۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۹
ابوترابی:

تصمیمی‌ نگیریم که مورد انتقاد آیندگان‌ باشد

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در دهمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها با تاکید بر ظرفیت و اختیارات شوراهای سراسر کشور گفت: آنچه که می‌تواند راه را برای تداوم و استفاده از ظرفیت‌ها هموار سازد، استفاده درست، صحیح و قابل دفاع از اختیارات است.
کد خبر : ۲۰۷۹۸۴
صراط: ابوترابی با اشاره به دعوت کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی از روسای شوراهای کلان شهرها برای حضور در نشست مشترک میان مجلس و شوراها گفت: روسای این شوراها دیدند که فضای مجلس در جهت افزایش کارایی و توان شوراها قدم بر می‌دارد. قطعا مجلس شورای اسلامی در جهت بالا بردن توان و کارایی شوراها گام برخواهد داشت و به دنبال تحقق مدیریت یکپارچه در شهرها و روستاها است، زیرا که این موضوع به ارتقای توازن و سطح مدیریتی در کل کشور می‌انجامد.

وی افزود: باید به دنبال تعامل و همکاری میان قوا باشیم. قوه مجریه باید نهاد شوراها را به عنوان بازوی پرتوان برای اجرای اهداف خود به کار گیرد البته پیش از این باید قانون و بسترهای لازم برای اجرای این مهم فراهم شود. قطعا بعضی اهداف نیازمند ارتقای سطح توان و قدرت مدیریتی در کشور است.

ابوترابی تاکید کرد: در کشورمان تجارب بسیار ارزنده‌ای در خصوص مدیریت یکپارچه شهری وجود دارد باید از این تجارب در تمام شهرها و روستاهای کشور استفاده کنیم و در این راستا تعامل دو نهاد شوراها و قوه مجریه از اهمیت بسیاری برخوردار است.

او خطاب به نمایندگان شورای عالی استان‌ها گفت: از همه شما نمایندگان درخواست دارم با توجه به وجود این تجارب موفق به دنبال مدل‌های و الگوهای موفق برای سایر کلانشهرهای کشور باشید.

وی افزود: قطعا در تصمیم‌گیری‌ها نیازمند به کار علمی و کارشناسی هستیم. می‌توانیم با استفاده از تجارب قبلی الگوها و مدل‌های موفقی در تحقق مدیریت یکپارچه ارائه دهیم.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص درآمدهای پایدار در کلان شهرها و شهرهای کوچک و روستاها گفت: مهمترین گامی که مجلس شورای اسلامی برای اقتدار شوراها و دستیابی به یک مدیریت یکپارچه موفق برداشته است اختیارات شوراها در زمینه درآمدهای پایدار است به نحوی که اختیارات قانونی که به شوراهای شهر و روستا داده شده است، بعضا دولت و مجلس این اختیارات را ندارند.

ابوترابی ادامه داد: امروز در مجلس اگر بخواهیم برای استفاده صحیح درآمدها یا در مورد هزینه‌ها قانونی وضع کنیم باید ابتدا به تایید شورای نگهبان برسد و اگر این قانون منطبق با شرع و قانون اساسی نباشد رد می‌شود.

وی تاکید کرد: باید در نظر داشته باشیم که تنها راه تداوم و تحکیم شوراها استفاده صحیح، درست و قابل دفاع از اختیارات است و بدانیم اگر این اختیارات توسط فردی درست استفاده نشد و برخورد لازم با آن فرد صورت نگرفت قطعا دچار مشکلات بسیاری می‌شویم.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش خود با اشاره به درآمدهای پایدار در شهرداری‌ها و شوراهای کلانشهرها گفت: اگر خدای ناخواسته منابع درآمدی شهرداری‌ها و شوراها به بودجه کشور گره خورده بود امروز کلیه پروژه‌های عمرانی شهرداران در کلان شهرها و شهرهای میانی تعطیل می‌شد.

وی ادامه داد: وقتی بودجه عمرانی کل کشور از 15 هزار میلیارد افزایش پیدا نمی‌کند چگونه می‌توان از این بودجه منابعی برای شهرداری‌های کلانشهرها اختصاص داد.

ابوترابی با اشاره به بودجه 15 هزار میلیارد تومانی عمرانی کل کشور گفت: در حال حاضر بودجه شهرداری تهران بیش از 18 هزار میلیارد تومان است و بودجه عمرانی کل کشور 15 هزار میلیارد تومان، این علامت یک بیماری جدی و مزمن در کشور است و باید برای علاج آن هرچه سریعتر اقدام کنیم.

وی تاکید کرد: درآمدهایی که به فروش نفت و فرآورده‌های آن اتکا ندارد درآمدهای صحیح و قانونمندی هستند و باید بدانیم نفت به عنوان یک سرمایه است و درآمدهای حاصل از آن در حقیقت درآمد محسوب نمی‌شود.

ابوترابی بار دیگر خطاب به نمایندگان شورای عالی استان‌ها گفت: باید تصمیمات خود را با پشتوانه علمی اتخاذ کنیم و تصمیمی نگیریم که مورد انتقاد آیندگان باشد. باید تصمیمی گرفته شود که در آینده به این تصمیمات افتخار شود.

منبع: ایسنا