۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳
کاری سخت‌تر از صنعت سراغ ندارم

نعمت‌زاده: به‌جای ادغام وزارتخانه‌ها را تجمیع کرده‌ایم

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنعت و معدن را انجام نشده توصیف کرد و گفت: به جای ادغام تجمیع صورت گرفته و در این حوزه باید تغییرات لازم انجام شود‌.
کد خبر : ۲۰۷۹۲۱
صراط: محمدرضا نعمت‌زاده در نخستین گردهمایی مشترک روسای سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و ادارات شهرستانی در سنندج که پیش از ظهر امروز بدون حضور اصحاب رسانه برگزار شد اظهار کرد: طبق تأکیدات رئیس جمهور باید هدف عالی پیشرفت کشور را در بخش صنعت جستجو کنیم، تا کل کشور در همه بخش‌ها صنعتی شود.
 
به نقل از روابط عمومی صنعت معدن و تجارت کردستان وی بخش‌های معدن، تجارت، ارتقای بهره‌وری، فناوری، بازسازی، نوسازی، مسئولیت‌پذیری و سایر مباحث را هم مشمول بخش صنعت برشمرد و گفت: خیلی فاکتورها باید لحاظ شود تا موفقیت شکل گیرد.
 
نعمت‌زاده با بیان اینکه تغییر مدیریت، استراتژی و سیاست اقتصاد و صنعت را ارتقا می‌دهد، افزود: مدیریت و استراتژی جدید باید بداند رقابت چیست، تا بتواند در بازار رقابت کند.
 
وی با اشاره به اینکه واحدهای ما مشکل سرمایه در گردش دارند، بیان کرد: وقتی منابع مالی لازم، برنامه‌ریزی و بهینه شود، صنعت هم رونق می‌یابد.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کسی که هنوز معنی صنعت را نمی داند، وام و مجوز واحد صنعتی داده شده، اضافه کرد: چنین واحدی قطعاً با شکست مواجه شده و بدهکار می‌شود.
 
وی تفاوت‌ها در نگرش و مدیریت را امری حیاتی توصیف کرد و گفت: برای پیروی از بزرگان صنعتی باید دید، آن ها چه کرده اند که موفق شده‌اند.
 
نعمت‌زاده با بیان اینکه در مدیریت منابع مالی، انسانی و مالی باید بدانیم چگونه مدیریت کنیم، افزود: باید واحدهای تولیدی، صنعتی و تجاری را به سوی پیشرفت سوق دهیم.
 
کاری سخت‌تر از صنعت سراغ ندارم
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کار ما کارهای جدی است و کاری سخت‌تر از صنعت سراغ ندارم، اذعان کرد: تکنولوژی، فناوری، تحقیق، الگوسازی و فن ارتباط با مشتری همه باید لحاظ شود.
 
وی نظام مشتری‌گرایی را مستقر در کل دنیا عنوان کرد و گفت: در واحدهای صنعتی و تجاری ما هم باید مشتری مداری مدنظر قرار گیرد.
 
نعمت‌زاده یادآور شد: سیستم تولید اطلاعات و عرضه آن به جامعه جهانی، موجب پیشرفت پتروشیمی ایران در جهان شد.
 
وی با اشاره به اینکه کوچک‌ترین چیزی که ممکن است کار اضافی یا تحمیلی به نظر بیاید، سیستم و روش مؤثر دارد، اظهار کرد: خدمات بعد از فروش بخشی از تولید بوده و در کشور مستقر شده که باید در صنعت، معدن و تجارت توسعه یابد.
 
به گفته وی، تولید را وقتی صنعتی ببینیم، رشد و راندمان واحد تولیدی بیشتر شده و تولیدات کشور باید به صورت علمی باشد.
 
نعمت‌زاده با بیان اینکه کارخانجات خوراک دام پیشرفته با آزمایشگاه و تحقیقات، با مشکلات روبه رو هستند، افزود: ما از آن طرف نهاده وارد می‌کنیم، اما مرغداران خوراک دام را از نهاده‌های وارداتی تهیه می‌کند.
 
وی به صنعتی شدن بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: اگر گلخانه‌های تولیدی محصولات کشاورزی، رشد کرده‌اند، دلیلش صنعتی شدن  کشاورزی بوده که راندمان تولید کشاورزی را بالا برده است.
 
وی خاطرنشان کرد: ما به عنوان مدیر بخش صنعت، باید خود را به دانش و علم روز تجهیز کرده و هم‌سطح با تولیدکننده و حتی یک پله بالاتر گام برداریم.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه جواز و پروانه‌های تاسیس مغازه‌داری بوده و باید به مردم کمک کنیم تا گام‌های درستی برداریم، گفت: باید مشکلات ادارات دیگر را سازمان‌ها حل کنند، نه اینکه فرم پر کرده و استعلام کنیم.
 
نعمت‌زاده با تاکید بر اینکه باید کاری کنیم مردم نه به عنوان رئیس، بلکه به عنوان مشاور به ما مراجعه کنند، اظهار کرد: مدیران و کارمندان باید در خدمت مردم بوده و خود کارهای اداری را انجام دهند نه اینکه با کاغذ بازی آنها را گرفتار کنند.
 
وی با اشاره به اینکه پنجره واحد مغازه نیست و در ارتباط با ادارات دیگر باید سازمان‌ها وارد شوند، افزود: مردم نباید بین ادارات سرگردان شوند.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: ارزش بالایی به کار باید داده شود و بروکراسی و کاغذ بازی اداری حذف شود.
 
مدیران به مردم اعتماد کنند
 
وی بنیان کار سازمان را بر مبنای اقتصاد و تسهیل کردن امور ارباب رجوع ذکر کرد و گفت: مدیران به مردم اعتماد کنند و استعلامات غیرضروری را کاهش دهند.
 
به گفته وی بخشنامه‌ها و بروکراسی‌ها را می‌توان با استفاده از قانون و در راستای تسهیل‌سازی خدمت به مشتری تعبیر کرد.
 
نعمت‌زاده مدیران را به فراگیری دانش و تکنولوژی توصیه کرد و گفت: در حدی که نیاز است می‌توان اطلاعات و فناوری را از اینترنت دریافت کرده و برخی علوم روز و تکنولوژی‌ها را فرا گرفت.
 
وی در ادامه یادآور شد: مدیران باید با این تکنولوژی‌ها و فنون جهانی آشنا و مجهز شوند و آن دانش یاد گرفته را در سازمان پیاده کنند.
 
نیروی انسانی اولویت نخست وزارت صنعت، معدن و تجارت است
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: چینش، جذب و تعدیل نیروی انسانی در اولویت نخست و براساس دانش و توانایی و جذب بهترین‌ها باشد.
 
نعمت‌زاده با بیان اینکه کارکنان قراردادی بسته به شایستگی می‌توانند مدیر کل شوند، افزود: بر اساس قراردادها نباید سمت تعیین کرد، بلکه سمت‌ها باید بر اساس توانایی فرد باشد.
 
وی با اشاره به اینکه وظایف اگر شناخته شده و به صورت کامل انجام شود، خیلی از مشکلات بزرگ حل می‌شود، گفت: بخش آموزش می‌تواند کمک بالایی به تحول اداری کند و ارتقای دانش و اطلاعات کارکنان در برنامه کار سازمان‌ها باشد.
 
نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: اگر بتوان سیستم ارتباطی بالا در ادارات ایجاد کرد و اطلاعات را منتقل کرد، از نامه نگاری‌های بدون بازده و بی‌فایده جلوگیری می‌شود.
 
وی در پایان ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنعت و معدن را انجام نشده توصیف کرد و گفت: به جای ادغام تجمیع صورت گرفته و در این حوزه باید تغییرات لازم انجام شده تا ادغام به صورت جدیدترین و کاراترین فنون مدیریتی و جذب نخبگان توانمند انجام شود.