۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۲

تفاهم با وزارت دفاع درباره سلاح شکاری

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست از عزم این سازمان برای انعقاد تفاهم نامه مشترک با وزارت دفاع به منظور حفظ محیط زیست و جلوگیری از پیامدهای ناشی از جنگ در منطقه خبر داد.
کد خبر : ۲۰۷۸۸۰
صراط: معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست از عزم این سازمان برای انعقاد تفاهم نامه مشترک با وزارت دفاع به منظور حفظ محیط زیست و جلوگیری از پیامدهای ناشی از جنگ در منطقه خبر داد.

معصومه ابتکار در همایش روز بین‌المللی مقابله با آثار جنگ در محیط زیست بیان کرد: وزارت دفاع تاکنون همکاری خوبی در زمینه حفظ محیط زیست با سازمان حفاظت محیط زیست داشته است.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری بین محیط زیست و نیروهای مسلح افزود: سالانه 300 هزار قبضه سلاح شکاری در کشور توزیع می‌شد که از سال گذشته وزارت دفاع دستور ممنوعیت آن را صادر کرد.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه موضوع آثار جنگ بر محیط زیست در خاورمیانه، غرب آسیا و شمال آفریقا شدت زیادی به خود گرفته است گفت: در سالهای اخیر شاهد آثار منفی آن به واسطه تخریب محیط زیست، آلودگی آب و عوارض سلاح‌ها بوده‌ایم.

ابتکار با تاکید بر تقویت رویکرد سازمان ملل در این زمینه عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم همکاری بیشتری با یونسکو و سازمان های مردم نهاد برای حل مشکلات زیست محیطی ناشی از جنگ داشته باشیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پدیده ضد اسلامی داعش و به هم ریختگی سازوکارهای برخی حکومت‌ها عنوان کرد: فعالیت گروهک تروریستی داعش در برخی از کشورهای منطقه موجب شده است آسیبهای جدی به محیط زیست وارد شود که برای مقابله با آن نیاز به یک عزم جهانی هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌ها برای مقابله با آثار جنگ در محیط زیست باید به گونه‌ای باشد که حداقل در زمان جنگ بتوانیم تاثیرات مخرب آن بر محیط زیست را کنترل کنیم.

مورالی، قائم مقام نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران در این همایش پیام بان کی مون، رئیس سازمان ملل را قرائت کرد.

بان کی مون در پیام خود عنوان کرده بود: محیط زیست به مدت طولانی به دلیل درگیری‌های جنگی و نظامی در حاشیه قرار گرفته است،‌ درگیری‌های نظامی روز به روز پیچیده‌تر می‌شوند و نیاز به ریشه یابی دارند.

وی ادامه داد: موضوعاتی مانند فقر، آسیب پذیری از تغییرات آب و هوایی، حاشیه نشینی،‌ حمل و نقل و مدیریت پایدار منابع طبیعی به همراه توافقات صلح باید در نظر گرفته شود.

بان کی مون در ادامه بیان کرد: باید در روز بین المللی مقابله با آثار جنگ در محیط زیست به تعهد خود برای حفاظت از محیط زیست و کاهش اثرات جنگ بر منابع طبیعی تاکید کنیم.

وی همچنین در ادامه پیام خود عنوان کرد: سازمان‌های بین المللی باید سرفصل توسعه پایدار را در سال 2015 تهیه کنند و بر اجرای آن توجه جدی داشته باشند.

بان کی مون در پایان پیام خود اظهار کرد: ما باید تمام توان و تلاش خود را از گفتگو تا دیپلماسی و رسانه را به کار بگیریم و از توسعه ناپایدار در منابع طبیعی جلوگیری کنیم و راه حل‌هایی که جوامع محلی را درگیر صلح و حفاظت از محیط زیست می‌کند استفاده کنیم.

جنگ در نوار غزه 90 درصد آب آشامیدنی را آلوده کرده است

صلاح زواری، سفیر فلسطین در ایران نیز در این همایش بیان کرد: جنگ مصیبت‌های زیادی به همراه دارد که تاثیر آن در محیط زیست نیز محسوس است.

وی با اشاره به چالش‌های محیط زیستی هنگام جنگ افزود: تخریب پوشش‌های گیاهی، افزایش گازهای کربنی، آلودگی آب‌ها به وسیله ادوات جنگی و خودروهای نظامی، از بین رفتن حیوانات، آلودگی‌ خاک به اورانیوم ضعیف شده در مهمات جنگی همگی از اثرات زیانبار جنگ در محیط زیست است.

وی به سرطان زا بودن آلودگی‌های ناشی از جنگ اشاره کرد و اظهار کرد: خاکسترهای سمی ناشی از خودروهای سنگین نظامی نیز باعث به خطر افتادن سلامت انسان‌ها و تخریب محیط زیست می‌شود.

سفیر فلسطین در ایران با بیان اینکه سرزمین‌های اشغالی از سال 1948 در نواحی کناره غربی، اورشلیم و نوار غزه مورد حمله و بمباران مداوم رژیم غاصب قرار دارد، گفت: تاثیرات آن متوجه بیمارستان‌ها، مساجد، نیروگاه‌ها و منابع آبی می‌شود.

زواری ادامه داد: 11 هزار زخمی،‌ تخریب 171 مسجد، تخریب 22 مدرسه و بیش از 15 بیمارستان و 19 کلینیک،‌ 49 مرکز کمک رسانی و خیریه، 372 مرکز تجاری و اقتصادی، 36 آمبولانس، 17 هزار خانه مسکونی از پیامد‌های جنگ در این سرزمین است.

وی با بیان اینکه بیش از نیم میلیون نفر از مردم فلسطین نیز آواره شده‌اند گفت:‌ تنها فلسطین نیست که این بدبختی‌ها را تجربه می‌کند، این وظیفه همگان است که برای یک زندگی آزاد و شرافت مندانه هزینه کنند.

زواری در پایان خاطر نشان کرد: حمله به غزه نه تنها تاثیرات منفی در دستیابی مردم به غذا و خدمات اولیه داشته است بلکه باعث آلودگی 90 درصد منابع آبی نیز شده است.

محیط زیست، یکی از قربانیان جنگ

علی اشرف مجتهد شبستری، معاون مرکز صلح و محیط زیست در همایش روز بین المللی مقابله با آثار جنگ در محیط زیست عنوان کرد: بر اساس تخمین برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، حداقل 40 درصد درگیریهای داخلی به نوعی به بهره کشی از منابع طبیعی در 60 سال گذشته مربوط بوده است.

وی با بیان اینکه محیط زیست یکی از بزرگترین قربانیان جنگ است، گفت: سازمان ملل متحد شش نوامبر را روز جهانی مقابله با بهره کشی و تخریب محیط زیست در جنگ و مخاصمات نظامی نامیده است و سازمان ملل اهمیت زیادی می‌دهد تا توجه به محیط زیست بخشی از مقابله با درگیری‌ها و راهبردهای حفظ صلح قرار گیرد چرا که در صورت تخریب منابع طبیعی و اکوسیستم‌ها صلح پایدار وجود نخواهد داشت.

وی در ادامه عنوان کرد: در پنج نوامبر 2001 مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن شش نوامبر به عنوان روز جهانی مقابله با بهره کشی محیط زیست در زمان جنگ اعلام شد.

شبستری در پایان خاطر نشان کرد: مرکز صلح و محیط زیست از ابتدای تاسیس در سال 1385 به این موضوع تاکید داشته است و هر سال نیز کنفرانسی در این خصوص برگزار می‌کند که در آن سفرا، دیپلمات‌ها، نمایندگان سازمان ملل متحد، صلیب سرخ و اساتید و نمایندگانی از سازمانهای غیر دولتی شرکت می‌کنند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: ابتکار محیط زیست