنیت و ثبات شهروندان توسط تروریست ها خوانده است.
کد خبر : ۲۰۷۷۴۷
صراط:  دولت سعودی روز چهارشنبه معاون استاندار 'الاحساء' را در پی حمله بی سابقه به مراسم سوگواری روز عاشورای شیعیان در منطقه 'الشرقیه' به علت نگرانی از گسترش ناآرامی برکنار کرد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری سعودی 'اسپا' بدون ارایه توضیحات بیشتر افزود: پادشاه عربستان در فرمانی 'امیر جلوی بن عبدالعزیز بن مسید السعود' را از مقام خود برکنار و به منطقه 'نجران' در کنار مرز یمن انتقال داده است.

در حمله چند روز پیش افراد مسلح به گردهمایی شیعیان به مناسبت عاشورا در شهر 'الدالوه' در منطقه شرقیه 8 تن از ساکنان شیعه این منطقه از جمله کودکان به شهادت رسیدند.

رهبران مذهبی عربستان این حادثه را محکوم کرده و هیات دولت این کشور این حمله را تهدیدکننده امنیت و ثبات شهروندان توسط تروریست ها خوانده است.

به نوشته رسانه های محلی، پس از وقوع این حمله در 3 نوامبر (12 نوامبر)، در تیراندازی متقابل میان نیروهای امنیتی و افراد مظنون، 2 مامور کشته و بیش از 30 تن دستگیر شده اند.

گرچه تروریست ها در سال های 2003 تا 2006 به اهداف غربی و دولتی عربستان حمله می کردند، اما این مهم ترین تهاجم تروریست ها علیه شیعیان در این کشور به شمار می رود.

در پی وقوع این حمله و کشتار شیعیان، 'عبدالعزیز خوجه' وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی عربستان نیز به فرمان پادشاه این کشور برکنار شد.

هر چند علت برکناری وی اعلام نشده، اما این اقدام در پی درخواست شیعیان برای اقدام علیه حملات تروریستی صورت گرفته است.

حملات پراکنده به نیروهای امنیتی از سال 2011 در منطقه شرقیه رخ داده است.

به نوشته روزنامه 'عرب نیوز' به نقل از پلیس قطیف در شرق عربستان، در حمله روز سه شنبه یک مهاجم مسلح به یک خودروی گشتی در این منطقه نیز 2 مامور پلیس زخمی شده اند.

همچنین مقام های عربستانی اعلام کردند که یک تبعه اردن را که با جنایت کشتار شیعیان عربستانی در روز عاشورا در استان 'الاحساء' در ارتباط بود، دستگیر کردند.

روزنامه 'الوطن' عربستان روز چهارشنبه به نقل از سرلشکر 'منصور الترکی' سخنگوی امنیتی وزارت کشور عربستان نوشت که دستگاه های امنیتی این کشور یک خارجی مرتبط با جنایت 'الدالوة' واقع در استان الاحساء را در شهر 'حائل' دستگیر کرده ا ند.

نیروهای امنیتی عربستان، سپس وارد یکی از محله ها در شرق شهر حائل شده و اماکنی را مورد بازرسی قرار دادند.

افراد مسلح نقابدار، شامگاه عاشورا در یک حمله تروریستی به حسینیه 'المصطفی' 

در روستای 'الدالوه' استان الاحساء واقع در شرق عربستان، 8 نفر از عزاداران حسینی را شهید و بیش از 30 نفر دیگر را زخمی کردند.

آیت الله 'عیسی قاسم' روحانی برجسته بحرین از کشتار شیعیان الاحساء عربستان در روز 'عاشورا' به عنوان 'یک جنایت جاهلی' نام برد.

منبع: ایرنا