صراط: «بازدید 4 ساعته وزیر ارتباطات از بیستمین نمایشگاه مطبوعات» این عنوان خبری است که روابط عمومی وزارت ارتباطات از آن برای اعلام بازدید وزیر ارتباطات از نمایشگاه مطبوعات استفاده کرده است.
روابط عمومی وزارت ارتباطات چند روز قبل با اشاره به بازدید وزیر از تمام خبرگزاریها و اکثر روزنامهها، یادآور شده: وزیر بازدید خود را از غرفه پایگاه اطلاع رسانی قرآنی آغاز کرد؛ در غرفه تولید کنندگان نرم افزارهای اطلاع رسانی حضور یافت و از غرفه دفاع مقدس بازدید کرد.
پیش از این نیز این روش اطلاعرسانی از سوی وزارت ارتباطات به کار گرفته شده بود. در نمایشگاه الکامپ که وزیر نسبت به عرف معمول ساعات بیشتری را صرف بازدید از نمایشگاه و آشنایی یا فعالان بخش خصوصی این صنعت کرد.
البته این اقدام درخور توجه وزیر از دید خبرگزاری فارس پوشیده نماند و در خبری با عنوان «بازدید واقعی وزیر ارتباطات از نمایشگاه الکامپ» این اقدام مورد تحسین قرار گرفت که این نکته بینی بسیار نیز بازتاب داشت.
اما روال شدن معیار ساعت و زمان برای ارزشگذاری اقدامات وزارت و وزیر ارتباطات از سوی روابط عمومی این وزارتخانه نشانه خوشایندی نیست.
چهبسا در دولتهای گذشته نیز وزیران صاحب نامی حضور داشتند که در وصف آنها گفته میشد تا نیمه شب و حتی روزهای تعطیل سرکار حضور دارند، اما در ارزیابی خدمات آنها همه متفقالقول بودند که ملاک کار کردن ساعت نیست.
از سوی دیگر، از این دست اقدامات که اخبار آن به دفعات از سوی روابط عمومی وزارت ارتباطات مخابره میشود، بسیار است و گویا رویه شده است. تقدیر وزیر ارتباطات از اپراتورهای تلفنهمراه، تقدیر اپراتورهای تلفنهمراه از وزیر ارتباطات، در بحبوحه انتقادات از بیتفاوتی به موضوع پیوست فرهنگی تقدیر وزیر ارتباطات از برخی شخصیتها به دلیل توجه به فضای مجازی، تقدیر برخی شخصیتها از وزیر و ...
این اخبار در کنار اخبار دیدارهای متعدد وزیر ارتباطات با سفرای کشورهای همسایه از جمله سفیر ارمنستان، تاجیکستان، الجزایر، آذزبایجان، ترکیه، سوییس و ... به همراه سفرهای متعدد وی برای رایزنی اقتصادی و نقش و مسئولیت واعظی در چند کمیسیون همکاریهای مشترک ایران و کشورهای همسایه، در پررنگشدن چهره سیاسی وزیر ارتباطات میکوشد.
این خط مشی تبلیغاتی وزارت ارتباطات به جای اطلاع رسانی اقناع کننده در فضای پر مطالبه و پر مخاطب آی تی بی احتمالا بیارتباط با سابقه 20 ساله وزیر در وزارت امور خارجه و آداب و رسوم دیپلماتیک نیست.
در عین حال باید گفت نحوه اطلاع رسانی وزات ارتباط در این دستگاه کاملا جدید است و حرکت تازهای در روال مرسوم این وزارتخانه به شمار میرود،حال آنکه به نظر میرسد اگراین رویه با هدف اعتلای مقام وزارت ارتباطات در مسیر اطلاع رسانی واقعی و نه شعاری و صرفا تبلیغاتی قرار گیرد میتواند بر نقش و اهمیت جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور بیافزاید و آن را از یک مقوله فنی و شاید غیرضروری به مقوله مهم اقتصادی و تاثیرگذار تبدیل کند.
قطعا در این راه باید این نکته مهم نیز مورد توجه قرار گیرد که برخلاف اطلاع رسانی در فضای سیاسی که فضاسازی رسانهای و تبلیغی بخش اعظم کار را تشکیل میدهد، در حوزه اقتصاد معیار اصلی کارشناسان و تحلیلگران در قضاوتها کارنامه و عملکرد است.
تلاش برای پاسخگویی به مطالباتی چون پیوست فرهنگی، فیلترینگ هوشمند، تماس تصویری که از ابتدای کار دولت روی میز وزیر بازشدهاند و ... از نیازهای کلیدی امروز حوزه ICT کشور است و حل آنها میتواند بسیار بیشتر از دیدارهای متعدد، سفرهای دیپلماتیک و تقدیر و تجلیلها، اذهان عمومی را درباره خدمات و اقدامات محمود واعظی روشن کند.
روابط عمومی وزارت ارتباطات چند روز قبل با اشاره به بازدید وزیر از تمام خبرگزاریها و اکثر روزنامهها، یادآور شده: وزیر بازدید خود را از غرفه پایگاه اطلاع رسانی قرآنی آغاز کرد؛ در غرفه تولید کنندگان نرم افزارهای اطلاع رسانی حضور یافت و از غرفه دفاع مقدس بازدید کرد.
پیش از این نیز این روش اطلاعرسانی از سوی وزارت ارتباطات به کار گرفته شده بود. در نمایشگاه الکامپ که وزیر نسبت به عرف معمول ساعات بیشتری را صرف بازدید از نمایشگاه و آشنایی یا فعالان بخش خصوصی این صنعت کرد.
البته این اقدام درخور توجه وزیر از دید خبرگزاری فارس پوشیده نماند و در خبری با عنوان «بازدید واقعی وزیر ارتباطات از نمایشگاه الکامپ» این اقدام مورد تحسین قرار گرفت که این نکته بینی بسیار نیز بازتاب داشت.
اما روال شدن معیار ساعت و زمان برای ارزشگذاری اقدامات وزارت و وزیر ارتباطات از سوی روابط عمومی این وزارتخانه نشانه خوشایندی نیست.
چهبسا در دولتهای گذشته نیز وزیران صاحب نامی حضور داشتند که در وصف آنها گفته میشد تا نیمه شب و حتی روزهای تعطیل سرکار حضور دارند، اما در ارزیابی خدمات آنها همه متفقالقول بودند که ملاک کار کردن ساعت نیست.
از سوی دیگر، از این دست اقدامات که اخبار آن به دفعات از سوی روابط عمومی وزارت ارتباطات مخابره میشود، بسیار است و گویا رویه شده است. تقدیر وزیر ارتباطات از اپراتورهای تلفنهمراه، تقدیر اپراتورهای تلفنهمراه از وزیر ارتباطات، در بحبوحه انتقادات از بیتفاوتی به موضوع پیوست فرهنگی تقدیر وزیر ارتباطات از برخی شخصیتها به دلیل توجه به فضای مجازی، تقدیر برخی شخصیتها از وزیر و ...
این اخبار در کنار اخبار دیدارهای متعدد وزیر ارتباطات با سفرای کشورهای همسایه از جمله سفیر ارمنستان، تاجیکستان، الجزایر، آذزبایجان، ترکیه، سوییس و ... به همراه سفرهای متعدد وی برای رایزنی اقتصادی و نقش و مسئولیت واعظی در چند کمیسیون همکاریهای مشترک ایران و کشورهای همسایه، در پررنگشدن چهره سیاسی وزیر ارتباطات میکوشد.
این خط مشی تبلیغاتی وزارت ارتباطات به جای اطلاع رسانی اقناع کننده در فضای پر مطالبه و پر مخاطب آی تی بی احتمالا بیارتباط با سابقه 20 ساله وزیر در وزارت امور خارجه و آداب و رسوم دیپلماتیک نیست.
در عین حال باید گفت نحوه اطلاع رسانی وزات ارتباط در این دستگاه کاملا جدید است و حرکت تازهای در روال مرسوم این وزارتخانه به شمار میرود،حال آنکه به نظر میرسد اگراین رویه با هدف اعتلای مقام وزارت ارتباطات در مسیر اطلاع رسانی واقعی و نه شعاری و صرفا تبلیغاتی قرار گیرد میتواند بر نقش و اهمیت جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور بیافزاید و آن را از یک مقوله فنی و شاید غیرضروری به مقوله مهم اقتصادی و تاثیرگذار تبدیل کند.
قطعا در این راه باید این نکته مهم نیز مورد توجه قرار گیرد که برخلاف اطلاع رسانی در فضای سیاسی که فضاسازی رسانهای و تبلیغی بخش اعظم کار را تشکیل میدهد، در حوزه اقتصاد معیار اصلی کارشناسان و تحلیلگران در قضاوتها کارنامه و عملکرد است.
تلاش برای پاسخگویی به مطالباتی چون پیوست فرهنگی، فیلترینگ هوشمند، تماس تصویری که از ابتدای کار دولت روی میز وزیر بازشدهاند و ... از نیازهای کلیدی امروز حوزه ICT کشور است و حل آنها میتواند بسیار بیشتر از دیدارهای متعدد، سفرهای دیپلماتیک و تقدیر و تجلیلها، اذهان عمومی را درباره خدمات و اقدامات محمود واعظی روشن کند.