۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲

تلاش کنگره برای سلب اختیار اوباما درباره تحریم

دهمین دور از مذاکرات جامع هسته‌ای از روز سه‌شنبه در شهر وین اتریش آغاز می‌شود و طرفین باید در همین دور نتیجه گفت‌وگوها را اعلام کنند.
کد خبر : ۲۰۸۵۲۶
صراط: یک نماینده کنگره آمریکا با ارائه طرحی به مجلس نمایندگان، در تلاش است تا اختیارات دولت این کشور برای تعلیق تحریم‌های ایران در صورت حصول توافق هسته‌ای را محدود کند.
 
«ترنت فرانکس» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان روز جمعه این طرح را به صحن مجلس برده و در تلاش است تا حمایت اعضای کنگره از آن را جلب کند.
 
هرچند هنوز جزئیات کامل این طرح منتشر نشده، اما در اطلاعیه‌ای که در آرشیو کنگره آمریکا منتشر شده، هدف از این طرح «از بین بردن اختیار رئیس‌جمهور برای تعلیق مجوزهای مشخص که تحریم‌هایی را در رابطه با ایران اعمال کرده، همچنین تدوین تحریم‌های مشخصی که با فرمان اجرایی اعمال شده و همچنین مقاصد دیگر» اعلام شده است.
 
این نماینده ایالت آریزونا آمریکا پیش از این هم اقدامات ضدایرانی دیگری در دستور کار قرار داده بود. وی در سپتامبر سال گذشته میلادی طرحی را برای صدور مجوز اقدام نظامی علیه ایران به کنگره برده بود. وی همچنین از جمله امضا‌کنندگان نامه به «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در رابطه با لزوم تشدید مواضع ضدایرانی بخش فارسی شبکه «صدای آمریکا» بود.
 
در حالی که مذاکرات ایران و گروه موسوم به 1+5 به روزهای پایانی ضرب‌الاجل یک ساله نزدیک می‌شود، کنگره آمریکا که از ابتدای مذاکرات همواره در نقش بازیگری سخت‌گیر ظاهر شده و گزینه تحریم بیشتر را به طور مداوم مطرح کرده، فعالیت‌های خود را افزایش داده است. در هفته جاری قرار است مجلس نمایندگان آمریکا دو جلسه استماع با موضوع ایران و مذاکرات هسته‌ای برگزار کند (جزئیات بیشتر).
 
بر اساس توافق موقتی که سال گذشته در شهر ژنو سوئیس میان ایران و اعضای دائم شورای امنیت به علاوه آلمان به دست آمد، طرفین خود را ملزم کردند که نهایتا ظرف یکسال، یعنی تا روز سوم آذر، بر سر راهکار جامع به توافق برسند. با این حال، نشست هفته گذشته طرفین که با حضور وزیران خارجه ایران و آمریکا در شهر مسقط عمان برگزار شد، نتوانست امیدواری‌ها به حصول توافق را افزایش دهد.
 
دهمین دور از مذاکرات جامع هسته‌ای از روز سه‌شنبه در شهر وین اتریش آغاز می‌شود و طرفین باید در همین دور نتیجه گفت‌وگوها را اعلام کنند.
منبع: فارس